חדשות בארץ

משרד החינוך בצעד חריג: המיצ"ב של כיתות ה' באנגלית ומתמטיקה – נפסל

בצעד חריג, החליט משרד החינוך לפסול את מבחני המיצ"ב באנגלית ובמתמטיקה של כיתות ה'. הסיבה: תלמידים רבים קיבלו התאמות והקלות, למרות שלא היו זכאים לכך

  • ט"ו טבת התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הערב (ראשון) פרסמו משרד החינוך וראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה) כי המבחנים באנגלית ובמתמטיקה לכיתות ה' לא מדווחים, ולמעשה נפסלו. את הסיבה הם נימקו בכך. לטענתם, שיעור גבוה של תלמידים שנבחנו בכיתות המותאמות, וקיבלו הקלה בדמות הקראה של השאלות. ממילא, בתי ספר רבים נתנו לתלמידים התאמות חריגות של הקראה, אף שלא היו זכאים לכך.

מן הנתונים שפורסמו עולה שבעוד בתשע"ז, שיעור התלמידים בכיתות ה' שנבחנו בכיתות מותאמות עמד על 15% - בשנת תשע"ח, קפץ מספרם של תלמידים אלו ל- 21%. "המבחנים אינם עומדים בכללי האיכות הסטטיסטיים והפסיכומטריים הנדרשים", טענו במשרד החינוך ובראמ"ה.

"על רקע הנתונים יהדק המשרד את הפיקוח והבקרה על מתן ההתאמות לתלמידים במסגרת מבחני המיצ"ב. המשרד פרסם הנחיות ברורות בנושא, באילו מקרים יש לתת את ההתאמות. על פי ההנחיות, החל משנת הלימודים הנוכחית יהיו זכאים להיבחן בכיתה מותאמת רק תלמידים הזכאים לתמיכה מתוכנית השילוב, וכמו בכל השנים ציוניהם לא ייכללו בממוצע הכיתתי והבית ספרי. יתר התלמידים ייבחנו בכיתות-האם, וציוניהם ייכללו בחישוב הממוצעים", לשון הודעת משרד החינוך.

במקביל, תוצאות מבחני המיצ"ב של כיתות ח' ובעברית של כיתות ה' פורסמו. מן הנתונים עולה כי בהשוואה לשנה שעברה, בקרב כיתות ח' באנגלית התרחב הפער בין תלמידים מהמגזר היהודי לבין תלמידים מהמגזר הערבי ב-11 נקודות (35 נקודות בתשע"ז לעומת 46 בתשע"ח). במתמטיקה, במדע ובטכנולוגיה לא חלו שינויים משמעותיים בפער ההישגים בין המגזרים (37 נקודות בתשע"ז לעומת 40 בתשע"ח; ו-16 נקודות בתשע"ז לעומת 21 בתשע"ח בהתאמה).

עוד עולה מהנתונים כי בכיתות ח' נרשמה עליה של 9 נקודות במתמטיקה (534 בתשע"ז לעומת 543 בתשע"ח). בעברית חלה עליה של 7 נקודות (557 לעומת 564). בשפת אם ערבית חלה עליה של 13 נקודות (548 לעומת 561).

בעברית לכיתות ח' נרשם צמצום של 12 נקודות (מפער של 58 נקודות ל-70 נקודות). במדע וטכנולוגיה בכיתות ח' נרשם צמצום של 14 נקודות (מ-75 נקודות ל-89 נקודות); באנגלית לכיתות ח' נרשם צמצום של 10 נקודות (מ-58 נקודות ל-68 נקודות).

באנגלית לכיתות ח' נרשמה יציבות. במדעים לכיתות ח' נרשמה ירידה של 8 נקודות (579 לעומת 587).

במבחן בעברית לכיתות ה' נרשמה יציבות.

תגיות:מיצ"במשרד החינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה