לאישה

מורן אייזנשטיין בראיון: המהפך מאז פטירת אביה - ועד לחתונה

לפני כשלושה חודשים היא הקימה בית בישראל. "כשאדם מאבד סוג של אחיזה בחיים שלו - האמונה היא הדבר היחיד שהוא נאחז בה", אומרת מורן אייזנשטיין בראיון לאתר הידברות

בעיגול: מורן אייזנשטיין (צילום: אלבום פרטי)בעיגול: מורן אייזנשטיין (צילום: אלבום פרטי)
אא

מורן אייזנשטיין (39) מנהלת דיאלוג כֵּן ואמיץ עם בורא עולם כבר מאז שהיא בת 14, עת נפטר אביה. האירוע המטלטל נחרט בליבה של הנערה החיפאית עם הלב הרגיש, שהחלה להתפלל לבורא עולם, בו ראתה משענת. היא רצתה נחמה, ומצאה. מאז עברה כמה וכמה גלגולים מבחינה אישית ומקצועית. לפני כשלושה חודשים הקימה בית בישראל, אחרי שהתפללה לעמוד מתחת לחופה ולהקים בית נאמן בישראל.

"אני אוהבת מאד לקחת על עצמי דברים רוחניים שהם אמיתיים", היא מנמקת את ההחלטה האחרונה שלה, להוציא קבוצה של כ- 50 נשים, מרביתן אינן שומרות תורה ומצוות, כדי להתפלל על קברו של רבי נחמן מברסלב אותו היא נוהגת לפקוד. למי שלא יודע, אייזנשטיין לא רק נוסעת לקברי צדיקים. היא נוהגת להתפלל בקביעות, לומדת מידי יום את התיקון הכללי (קובץ של עשרה פרקי תהילים שנבחרו על ידי רבי נחמן מברסלב) ואחת לשבוע קוראת את האיגרת שחיבר הרמב"ן (רבי משה בן נחמן זצ"ל). איגרת שהיא מעין צוואה רוחנית המדברת על חשיבות הענווה והימנעות מכעס. כבעלת הפלטפורמה "אימוש", משתפת אייזנשטיין את אלפי עוקביה בחייה האישיים, ובתהליך ההתחזקות הרוחני-דתי שהיא עוברת.

 

"כשאבא שלי טבע בים, הבית שלי התפרק"

לפני כשנה, סמוך ליום הכיפורים, הפתיעה אייזנשטיין כאשר חלקה עם עוקביה כיצד גילתה את בורא עולם לאחר פטירת אביה. "כשאבא שלי טבע בים, הבית שלי התפרק", כתבה בשעתו. "אימא שלי הייתה צריכה לגדל ארבעה ילדים, ואני מצאתי נחמה בגג הבית, שם הייתי יושבת שעות ומזמנת לי את מה שאני רוצה בחיים. בעיקר הייתי מבקשת שייתן לי כוחות לעבור את מסע החיים הזה, עכשיו כשאני ללא אבא". היא גילתה את כוחה של התפילה, והאמונה הלכה והתחזקה. "עברתי הרבה ייסורים שרק אלוקים - רואה ובוחן כליות ולב - יכול לדעת עד כמה", הודתה, "אבל הוא אף פעם לא עזב אותי. גם כשהרגשתי שהאדמה נשמטת לי ואני חסרת אוויר - תמיד הרגשתי יד אלוקים ששלפה אותי, ולחשה לי שיבואו ימים טובים".

בשעתו, אייזנשטיין שיתפה את עוקביה גם ברצון להקים בית בישראל. "אני מודה על זה שהיום אני אדון לעצמי ומצליחה בכוחות עצמי לתחזק בית עם שלושה ילדים - ללא גב כלכלי. כי כשיש לך את בורא עולם ואמונה - יש גב כלכלי יותר עצום מזה? כשיש לך את בורא עולם - תאמין באמונה שלימה שהוא ישלח לך את אהבת חייך גם ברגעים שאתה הכי בודד, כל עוד אתה מאמין שזה יקרה. וכי הוא לא יכול לשלוח לך אהבה? והצלחה? ושפע? ובריאות, ומה לא?".

כאמור, לפני כשלושה חודשים היא התחתנה כדת משה וישראל. "היה לנו חשוב להינשא בטקס יהודי", היא חולקת. לדבריה היא עושה הפרדה: "אם נסתכל על זה מבחוץ – אני לא נראית דתייה מבחינת לבוש. אבל אם זה במובן הפנימי - אז ביום יום, כשאני מתעוררת בבוקר אני נוטלת ידיים ומתפללת. יש לי ספר תפילות, אני מעדכנת בסטורי תפילות לנושאים שונים, ומשתפת את הציבור הרחב. אני מזמינה את העוקבות לקרוא ולהתחזק. זה נעשה מאהבה לבורא. אני עושה את זה כל בוקר, מכל מקום שאני נמצאת בו בעולם, באופן קבוע. אני אומרת כל יום תיקון הכללי, ואחת לשבוע קוראת את איגרת הרמב"ן".

 

"הנסיעה לאומן היא מסע בינך לבין עצמך"

אייזנשטיין נוהגת לפקוד קברי צדיקים. בפעם האחרונה ארגנה נסיעה של כ- 50 נשים לאומן. "היה ביקוש ליותר, אבל לא יכולתי להרשות לעצמי", היא מספרת. "ארגנתי הכול בהתנדבות, מאהבת חינם. רציתי שהן יגיעו למקום שעשה לי טוב, שפתח לי עולם. אני אוהבת מאד לקחת על עצמי דברים רוחניים אמיתיים. אחרי יום הכיפורים האחרון חשבתי לעצמי איך אני יכולה להודות לבורא עולם על הטוב שהוא העניק לי, אחרי הרבה שנים שהיה לי קשה בחיי".

הקהל שטס איתה מורכב בעיקר מנשים שאינן שומרות תורה ומצוות, וממעט נשים דתיות. "המשותף בין כולן הוא אמונה", אומרת אייזנשטיין, "והצורך לחולל שינוי בחיים שלהן, אם זה למצוא זוגיות או להתפלל על שלום בית. כל אחת עם מה שהיא באה. החיים משתנים, ובהתאם לכך גם הרצונות משתנים. בכל פעם באים ממקום אחר. זה היה מדהים, כולן היו בחיבור מטורף. היה מדהים לראות 50 נשים שלא קשורות אחת לשנייה בעליל, מסתדרות בלי מלחמות וריבים".

 

מאמינה בבורא עולם: "האמונה שלי תמימה"

אייזנשטיין מעבירה את המסרים האמוניים שלה בראיונות שהיא מעניקה. היא לא מהססת לחלוק שהיא מתפללת או מתחזקת. "אני לא יודעת לאן החיים יובילו אותי. אני מרגישה מחוברת כל כך לאנרגיה של אמונה ולבורא עולם, שנעים לי בזה כך. אני מאמינה באמונה תמימה, זה הוכיח את עצמו עד כה".

במרוצת הזמן, אייזנשטיין והשינויים שחוללה בחייה הפכו אותה למודל עבור נשים אחרות. אלה רואות בה כתובת, ומשתפות אותה בלא מעט דילמות והתלבטויות, משוועות לעצה טובה. "הן קוראות את הפוסטים שאני מעלה, והן בהחלט מועצמות מהמסרים. הן לוקחות את האומץ שלי למקום של העצמה. גם הן רוצות אומץ לעשות שינוי ולקבל החלטות. הן באות לסדנאות שאני מעבירה או להרצאה שלי שמדברת המון על המקום הזה - איך לקחת אחריות לעשות שינויים במגוון תחומי החיים".

לאחרונה קמה מחאת נשים נגד האלימות הגואה נגדן. לאייזנשטיין מסר תקיף בעניין: "גבר שמרים יד על אישה צריך להיענש בחומרה. זה איום ונורא שיש לך כוח ואתה מעז להרים יד על אישה, שהיא דבר קדוש. זה מזעזע בעיני מכל בחינה. זה פשוט אסון, וחייבים לחוקק חוק מטלטל".

וכן - יש לה מסר לנשים: "בשביל לעשות שינויים בכל תחום בחיים צריך לעשות החלטות שלפעמים 'חותכות' בבשר. כלומר החלטות שהן משמעותיות, גם אם הן גובות מחיר מסוים. יש נשים שביום שהן הופכות לאימהות הן מוותרות על עצמן ועל המקום של ההגשמה שלהן. כשילדתי את אריאל, בני הגדול, הייתי בתחושה של חוסר הגשמה, ויצרתי את הפלטפורמה של 'אימוש'. כך מצאתי את הנישה שלי להעצים נשים אחרות. אם כי לא ידעתי שזה מה שאני אעשה בחיים - שאעשה הרצאות ושתהיה לי שליחות. עשיתי את זה ממקום שלא רציתי לוותר על האני שלי כמורן.

"המסר שלי לנשים הוא שצריך לקבל אומץ לעשות החלטות למען החיים שלך, בלי פחד ומבלי לחשוב 'מה יחשבו עלי'. אחת ההחלטות היא לשנות את הסביבה הלא תומכת, אנשים שאני קוראת להם מרסקי החלומות, אלה אנשים שתמיד יורידו אותך למטה ולא ייתנו לך תחושה שאת יכולה להגיע להישגים. אישה צריכה להיות במקום של לבחור בעצמה. אני גם דוחפת נשים לעצמאות כלכלית. כשהתגרשתי הייתי עם שלושה ילדים, והתחלתי מאפס. לא היה לי אוטו או כסף, אבל כן היה לי מינוס בבנק. מהמקום הזה התחלתי מחדש. לקח לי עשור להגיע למקום שאני יכולה לומר שאני במקום אחר, במקום שמעצים אותי ואחרים".

תגיות:התחזקותמורן אייזנשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה