חדשות בארץ

סקר הלמ"ס: בני ברק מובילה באחוזי הבעלות על דירות

סקר הוצאות משקי הבית ב- 15 הערים הגדולות בארץ מעלה שמשפחות בישראל מוציאות הכי הרבה כסף על דיור, תחבורה ותקשורת ומזון. מבין הערים שנסקרו - ראשון לציון מובילה בהכנסה הכספית הפנויה למשק בית. בבני ברק ההכנסה וההוצאה לנפש הן מהנמוכות ביותר

הכניסה לעיר בני-ברק (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)הכניסה לעיר בני-ברק (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
אא

סקר הוצאות משקי הבית ב-15 הערים הגדולות בישראל שמפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלה: 77% מהגרים בבני ברק החזיקו דירות בבעלותם. הנתון הגבוה ביותר לעומת שאר הערים שנסקרו. לעומת זאת, ברמת-גן אחוז המתגוררים בדירות שכורות הוא הגבוה ביותר - 49.4%. הנתון מפתיע ביחס לכך שעל פי הסקר ההכנסה וההוצאה לנפש בבני ברק היא מהנמוכות ביותר (2,771 שקלים ו-2,353 שקלים, בהתאמה) לעומתה, בתל אביב-יפו ההכנסה וההוצאה לנפש הן הגבוהות ביותר (8,256 שקלים ו-6,209 שקלים, בהתאמה).

ב-2017 נסקרה לראשונה בהוצאות משקי הבית הבעלות על אופניים חשמליים. בישראל כולה מחזיקים 7.7% ממשקי הבית באופניים חשמליים, ברמת גן שיעור הבעלות מגיע ל-16.5%. בבית שמש שיעור הבעלות מגיע ל-1.7% בלבד.

הנתונים עולים מסקר הוצאות משקי הבית שמתייחס לשנת 2017, ובו ניתוח הוצאות ב-15 הערים הגדולות בישראל. הן כוללות שמונה ערים שבהן חיים יותר מ-200 אלף תושבים: ירושלים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון, אשדוד, פתח תקווה, באר שבע ונתניה. כמו כן, שבע ערים שמונות 100 אלף עד 200 אלף תושבים: רמת גן, חולון, בת ים, בני ברק, אשקלון, בית שמש ורחובות.

המדגם הכולל לסקר הוצאות משקי הבית כלל 9,017 משקי בית שמייצגים 2.54 מיליון משקי בית בישראל. ב-15 הערים הגדולות נסקרו 4,255 משקי בית שמייצגים כ-1.25 מיליון משקי בית. ממנו עולה שבישראל ההכנסה הממוצעת ברוטו למשק בית מכל מקורות ההכנסה (עבודה, פנסיה, הון, תמיכות וקצבאות) היא 20,027 שקל לחודש. ההכנסה הממוצעת נטו למשק בית, לאחר תשלומי חובה (מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות), היא 16,518 שקל לחודש.

על מה מוציאים הכי הרבה כסף?

משפחות בישראל מוציאות הכי הרבה כסף על סעיף הדיור – בממוצע כרבע מכלל ההוצאות. תל אביב, מבין הערים הגדולות, היא היקרה ביותר בהוצאה על דיור. שם מוציאים משקי הבית הכי הרבה מסך הוצאותיהם על דיור – 33.2%. ההוצאה החודשית הגבוהה ביותר על דיור היא בתל אביב – 5,687 שקל. ההוצאה על דיור בחיפה, היא דווקא הנמוכה ביותר מבין כל הערים הגדולות – 20.5% בלבד מסך ההוצאות. במספרים - ההוצאה החודשית הנמוכה ביותר על דיור היא בבאר שבע - 2,800 שקל.

נתח נכבד מהתקציב המשפחתי הולך לסעיף התחבורה והתקשורת, עליו מוציאות משפחות בישראל 20.2% מההוצאות. ברחובות מוציאים יותר על תחבורה ותקשורת מכל הערים הגדולות – 22.5% מכלל ההוצאה – פי 2.5 משיעור ההוצאה על סעיף זה בבני ברק, שהוא הנמוך מבין הערים הגדולות – 8.7%.

משקל ההוצאה על מזון מסך ההוצאה לתצרוכת הוא 16.9% בממוצע בישראל. מתברר שבאשקלון, עיר עם 3.2 נפשות למשק בית בממוצע, משקל ההוצאה על מזון בהשוואה לשאר הערים הגדולות הוא הגדול ביותר – 19.8. ברמת גן משקל המזון מסך ההוצאה הוא הנמוך מבין כל הערים ועומד על 14%, ומספר הנפשות הממוצע למשק בית שם הוא 2.5. באשקלון, בית שמש ובאר שבע כחמישית מההוצאה לתצרוכת היא על סעיף מזון, לעומת 14% ברמת גן, ראשון לציון ובתל אביב-יפו. בסעיף חינוך, תרבות ובידור נמצא אחוז ההוצאה הגבוה ביותר באשדוד וברמת גן - 13%, והנמוך ביותר בנתניה ובבת-ים- 8.8%.   

מספר הנפשות הממוצע למשק בית בישראל הוא 3.3. בית שמש מובילה עם מספר הנפשות הממוצע הגבוה ביותר למשק בית (כחמש נפשות למשק בית בממוצע) עם ממוצע של 4.9 נפשות. בני ברק לא רחוקה מבית שמש - עם ממוצע של 4.7 נפשות למשק בית. בירושלים 4.1 נפשות למשק בית. בתל אביב חיות מספר הנפשות הממוצע הנמוך ביותר למשק בית – 2.2 נפשות.

הסקר מגלה עוד שמשקי הבית בראשון לציון מרוויחות את ההכנסה הפנויה הגדולה ביותר מבין הערים הגדולות בישראל, עם הכנסה ממוצעת נטו של 18,697 שקל (אחרי מיסים וביטוח לאומי). לעומתן משפחות בבת-ים מרוויחות את ההכנסה הפנויה הנמוכה ביותר מבין הערים הגדולות – עם הכנסה ממוצעת נטו של 12,759 שקל. תל אביב לא הרבה מאחורי ראשון לציון עם 18,232 שקל. רחובות היא שלישית עם 17,583 שקל. משפחות שגרות בבת ים חיות מההכנסה הפנויה הנמוכה ביותר מבין הערים הגדולות – 12,759 שקל לחודש, אחרי מיסים.

תגיות:דיורבני ברק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה