טהרת המשפחה

"ההכנות לטבילה הן לא קלות, ועלה בדעתי רעיון פשוט שיקל על הנשים הטובלות"

חנה לוי, בלנית בעברה, שאפה להנגיש לנשות ישראל את ההליכה למקווה ואת מצוות טהרת המשפחה. "זאת מצווה חשובה והמודעות אליה הולכת ועולה", היא אומרת 

אא

"מדובר במיני מהפכה", מכריזה חנה לוי, האישה שעומדת מאחורי המיזם מקווה אונליין. לוי (59) אם לתשעה, מחנכת ובלנית בעברה, שאפה להנגיש את ההליכה למקווה ואת מצוות טהרת המשפחה. לשם כך הקימה אתר בשם 'מקווה אונליין', דרכו ניתן להזמין תור לטבילה באופן דיסקרטי, מאובטח ואנונימי. ההנגשה, כך היא מאמינה, מקלה על נשים להגיע למקווה ומחבבת עליהן עוד יותר את המצווה.

לוי פורשת את משנתה, זו שהובילה אותה להקים את הפרויקט בהתנדבות מלאה: "מדובר במיני מהפכה בכל הקשור להנגשת עולם הטבילה והטהרה לציבור הטובלות, והבאתו לחזית הקדמה הטכנולוגית. זה נעשה לטובת הטובלות וגם לטובת מנהלות המקווה והבלניות, שהשירות מאפשר להן לנהל ביעילות את המקום ולהתפנות למתן יחס מיטבי לטובלות".

לוי מתגוררת בקיבוץ "שדה אליהו", קיבוץ דתי בצפון הארץ, שסביבו יש קיבוצים שאינם שומרי מצוות. "לפני כמה שנים החלטנו שאנחנו רוצות לשפץ את המקווה, והייתה בכך השקעה לא מעטה", נזכרת לוי, "אז עלה רעיון לאפשר לנשים מבחוץ לטבול במקווה שלנו בקיבוץ. התברר שזה היה רעיון לא רע בכלל, וכך כלות מהקיבוצים שאינם שומרי מצוות יכלו להגיע לטבול. כמובן שהכול נעשה לפי ההלכה, ועל פי הייעוץ של הרב שלנו. פתיחת המקווה לנשים מבחוץ גרמה לנשים מהקיבוץ שלנו לשאול אותנו הבלניות: מה קורה איתן? אז החלטנו לרתום את הטכנולוגיה לטובת שדרוג השירות. הדבר הכי פשוט היה להקים בתוך האתר של הקיבוץ אפשרות לרישום. כך שנשים שרוצות לטבול נרשמות, וכך הבלנית יכולה לדעת מתי אמורה להגיע טובלת, ומתי היא פנויה או תפוסה. התחלנו את המיזם ומשנוכחנו שהרעיון פשוט ונכון, החלטנו ליישם אותו במקוואות בארץ ואפילו בחו"ל".

לוי שולפת דוגמאות לנחיצות השירות: "נניח שאני אם לחמישה ילדים, עובדת, ואני צריכה לטבול בעוד שלושה ימים. אם מדובר במקווה קטן אני צריכה להתחיל לעשות תיאומים עם הבלנית. יש מקומות שצריך ליצור איתה קשר בהודעה או שיחה טלפונית. כשאת צריכה לתקשר איתה - את צריכה למצוא זמן פנוי בעבודה, שאין סביבך אנשים. לחילופין, גם הבלנית לא תמיד פנויה, לפעמים בעלה או הילד שלה עונה לטלפון – וזאת רק ההתחלה. מה קורה אם הטובלת צריכה לשנות את שעת הטבילה? הפינג-פונג הזה לא נגמר.

"יש מקוואות גדולים עם עשרה חדרי טבילה, אבל אז יש בעיה אחרת: האישה מסדרת את הילדים ואת הבית, הנשים כולן מגיעות לרוב בין 21:00-22:00, ונוצר צוואר בקבוק. בשעה שהמקווה פתוח יותר שעות והבלנית יכולה לתת יותר תשומת לב לטובלת, ולא להפוך את זה לעניין טכני – לבוא, לטבול וללכת. חוץ מזה, לא נעים לבוא ולהמתין בחוץ עם עוד נשים. יש סיטואציה אחרת – אישה נוסעת לחופשה בצפון. היא מגיעה לכאן ולא יודעת איפה יש מקווה, ואיך ליצור קשר עם הבלנית.

"יש נשים שנושא הטבילה לא קל להן. הן רוצות לקיים את המצווה אבל יש להן קושי גדול בהליכה למקווה. לכל מקווה יש את ההתנהלות הפרטנית שלו אבל המשותף הוא שקיים קושי. המצב הזה הוביל אותי לחשוב שהאפשרות לקבוע תור און-ליין היא שירות נחוץ, חשוב והכרחי. בל נשכח, שמרבית הנשים שטובלות הן בגיל הפוריות. בחתך הגילאים הזה נשים עושות הכול דרך האינטרנט. הן מזמינות תור לרופא דרך האינטרנט, הן לא מגיעות לקופת חולים וממתינות שלוש שעות עד שיגיע התור שלהן.

"זה בדיוק מה שעשיתי: הקמתי אתר ידידותי שמאפשר להזמין תור לטבילה אונליין, לעשרות מקוואות שרשומים. יש בארץ כ- 850 מקוואות, ובינתיים עשרות רשומים אצלנו באתר. באתר, שהוא מאובטח ודיסקרטי לחלוטין, ניתן לראות את רשימת המקוואות שנמצאת ברדיוס של עשרה ק"מ מסביבי. יתרה מכך, אני יכולה לראות איזו שעה פנויה. בשלבי פיתוח שלנו לאפשר נגישות לקביעת תור מהארץ למקווה בחו"ל, עד שבעה ימים מיום הטבילה.

"כשאני נכנסת לאתר אני לוחצת על מקווה בירושלים, באחת השכונות. אני רואה את הנתונים של המקווה, שמעודכנים להיום ויש לי אפשרות להתכתב עם מנהלת המקווה, ולראות הודעות נחוצות, למשל אם בעיה כלשהי שבגינה המקווה ייפתח לזמן קצר יותר. אני לא צריכה שהבלנית תתקשר אליי או תמצא דרך להודיע. יש תקשורת נגישה וזמינה מעבר לקביעת התור – יום ושעה. אני רואה את כל השעות שמקווה פתוח ואת התורים הפנויים. הבלנית מצידה רואה כמה מגיעות אליה, היא יכולה להיערך בהתאם". 

 

מדובר במצווה שהיא לא קלה לביצוע, אך משמעותית מאוד

עלה לאתר לפני כחמישה חודשים. בינתיים ההיענות חיובית. "לצעירות זה מאוד נוח. הם יכולות מכל מקום וזמן לקבוע תור. נניח קבעתי לשמונה בערב, אבל בדיוק קרה משהו: לא קרה שום דבר. אני יכולה לעדכן און-ליין את הבלנית. אם לא הגעתי מישהי אחריי תיכנס. כשאגיע יקבלו אותי. זה גם עניין של הטמעה וחינוך, להתרגל לכך שאת התור מזמינים דרך האתר. כולם מרוויחים מזה – הבלנית והטובלת. אגב, בבוקר יום הטבילה האישה מקבלת תזכורת למקרה שהיא שכחה שזה יום הטבילה".

לוי מודה שמדובר בהשקעה של לא מעט זמן: "זאת האות שלי בתורה. זה המון השקעה, אני עסוקה בזה כל הזמן. הבנתי כמה הדבר הזה חשוב. סוג של מיני מהפכה שהיה צריך לעשות אותה מזמן. זה הגיע לידי ואני עושה את זה. כולן ירוויחו מזה.

יש התעוררות למצווה דווקא בקרב נשים שאינן שומרות מצוות?

"ממה שאני חווה - בהחלט כן", משיבה לוי. "יש היום יותר פתיחות לכל הנושא הדתי ויש לי הסבר לכך. הדורות הראשונים שהיו צריכים לבנות את המדינה בקשיים העצומים, רצו לבנות מודל של אדם חדש. לצערנו פירושו של דבר היה לזרוק את העבר, את התרבות וההיסטוריה המורשת והיהדות. הייתה התנגדות פנימית גדולה לנושא הדתי. בדיעבד, הבינו שאי אפשר לחשוב שניתן לעצב דמות חדשה של אדם. הדור השני היה צריך לשרוד את המלחמות, והדור השלישי התפנה לחיפוש גם בגלל הבורות הגדולה ובגלל שאין לו 'אנטי' כלפי כל דבר דתי. כמובן שזה לא באופן גורף.", מציינת לוי.

"כיום, הנושא של היטהרות מדבר לציבור יותר רחב. אנשים מחפשים חזרה לשורשים במובן הכי חיובי. הדור הקודם חיפש משמעות בחיים והגיע להודו, הדור שאחרי הודו רואה שגם שם זה לא הדבר הנכון.  

"יש לא מעט נשים שההליכה למקווה גורמת להן לשינוי פנימי שהוא בגוף וברוח. שינויים כאלה, הם אלה שמחוללים שינויים שיכולים לעזור לאישה בצד של הפוריות. יש קשר הדוק בין מצב גופני לנפשי. כשהפנימיות רגועה יותר ויושב טוב יותר, יש יותר אפשרות להגיע למצב של פתרון בעיות פוריות.

"אני בקשר עם הרבה גורמים שנושא הפוריות יכול לעניין אותם. באמצעות האתר כל טובלת יכולה לראות באופן מיידי את היסטוריית הטבילות שלה. השימוש בטכנולוגיות הכי מתקדמות יכול לעזור לנושא של מחקר פוריות. אם האישה רואה את היסטורית הטבילות זה יכול לעזור לה, ואפשר להפסיק מזה מסקנות לחקר הפוריות. הטובלת יכולה להיות בשקט נפשי, להיות בקשר כל הזמן עם הבלנית מבלי שהיא צריכה להרגיש לא נעים".

לוי מבהירה שהאתר מאובטח אבל צריך לוודא שהמקווה רשום בשירות אונליין. "כרגע, מתוך 850 מקוואות עשרות רשומים לשירות, לרבות מקוואות נגישים. מלבד זאת, יש אפשרות סינון, מתוך כלל המקוואות אפשרות לסנן את הנגישים, ליווי רוחני, שירותי קוסמטיקה או מחיר מגובה מסוים".

"בל נשכח שמדובר במצווה שהיא לא תמיד קלה לביצוע. כמו כל אישה אחרת עברתי תהליך ובמשך השנים הבנתי כמה המצווה חשובה לי, למשפחה שלי ולכל הסביבה. היום אני יכולה לומר שהחיים של נשים שמקיימות את המצווה הזאת הם חיים אחרים. המחזוריות של האישה קיימת בה פיזית. כשהיא מתחברת אליה גם באמצעות הטבילה, השלמות הנפשית שלה והשלמות שלה הם הרבה יותר באים לידי ביטוי בחיים, גם בקבלה של עצמה וגם בקשר שלה עם המשפחה, בן הזוג והקהילה. כמו המחזוריות של שבת.

"זאת מצווה חשובה והמודעות אליה הולכת ועולה. בהחלט יש התעוררות והתקרבות של נשים למצווה. לפי פרשנותי, לטבילה הייתה סטיגמה הכי שלילית. בשנים האחרונות יש הבנה שהמצווה הזאת חשובה ומהותית לאדם. הרי ברור שהתורה היא לא אוסף חוקים יבש חסר משמעות. היא מאפשרת לחיות את החיים בצורה הכי טובה שיכולה להיות, והמצווה הזאת בראש ובראשונה".        

רוצה להתחזק? "מתחברות" – קו הטהרה בארגון הדברות מגיש ייעוץ והכוונה טלפונית לנשים ללא תשלום. חייגי עכשיו 02-6301516

תגיות:טבילהטהרהחנה לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה