פורום מומחיות

הוא לא יודע לשים שום דבר במקום!

איך מלמדים את הבעל לשמור על הסדר, איך יורדים במשקל, ואיך מונעים התפרצויות אלימות?

  • ט"ו טבת התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנחנו נשואים בערך 20 שנה, ועדיין לא התרגלתי לזה שבעלי לא יודע לשים שום דבר במקום. מאז שהתחתנו אני מבהירה לו שהסדר חשוב לי, ועדיין הוא משליך את הגרביים המלוכלכים תחת המיטה, את הכלים שאכל בהם הוא לא שוטף, הוא משאיר הכול על השולחן ולא מוריד, והוא גם העביר את הבלגניסטיות הזו לילדים. מה אוכל לעשות כדי שהבית יהיה מסודר בכל זאת?

אינני יודעת איך את נוהגת כל השנים הללו להגיב לבלגן. ייתכן שהתגובה שלך הייתה תמיד עוינת. מהרגע הראשון אמרת לבעלך: "כמה פעמים צריך להגיד לך שתשים את זה במקום?", או: "למה הבעל של החברה שלי יכול לסדר אחריו ואתה לא מסוגל?".

נשים שמעבירות דברים בצורה כזו לא יגיעו לשום מקום טוב. כי הנטייה הטבעית של הבעל תהיה להילחם. לא להיכנע.

ייתכן שהאופי של בעלך הוא כזה, ולכן ההתנהגות עברה גם לילדים. היא הייתה עוברת אליהם גם אם הוא היה מקפיד לשים את הגרביים בסל הכביסה, כי אופי זה אופי.

אני מאמינה שבמילים יפות ובכבוד מגיעים רחוק. אפשר לעשות עוד הרבה דברים כדי שבעלך ילמד וגם ילדייך, אבל נראה לי שאת לא שם. את חייבת לפני הכול לסלול את הדרך ללבם, על ידי שתמעיטי בהערות ובגערות.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

אני בחורה בת 22 שמנסה כבר הרבה זמן לרדת במשקל. נרשמתי לחדר כושר, ניסיתי ללכת לפי תפריט, לספור קלוריות וכו' – אני לא מצליחה להתמיד בשום דבר, ותמיד נשברת בשלב מוקדם מאד. התסכול כאן הוא שאני צריכה להוריד מקסימום 10 ק"ג כדי להגיע למשקל הרצוי, לא הרבה – אבל לא מצליחה. יש אולי עצה?

ראשית, יש להבין שדיאטה לא תגרום להרזיה.

בעשור האחרון שווקו יותר ממאה דיאטות שונות שהבטיחו ניסים ונפלאות. בפועל, חלק מהדיאטות הללו עזר לך לרדת ממשקלך, אבל לתקופה קצרה בלבד. לכן, יש לשנות את החשיבה, ולא את הקלוריות.

כלומר, כל עוד לא יהיה שינוי חשיבתי, תהיה הרזייה – אך המשקל יחזור לסורו מהר מאד לאחר הצלחת הדיאטה.

כדי להבין את סוד ההרזיה לתמיד, יש להבין את התהליכים המתרחשים בגופנו בזמן ההשמנה וההרזיה.

חשוב להבין שכדי לרזות נכון, יש לעבור תהליך שינוי התנהגותי וחשיבתי מהשורש לצד התאמת תפריט נכון המכיל את כל אבות המזון ולא סופר קלוריות, רק בדרך הזאת, תצליחי לרזות ולהתמיד.

בנוסף, יש לעבור לאורח חיים בריא, ולא לדיאטה, ולהבין שמותר לאכול מידי פעם גם את הדברים שאוהבים מבלי להתנזר, כוון שאז תהיה התנפלות על כל מה שלא אכלת במשך תקופה.

בתהליך נכון בודקים לעומק מה גורם לך לאכילה ולשבירה, ואת תוכלי ללמוד להתמודד עם הדברים שקשים לך ואשר גורמים לך לאכול בעזרת כלים שתקבלי ושיעזרו לך להתמודד, התהליך חייב להיות מלווה בהנחיה צמודה ובפיקוח יומיומי, עד להרזיה מלאה ולימוד שמירת המשקל. כמובן, עליך לתת לעצמך אפשרות לשנות הרגלים לתמיד, וללמוד להאמין.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

בננו בכיתה ד', מאובחן ומטופל בהפרעת קשב וריכוז. מעבר לקשיים הלימודיים, קשה לו מאד להתאפק מלהגיב באלימות. לאחרונה הוא חוזר בכל יום עם סיפור אלים חדש שהתרחש בביה"ס. מה לעשות?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) גורמת לעיתים, בין השאר, לקושי בשליטה עצמית, לתגובות אימפולסיביות (=מהירות ללא שיקול דעת), לקושי באיזון עוצמת הרגשות ולפירוש לא נכון לסיטואציות חברתיות, המובילים ליצירת פרובוקציות ואלימות בחברה.

לאחר אירועי האלימות החוזרים, כדאי לדבר עם הילד ביחידות, ולברר אתו מה גורם לו לבחור בהפעלת כח. חשוב לבוא באמפתיות לרגשות שלו, ולא לבוא ממקום ביקורתי שעלול לגרום לו להרגיש מותקף. נביע הבנה, כגון: "זה נשמע ממש מכעיס". זה תסכל אותך כ"כ שלא ידעת להסביר לו מה הבעיה". לאחר שהילד נרגע, כדאי לשקף לו שבעצם, הדרך של האלימות לא פותרת את הבעיה. אם היא היתה פתרון יעיל, זה היה נגמר אחרי המכות של הפעם הראשונה, וזהו. כאשר אתה עד לכך שהילדים ממשיכים לריב אתך, זה סימן שיש להם עניין לגרות אותך למריבה, והדרך שבה אתה בוחר "לחנך" אותם, לא עוזרת. ננסה ללמד אותו להביע במילים את המסר שהוא רוצה להעביר ליריבו.

אני מציעה לערב את יועצת ביה"ס לבניית תכנית עיצוב התנהגות ספציפית, לעידוד האיפוק מאלימות (תוכנית יומית), וכמובן לתגמל את הילד על הצלחותיו. אין ספק שהוא משקיע אנרגיות רבות להתגברות.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:סדרבלגןפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה