כתבות מגזין

הדוקטור שנלחם באבולוציה: "רוצה שכולם יבינו שזה מופרך"

כבר שנים שד"ר שלמה קאפח מנסה להילחם בתיאוריית האבולוציה של דרווין. "אני רוצה שאנשים יבינו בשלב הראשון שזה בלתי אפשרי מבחינה מדעית, אחר כך כבר נדבר הלאה". ראיון מיוחד לרגל הוצאת ספרו 'אבולוציה במבחן'

הד’’ר שלמה קאפחהד’’ר שלמה קאפח
אא

כאשר ד"ר שלמה קאפח, מומחה לרפואה פנימית, היה בתהליך לימודי הרפואה שלו, הוא נתקל לא מעט בתיאוריית האבולוציה שהוזכרה שוב ושוב בספרי הלימוד.  

"באותם ימים לא הייתי אדם מאמין", הוא מספר על עצמו, "והתייחסתי לאבולוציה כמו מושכל ראשון, כמו אקסיומה. כלומר – יכולות להיות שאלות עליה, אבל השאלה היחידה שאפשר לשאול היא: 'איך זה קרה' ולא 'האם קרה', כי הרי כביכול ברור שהייתה אבולוציה, ובכלל לא מנסים להטיל ספק בתיאוריה, כי אין עליה עוררין.

"עד היום", מציין ד"ר קאפח, "ידוע לי שבאוניברסיטאות ובפקולטות רואים בתיאוריה עובדה מוכחת, ורוב אנשי המדע מאמינים באבולוציה. יש אמנם מעט חוקרים שמודים שזה בלתי אפשרי, אך יחד עם זאת הם עצמם ממשיכים להאמין בה..."

 

מחפש את האמת

תהליך החזרה בתשובה של ד"ר קאפח החל לפני יותר מ-30 שנה. "זה היה בזכות אשתי", הוא נזכר, "שמענו על מרצים שונים שמגיעים לאזור בו התגוררנו, ואשתי הציעה שנלך להרצאות שלהם. אשתי ציינה שהם עומדים לדבר בנושא מדע ויהדות, נושא שקרוב אליי במיוחד, אבל אני פסלתי על הסף – ממתי רב מבין במדע? רק אחרי שהיא ביקשה שוב ושוב – השתכנעתי. הגעתי להרצאות והאזנתי בקשב רב. בתחילה הופתעתי מהדברים שהם ציינו ושאלתי בהתפעלות: 'איך הם יודעים?' בחלק מההוכחות שהם הזכירו פקפקתי, אך כשבדקתי את הדברים לאחר מכן הבנתי שמדובר בדברים מבוססים לגמרי. באותה תקופה שמעתי הרצאות של הרב צבי ענבל והרב שלום סרברניק. הם סגרו לי פינות ולא נותרו לי תירוצים".

החזרה בתשובה של ד"ר קאפח הייתה מדורגת מאוד. "התחזקתי שלב אחרי שלב, ועם הזמן שמרתי יותר ויותר. ברוך השם כיום אני מתגורר בקהילה חרדית ברחובות ורואה את עצמי כחלק בלתי נפרד מהעולם שומר המצוות".

עד לרגע בו החליט לשנות את אורח חייו, הוא חקר לא מעט נושאים שונים, ואת התגליות שהגיע אליהן, הוא החליט שברצונו לחשוף גם לציבור. זה מה שהניע אותו לכתוב כמה ספרים, כמו למשל ספר רפואי (על א.ק.ג) המיועד לסטודנטים ולאנשי צוותי הצלה ומד"א, וכן חוברת בנושא עישון שנועדה לבני ישיבה צעירים שמתחילים לעשן. הוא מביא בה ציטוטים מרבנים מכל הגוונים, העדות והתקופות, מתוכם אפשר להבין שעישון לא מתאם לשומר מצוות אמתי.

בהמשך הוציא ד"ר קאפח גם את הספר 'אבולוציה במבחן', המנפץ את תיאוריית האבולוציה, וכעת, בשבועות האחרונים, יצא הספר במהדורה מחודשת עם תוספות שונות.

"את הספר 'אבולוציה במבחן' כתבתי בעיקר במהלך תקופות המילואים הארוכות", הוא מסביר, במשך כל התקופה הזו אספתי חומר רב וראיתי שליחות להעלותו על הכתב. הרגשתי שאני חייב לכתוב את הדברים, כי ידעתי שכמו שאני האמנתי במשך שנים במידע מוטעה ושגוי, כי לא היה מי שיציג לפניי את המידע הנכון, כך ייתכן שישנם עוד אנשים כמוני שמוכנים להקשיב לטיעונים הגיוניים ומתמטיים בנוגע לתיאוריה, ואם אגיש להם את התשובות הנכונות, אז יש סיכוי שאוכל לעזור להם".

 

המטרה: להרחיק בורות

הטיעונים שד"ר קאפח מביא בספרו מבוססים בעיקרם על שכל, מתמטיקה, לוגיקה והסתברות. "לפני שאתן דוגמאות, אני רוצה להסביר קצת על התיאוריה של האבולוציה", הוא אומר, "כי תיאוריית האבולוציה היא תיאוריה של חוקר אנגלי בשם צ'ארלס דרווין, שהסתובב בעולם וחקר סוגים רבים של בעלי חיים.  הוא ניסה למצוא דרך להסביר את קיומן של חיות רבות כל כך שהמבנה הפנימי שלהן דומה. אחרי שנות מסע רבות הוא פרסם את מחקרו וטענתו, כי בעלי החיים מתפתחים בהדרגה, והופכים מצורות חיים פשוטות יותר לצורות חיים מורכבות. בצורה זו ניסה להסביר כיצד בורא העולם יצר את מגוון החיות הקיים, שהרי דרווין עצמו היה אדם דתי".

דרווין? אדם דתי? הרי הוא נחשב לאחד מגדולי הכופרים!

"אכן כן. דרווין עצמו היה דתי אדוק, והתיאוריה שהציג נועדה רק להסביר את דרכו של הבורא בעולם. אלא שאחריו הגיעו 'תלמידים' וחוקרים נוספים, שאימצו את התיאוריה בחום, מסיבות רבות, לאו דווקא מדעיות, והם הציגוה כאלטרנטיבה מדעית המסבירה, כביכול, כיצד התפתח עולם החי.

"אותם חוקרים והוגים, טענו כי היקום נוצר מעצמו ללא השגחה בתהליך טבעי ואקראי. תהליך זה כלל שלבים רבים והתפרס על פני זמן רב. החומר כולו הופיע באחת מתוך נקודת דחיסות אינסופית המתוארת לצורך המחשה כ'גרגר אפונה' (תיאורית המפץ הגדול), בהמשך התקרר החומר בהדרגה ונוצרו כוכבים, מערכות שמש וגלקסיות לאינספור, עד להיווצרותו של כדור הארץ. כך התרחשו שלבים נוספים, ובכללם שלב של טרום חיים שלאחריו הופיעו צורות חיים פשוטות שהפכו למורכבות על ידי 'שדרוג' ו'שכלול' בדרכים פלאיות עד נסיות ממש, ובהמשך צורות החיים הגיעו ליצור הדומה לקוף, שצאצאיו התפתחו לשימפנזות ובמקביל – לבני אדם".

זה נשמע הזוי ומופרך... האם המדע תומך עד היום בתיאוריות אלו?

"אני מודע לכך שיש כאלו שטוענים שכל עולם המדע זנח את התיאוריות הללו, שכן הן הפכו למיושנות ומופרכות, אך לא.  התיאוריה רווחת בחלקים גדולים מהעולם המדעי, ומדענים רבים מאוד, כולל מדענים יהודיים, ואולי – במיוחד מדענים יהודיים, למרבה הצער".

איך אתה יכול להסביר שיש אלפי מדענים, אנשים חכמים ומשכילים, שחושבים שהיא נכונה?

"בזמן מלחמת העולם השנייה, התאגדו מספר רב של מדענים מגרמניה הנאצית ובנו פרויקט שלם כדי לסתור את התיאוריה שהציב בזמנו אינשטיין וזכתה לתהילת עולם. הם נתנו שם לפרויקט 'מאה מדענים נגד איינשטיין'.  כששמע זאת איינשטיין, הוא תהה בקול: 'למה מאה? אם טעות בידי – מדען אחד יספיק...'

"מה שאני בא להגיד זה שהעובדה שישנם מדענים רבים שחושבים ומתייחסים כך לדברים, אין בכוחה להפוך את התיאוריה לנכונה. מה עוד שיש בהחלט לא מעט אנשי מדע בעלי שם עולמי ומהשורה הראשונה של עולם המדע המודרני, בחלקם זוכי פרס נובל, שמתבטאים בפירוש כי תיאוריה זו אינה מבוססת, היא נחשבת לנכונה אך ורק משום שאין אלטרנטיבה אחרת, ולא רק שאין הוכחות לנכונותה – ישנן טענות ואף הוכחות לאי נכונות טיעוניה".

ואתה מייעד את הספר לאנשים שעוד לא השתכנעו?

"לא בדיוק", הוא מפתיע. "הספר נועד לאנשים נבונים שמוכנים להקשיב. הספר אינו מיועד לאנשים שמאמינים באבולוציה ובטוחים בצדקתה, כי כפי שנוכחתי במשך השנים – האנשים הכי אינטליגנטיים שיש אינם פועלים על פי שכל במרבית המקרים, אלא על פי רגש. לכן גם כשמציגים בפניהם הוכחות חותכות הם ימשיכו להאמין בצדקת דרכם".

ובכל זאת, ד"ר קאפח אומר שהוא מקווה שאם אותם מדענים או אנשים שתומכים באבולוציה ייתקלו בספר, הם ישקלו את אמונתם באופן שכלי יותר. "אני לא בא לשכנע אותם להאמין במצוות או בכך שהקב"ה ברא את העולם. זה כבר תחום אחר. מה שאני רוצה זה להוכיח בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים – שהאבולוציה אינה הגיונית, כי היא אינה אפשרית מבחינה מדעית, ויש בה הרבה מן הדמיון. האבולוציה עומדת על כרעי התרנגולת ואינה ראויה לתואר 'תיאוריה מדעית'. צר לי על כך שתיאוריה זו עלולה להוציא שם רע למדע האמתי אשר נבדק והוכח".

 

אין שום סיכוי הסתברותי

מהו הטיעון החזק ביותר שאתה מביא בספר?

"קשה לי להשיב על כך, כי כל אחד יתחבר לטיעון אחר ויטען שהוא החזק מכולם, אבל בעיניי מה שחשוב יותר מכל הוא נושא ההסתברות. חוקרי ההסתברות קובעים כי הסתברות הקטנה מ-10 בחזקת מינוס חמישים, הינה בלתי אפשרית מן הבחינה המעשית.

על פי חישובים מורכבים שאני מצטט בספר, עולה כי הסיכוי להיווצרות אקראית של DNA הינו עשר בחזקת מינוס אלף (התוצאה היא אפס נקודה ואלף אפסים אחריה). סיכוי מחושב זה רחוק מאוד-מאוד-מאוד מתחום האפשרי, אין שום סיכוי מעשי שהDNA ייווצר מעצמו, ואם כן – הרי שדי בכך".

הוכחה נוספת ובלתי משתמעת לשתי פנים, שד"ר קאפח מציין, נכנסת תחת הגדרת 'היעדר רצף מאובנים'. "על פי האבולוציה טוענים החוקרים כי אם נבחן את המאובנים, אז נמצא שם אלפי צורות מעבר, כי הרי לטענתם העולם התפתח באופן כזה – בהתחלה היה חומר ראשוני קטן מווירוס, אשר התפתח עם הזמן והפך לבעל חיים גדול יותר – סנדלית, צפרדע, דג, וכך הלאה עד שהגיעו הקופים ולבסוף בני האדם. לפי טענה זו אנו צריכים לראות אלפי צורות מעבר במאובנים, ולמרות זאת – ככל שמחפשים יותר מאובנים, כך רואים עד כמה שאין צורות מעבר כמעט. זה שולל את התיאוריה הזו מכל וכל. כמובן שישנן הוכחות נוספות, אך מה שציינתי כאן אלו דברים שאי אפשר להתעמת איתם כלל.

"יש לציין כי דרווין עצמו אמר שאם לא יימצאו בעתיד צורות מעבר, התיאוריה שלו נופלת. עד היום חלפו כ-160 שנים ולא נמצאו צורות המעבר הצפויות. כך שאפילו אם הוא היה בחיים היה מודה בכך שהתיאוריה שלו נופלת.

"ואגב, אם מדברים על צורות מעבר, אז יש גם את הנושא המשמעותי יותר שנכנס תחת השאלה – 'איך התפתחה הנשמה?' הרי בDNA המשוער שהיה קיים בתחילה לא הייתה נשמה, ואם כך למאמיני האבולוציה אין מנוס מאשר להגיע למסקנה שאין נשמה".

ד"ר קאפח מציין כי הדברים שהעלה כאן הם רק דוגמאות מעטות מתוך הספר שכולל אינספור דוגמאות והוכחות רבות. על ספרו, אגב, עברו פרופ' ירמיהו ברנובר ופרופ' דורון אורבך, שניהם אנשי מדע בעלי שם עולמי שקראו את הספר ונתנו את הערותיהם והמלצתם. "גם הרב יוסף צבי הכהן בן-פורת, מגדולי אנשי המחשבה בדורנו, שעבר על ספרי בעיון, העיר את הערותיו ואף כתב מכתב המלצה חם", הוא מציין.

"אני מקדיש זמן רב לכתיבה ולמסירת הרצאות בנושא זה, ואני מקווה שאכן אזכה להרחיק ספיקות בקרב תוהים ונבוכים, ולעורר יהודים לעבודת ה' ולאמונה שלמה ולהרחיק כפירה אשר נובעת מחוסר ידע", הוא מסיים.

ליצירת קשר עם ד"ר קאפח: drkapah@gmail.com

תגיות:אבולוציהדרווין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה