חדשות בארץ

מנדלבליט לבג"ץ: חוק ההסדרה אינו חוקתי, יש לבטלו

במכתב לבג"ץ, חזר היועץ המשפטי לממשלה על עמדתו כי אין צורך בחוק מכיוון שניתן להכשיר כ- 80% מהקרקעות ביהודה ושומרון באמצעות "תקנת השוק". בשבוע שעבר חתם מנדלבליט על חוות דעת המאפשרת שימוש ב"תקנת השוק" לשם הסדרתם של כ- 2,000 בתים ביהודה ושומרון

מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שלח אמש (שלישי) מכתב לבג"ץ בו קבע כי חוק ההסדרה אינו חוקתי ועל השופטים לבטלו.

"אין מנוס מההכרזה השיפוטית על חוק ההסדרה כחוק בלתי-חוקתי אשר דינו בטלות", כתב מנדלבליט. הוא הוסיף, כי למעשה אין צורך בחוק מכיוון שניתן להכשיר כ- 80% מהקרקעות ביהודה ושומרון באמצעות "תקנת השוק".

חוק ההסדרה, שאושר על ידי הכנסת בפברואר 2017, ביקש להסדיר את מעמדם של אלפי בתים של המתיישבים ביהודה ושומרון, שנבנו על קרקע הנמצאת בבעלות פלסטינית פרטית. על פי החוק, המדינה תפקיע את הקרקע הפרטית ותפצה את בעליה בתשלום כספי או בקרקע פרטית – לפי העדפתם.

התנגדותו של מנדלבליט לחוק אינה חדשה. הוא הביע אותה עוד בשלבי החקיקה בכנסת, וגם לאחר מכן, בעמדה אותה הציג בפני בג"ץ בנובמבר 2017. מנדלבליט טען כי החוק עלול לפגוע בלגיטימיות של ההתיישבות, והבהיר כי לא יגן על החוק מול העתירות שיוגשו נגדו לבג"ץ.

"תקנת השוק" אליה התייחס היועץ המשפטי לממשלה במכתבו לבג"ץ קובעת כי "עסקה שנעשתה בתום לב בין הממונה על הרכוש הממשלתי בשטחים לבין אדם אחר, בכל נכס שהממונה חשבו בשעת העסקה לרכוש ממשלתי, תהיה תקפה, גם אם בפועל האדמה המדוברת לא הייתה שייכת למדינה".

כזכור, בסוף חודש אוגוסט נקבע תקדים, כאשר בית המשפט המחוזי בירושלים עשה שימוש ב"תקנת השוק" וקבע כי יש להסדיר את המאחז "מצפה כרמים" שבחבל בנימין, זאת למרות שהתברר כי הוא הוקם על אדמה פלסטינית פרטית. השופט ארנון דראל קיבל את טענתם של המתיישבים כי הם עלו על הקרקע בתום לב ובהוראת החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית, ובפסיקה ראשונה מסוגה קבע כי יש להחיל על שטח היישוב את "תקנת השוק".

ביום חמישי שעבר, לאחר שלוש שנים של עבודת הכנה במשרד המשפטים בניצוחה של השרה איילת שקד, חתם מנדלבליט על חוות דעת להחלתה של "תקנת השוק" על בתים ביהודה ושומרון. חוות דעת זו תאפשר להסדיר את מעמדם של כ- 2,000 בתים, שנחשבו בעבר כאדמות מדינה אך בדיעבד התברר כי הן ממוקמים על קרקע פלסטינית פרטית. בעקבות חתימתו של מנדלבליט על חוות הדעת, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמתו של צוות מיוחד, שיקדם את תהליך ההסדרה של הבתים בהתאם ל"תקנת השוק". בצוות חברים נציגים של משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון והמנהל האזרחי. חבר נוסף בצוות הוא פנחס ולרשטיין, לשעבר מנכ"ל מועצת יש"ע, המכהן בשנה האחרונה כיו"ר הוועדה להסדרת מאחזים ובתים ביהודה ושומרון.

תגיות:תקנת השוקאביחי מנדלבליטחוק ההסדרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה