חוה שמילוביץ'

האוצרות הרוחניים שבתוך גופנו: קידוש החושים לימי השובבי"ם

החושים הגופניים הם רק מלבוש של ה"חושים" הרוחניים שלנו. נתפלל לה' שיזכה אותנו לחוש את הדברים הנכונים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במאמר זה נתייחס לארבעה מתוך חמשת החושים, שהם:

• חוש הראייה – ראיית אור באמצעות העין.

• חוש השמיעה – שמיעת קול באמצעות האוזן.

• חוש המישוש – הרגשת לחץ, טמפרטורה וכאב בגוף באמצעות העור (המערכת הטקטילית).

• חוש הריח – הרחת כימיקלים נדיפים באמצעות האף.

•  חוש הטעם – בחינת טעם באמצעות הלשון, וכאן נתייחס גם לכוח הדיבור.

הבורא הרחמן העניק לנו מתנות גדולות, שחלק מהן הוא אברי הגוף הקדושים וחושים הקדושים. ונודע לנו מחז"ל הקדושים שהחושים שלנו הם דברים גבוהים ועליונים, וחוש הראיה, השמיעה, הדיבור והריח, הם כנגד ד' אותיות הוי"ה, והם אוצרות גדולים.

עלינו לזכור שהגוף שלנו הוא רק מלבוש, והעיקר שלנו הוא הנשמה הקדושה, שהיא גבוה מעל גבוה, ורק חלק קטן מנשמתנו נתלבשה בגוף. לכן הגוף הוא בחינה של "נעל", "של נעליך מעל רגליך", שרק חלק קטן מהנשמה העליונה נתלבשה בו, כמו הנעל שעוטפת רק את סוף הרגל. בעצם בתוכנו יש רק חלק קטן מהנשמה העליונה, ולכן החושים הגשמיים הם מלבוש לחושים רוחניים גבוהים הרבה יותר.

 

חוש הראיה

כמו שיש ראיה גשמית, כך יש ראיה רוחנית פנימית ועמוקה. מומלץ לכוון בברכות השחר בבוקר בברכת "פוקח עיוורים": פקח את עיני הרוחניות לראות מעבר לחומר, לראות ולקבל בהירות בעבודתך, להשיג ראיה רוחנית, לראות את עומק השגחתך בכל מצב, לראות את הפנימיות של כל אדם העומד מולי. האר עיני שאזכה לראות את פנימיות רצונך ממני בתוך התורה הקדושה, "והאר עינינו בתורתך", "גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך". זכה אותי לזיכוך הראיה הגשמית, שהעיניים שלי באמת יהיו צינור שדרכו אראה את השגחתך, את אהבתך, את רחמיך, את רצונך ממני בכל עת. פתח עיני לראות מעבר לחומר, מעבר למקום ולזמן! לראות איך ש"אתה מחיה את כולם", מחיה את כל המצבים, מחיה את כל האנשים, מחיה אותי. אתה פנימיות החיים של כל יציר נברא.

 

חוש השמיעה

גם חוש השמיעה הוא רק מלבוש לחוש השמיעה הרוחני, ואנו מבקשים שנזכה לשמוע את את קול השם ולהתעורר מהתרדמה, "קול גדול ולא יסף", "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי אשר אנכי מצוה אתכם היום", "אשרי איש שישמע למצוותיך", "גיבורי כוח עושי דברו לשמוע בקול דברו", "שמעי בת וראי". שנשמע בכל יום את בת הקול שיוצאת וקוראת אלינו, שנשמע את קול השם שקורא אלינו מכל מקרה, מכל אירוע, מכל אדם שאנו פוגשים. לשמוע את קול השם שנמצא בפנימיות של כל דבר שאנו פוגשים. קול השם מלא באהבה, באכפתיות בתשוקה ובגעגועים אלינו, עמ"י!

 

חוש הטעם וכוח הדיבור

כמו כן הפה, חוש הדיבור הגשמי שניתן לנו, הוא לבוש לחוש הדיבור הרוחני! עלינו לבקש שנזכה לדבר דיבורים רק לפי רצון אבינו שבשמים, בחיות והתלהבות והתקרבות. לדבר דיבורים של תפילה ותורה, לדבר דיבורי אמונה וביטחון, לדבר על הבורא דברי שבח, לדבר עם הבורא כל מה שעל ליבנו. שנזכה להוציא  את הדיבור שלנו מהגלות, בבחינת "הרחב פיך ואמלאהו". שנזכה לפתוח את פינו ולשפוך תפילות בעושר ממעמקי הלב – וימלא השם את כל משאלותינו! שנזכה לברך בכוונה על כל דבר שאנו מכניסים לפה, לגוף. שנטעם עם חוש הטעם הרוחני את טוב השם ורחמנותו, הטמון בדברי המאכל שהוא משפיע לנו. לטעום טעם אמונה לטעום את האהבה שלו אלינו דרך כל מאכל שאני אוכלים. "טעמו וראו כי טוב", שנרגיש עם חוש הטעם  הרוחני את עריבות ומתיקות התורה והמצוות. "והערב נא ה"א את דברי תורתך בפינו". זכנו לערבות ומתיקות התורה, עד שנשתגע אחריה. כמו שכתב האור החיים: "אם היו בני אדם מרגישים את מתיקות וערבות טוב התורה היו משתגעים ומתלהטים אחריה ולא יחשב בעיניהם מלוא עולם, כסף וזהב כמאומה". רק מי שהיה לו חוש טעם רוחני מפותח, יכול היה לכתוב משפט כזה.

 

חוש המישוש

בעזרת חוש המישוש הרוחני אנו רוצים ללמוד "למשש" ולהרגיש את השגחת השם הפרטית עלינו, למשש את נוכחותו את מציאותו, אף שאין העין הגשמית רואה אותו.

לסיכום, אנו מבקשים שנשמור מאוד על הלבושים, שהם החושים הגשמיים, כדי שלא יאבדו, שלא יינזקו ושלא יתקלקלו! ובכלל, להרגיש שהחושים הם לא שלנו. הם באמת פיקדון שנתת בידנו הבורא, פיקדון שהוא נתן כדי שעל ידו נוכל למלא את שליחותנו בעולם הזה. לכן אנו רוצים לקחת אחריות מלאה על החושים, שהחושים שלנו יהיו ממש זכים, טהורים ונקיים, ויוכלו למלא תפקידם הרוחני, כי הם האוצרות הגדולים שנתן השם בתוך גופנו!

נסיים בתפילה.

זכני שהמוח שלי ישמור על לבי מכל משמר, כי הלב הוא השורש של כל החושים, וכל הרגשות, וכל המעשים, כי רצונך שנשמור אותו מאוד!

שח"ו הלב והכבד לא יהיו שולטים במוח, רק יהיו ברשות המוח!

שאשמור על לבי ואקיים: "מכל משמר נצור ליבך, כי ממנו תוצאות חיים".

עזור לי לזכור שבכל יום בבוקר אתה מחזיר  לי את הנשמה שלי נקיה וטהורה, וככל שאשמור על החושים שלי אוכל להשיג דברים נפלאים, מה שאני צריך להשיג באותו היום. לכן עזור לי לשמור על נשמתי טהורה וקדושה, וכל יום אזכה לשמור את חושי בטהרה, כדי שאשיג את ההשפעות המיוחדות של קרבה אליך באותו היום.

עזור לי להיטהר לגמרי! ואז יפתחו כל השערים בפני.

לקבלת חומרים נוספים בעבודת הנפש על פי התורה havaor20@gmail.com

תגיות:פרשת שמותחוה שמילוביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה