חדשות בארץ

שר הביטחון לשעבר משה ארנס הלך לעולמו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הספיד את ארנס: "לא היה פטריוט גדול ממנו. היה שלום, מישה, נעמת לי מאוד. אהבתיך כאהבת בן את אביו"

ארנס ז"ל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)ארנס ז"ל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

משה ארנס – מי שכיהן כחבר כנסת מטעם הליכוד וכיו"ר ועדת החוץ והביטחון, כשגריר ישראל בארצות הברית, כשר ביטחון וכשר חוץ – הלך הבוקר (שני) לעולמו בביתו בסביון, והוא בן 93. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.

ארנס נולד בעיר קובנה שבליטא בשנת 1925. בגיל שנה וחצי הוא עבר עם משפחתו לריגה שבלטביה, ובשנת 1939 היגר עמה לארצות הברית. בין השנים 1946-1944 הוא שירת בחיל ההנדסה של צבא ארצות הברית. ב- 1947 הוא מונה לנציב תנועת בית"ר בארצות הברית, ועם הקמת המדינה גויס על ידי סוכני אצ"ל ונשלח לצפון אפריקה כדי לסייע ליהודים המקומיים. ב- 1949 הוא עלה לארץ. ארנס היה במקצועו מהנדס אווירונאוטיקה. עם השלמת לימודיו המתקדמים בארצות הברית הוא חזר לארץ ונמנה על סגל הפקולטה להנדסה אווירונאוטית בטכניון בחיפה. בתחילת שנות השישים הוא מונה לפרופסור חבר בפקולטה. בין השנים 1971-1962 הוא כיהן כסמנכ"ל התעשייה האווירית, ובשנת 1971 הוא קיבל את פרס ביטחון ישראל.

הקריירה הפוליטית של ארנס החלה ב- 1973, כאשר נבחר לחבר כנסת מטעם הליכוד. עם עליית הליכוד לשלטון ב- 1977 הוא התמנה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, וזכור כמי שהתנגד להסכמי קמפ דיוויד עם מצרים. ב- 1982 הוא מונה לשגריר ישראל בארצות הברית. שנה לאחר מכן הוא התמנה בפעם הראשונה לתפקיד שר הביטחון, במקומו של אריאל שרון שנאלץ להתפטר בעקבות מלחמת לבנון הראשונה. בין השנים 1988-1984 הוא כיהן כשר בלי תיק במסגרת ממשלות האחדות. ארנס תמך בכל מאודו בפרויקט מטוס הלביא, וההחלטה לסגור את הפרויקט הביאה אותו להתפטר מתפקידו כשר.

ב- 1988 מונה ארנס לתפקיד שר החוץ, וב- 1990 – לאחר פרישת מפלגת העבודה מהממשלה – הוא חזר למשרת שר הביטחון. בניגוד לגישתו של ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, ארנס סבר כי על ישראל ליטול חלק פעיל במלחמת המפרץ הראשונה ולהגיב על ירי טילי הסקאדים מעיראק לשטחה. לאחר עלייתה לשלטון של מפלגת העבודה בראשות יצחק רבין ב- 1992, הודיע ארנס על פרישתו מהחיים הפוליטיים. בתחילת 1999 הוא חזר לתקופה קצרה לתפקיד שר הביטחון בממשלתו הראשונה של בנימין נתניהו. הוא כיהן שוב כחבר כנסת בין השנים 2003-1999, ולאחר מכן פרש באופן סופי מהחיים הפוליטיים. במהלך השנים שחלפו, ארנס המשיך לכהן בתפקידים ציבוריים ולהביע את דעותיו בענייני השעה. בין היתר, הוא הביע התנגדות לתוכנית ההתנתקות מרצועת עזה. ארנס כיהן עד פטירתו כיו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת אריאל בשומרון.

"תרומתו האדירה לביטחון ישראל תיזכר לנצח"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שארנס נחשב למי שטיפח אותו, הביא אותו אל הפוליטיקה וקידם אותו בתחילת דרכו, הוציא הודעת אבל מרגשת: "רעייתי שרה ואני מבכים מרה את פטירתו של אהוב נפשנו, משה ארנס ז"ל. מישה, מורי ורבי, היה תלמיד מובהק של זאב ז'בוטינסקי. במסגרת זו הוא הכיר את אבי, שנכח בחתונתו עם רעייתו היקרה מיוריאל. מאז נרקם קשר עמוק בין משפחותינו".

"ראיתי את מישה עושה נפלאות לביצור מעמדה של מדינת ישראל – כשגרירנו בוושינגטון, כשר החוץ, כיושב ראש ועדת החוץ והביטחון וכשר הביטחון פעם אחר פעם. בשנים האחרונות הוא התמסר בשקידה אינסופית לתיעוד הסיפור המלא על מרד גטו ורשה, בו מילאו אנשי בית"ר מקום מרכזי".

"לפני כמה שבועות ביקרתי את מישה בביתו", הוסיף נתניהו. "הוא היה צלול כתמיד, חד כתער, מופלא בהדרו ובאצילות נפשו, דמות מופת. לא היה פטריוט גדול ממנו. תרומתו העצומה של משה ארנס לעמנו ולמדינתנו תיזכר לעד. היה שלום, מישה, נעמת לי מאוד. אהבתיך כאהבת בן את אביו".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הספיד את ארנס: "מדינת ישראל איבדה הבוקר את אחד מגדולי אוהביה, משה ארנס. מישה היה מסור לתחיית עם ישראל בארצו בכל נפשו ומאודו. תרומתו האדירה לביטחון ישראל ולמעמדה הבינלאומי תהיה לו מצבת נצח. כאיש תנועת הליכוד הוא היה לי מורה דרך ומצפן, ותנחומיי שלוחים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

שר האנרגיה יובל שטייניץ הביע צער רב על פטירתו של משה ארנס, "מנהיג ואדם בעל יכולות נדירות". הוא ציין כי הייתה לו הזכות לכהן לצדו של ארנס בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. "תרומתו האדירה של ארנס לביטחון ישראל, כולל בהחלטות על פיתוח טילי החץ, בניגוד לעמדה המסורתית של מערכת הביטחון, תיזכר לנצח בתולדות ישראל. יהי זכרו ברוך".

השרה מירי רגב ספדה לארנס: "נחישותו הביטחונית לשמירה על המדינה ואזרחיה יהיו תמיד לסמל, מופת והערכה. משה ארנס היה אוהב הארץ הזו ושמר באהבה רבה על כל שעל אדמה שלה. בהתנהלותו, הוא לימד רבים שהעמידה האיתנה מול אויבנו משתלמת".

השר לשעבר גדעון סער כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשורה עצובה עם לכתו מעמנו של הבית״רי משה ארנס, משרי הביטחון הטובים שהיו לישראל. ארנס, איש ארץ ישראל שתמיד נשאר נאמן לדרך ומעולם לא התפתה למקסמי השווא של הנסיגות. תמיד ראה למרחוק והצליח כל חייו לשמור בקפדנות על ההדר הבית״רי. תנחומי לרעייתו מיוריאל ולמשפחתו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר כי "ארנס היה דוגמה למנהיג ואיש ציבור נקי כפיים ובר לבב שפיו ולשונו שווים, שתרם תרומה נכבדה לביטחון ישראל ולמעמד ישראל בעמים. מאז נעוריו הביע משה עמדות נחרצות ששילבו אמונה בביטחון ישראל, מלחמה למען ישראל, תמיכה בדמוקרטיה ומאבק למען שוויון".

דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי ארנס היה "האדם שהשפיע על צה״ל יותר מכל אחד אחר: הוא התעקש על הקמת זרוע היבשה, הכריח את צה״ל להקים את פיקוד העורף, לפתח את ה'חץ' ואת הלוויין הצבאי 'אופק'. ישראל חבה לו רבות".

תגיות:יולי אדלשטייןמשה ארנס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה