הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: גם דקה אחת של לימוד תורה שווה המון

כמה שווה דקה אחת של לימוד תורה, כיצד ניתן לגרום לשכר להיות כפול פי 100 ואף פי 1,000? כל מה שלא ידעתם על גודל שכרה של מצוות לימוד תורה. כן. גם דקה אחת ביום

(צילום אילוסטרציה: Nati Shohat/Flash90)(צילום אילוסטרציה: Nati Shohat/Flash90)
אא

לפעמים אדם אינו מעריך מספיק את חשיבותו של לימוד תורה לזמן קצר. היצר הרע מכניס בליבו שרק אם הוא שקוע בלימוד בכל כולו, לאורך כל שעות היום, הוא נחשב בן תורה. אך ללא ספק יש לזכור כי כל דקה של לימוד תורה שווה הון אשר לא יסולא בפז.

חשוב לדעת כי לכל פעולה רוחנית משקל אדיר ובלתי נתפס. הצדיק הרב אליהו לופיאן אמר בשם הסבא מקלם כי "היה כדאי להקב"ה לברוא את העולם למשך ששת אלפים שנה כדי שיהודי יזכה לומר פעם אחת בלבד במשך זמן הבריאה 'ברוך הוא וברוך שמו'. ו-1,000 פעמים אמירת 'ברוך הוא וברוך שמו' אינו מגיע לגודל החשיבות של עניית 'אמן' פעם אחת בלבד. ו-1,000 פעמים 'אמן' לא מגיע לגודל החשיבות של 'אמן יהא שמיה רבא' פעם אחת בלבד. ו-1,000 פעמים 'אמן יהא שמיה רבא' לא מגיע לזכות של מילה אחת מלימוד התורה".

ממדרשים רבים נראה עד כמה גדולה כוחה של מילה אחת של לימוד תורה. לאור דברי הסבא מקלם, לא ניתן לשער מהו השכר שיקבל האדם על מילה אחת של לימוד תורה. כל אדם שמתאמץ ומרבה בכיבוד הורים, בשמירת שבת, בעשיית חסד, בהימנעות מחטאים – אם יוסיף למצבור זכויותיו גם מספר דקות של לימוד תורה ביום – הרי שכרו יהיה כה רב ועצום!

במצוות "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה", המחייבת את היהודי ללמוד תורה ביום ובלילה, כל מילה ומילה נחשבת למצות עשה בפני עצמה. בספרו 'תורת הבית' מסביר ה'חפץ חיים' כי כיוון שבדקה אחת יכול אדם לומר 200 מילים של דברי תורה, הרי שבדקה אחת של לימוד תורה הוא אומר 200 מילים, וממילא יש לו 200 מצוות עשה בדקה. כאשר אדם לומד במשך שעה – הרי הרוויח בשעה זו 12,000 מצוות!!!

כמה הון צובר אדם הלומד שעות רבות ביממה? הרי מנקודת מבט אמיתית של חיי נצח, הוא הוא העשיר האמיתי.

יש זמנים בהם ערכו של רגע עולה פלאים. החיד"א כותב שדקה של לימוד תורה בשבת מקביל ל-1,000 דקות ביום חול, ושעה מקבילה ל-1,000 שעות. שכן השבת שייכת למימד רוחני גבוה והזמן זורם ביום זה באופן אחר. כיוון שבורא עולם קידש את היום השביעי, הוא רומם אותו והבדילו מכל ימי המעשה, וכל רגע ממנו זורם במימד שונה לחלוטין המקביל לאלף רגעים ביום חול.

באופן דומה, כאשר אדם לומד תורה בדור בו מעטים עושים זאת, או בזמנים בהם אחרים לא לומדים (כגון בימי חופשה, בערבי שבתות, בלילות וכו') – הוא זוכה לשפע אור רוחני ושכר עצום כנגד כל אותם שאינם לומדים. שכר זה המוכפל במספרים אדירים מביא את הלומד לדרגת שכר בלתי נתפסת. וכפי שמובא בילקוט שמעוני: "אמר רבי שמעון בן יוחאי, אם ראית דור שנתרשלו ידיהם מן התורה, עמוד והתחזק בה, ואתה נוטל שכר כולם". דברים אלו מתייחסים לכל עת בה אין רבים שלומדים תורה בעם ישראל. הן בדור כזה והן בשעה כזו.

כאשר אדם לומד בקבוצה, כל אחד מהלומדים זוכה לשכר מוכפל בשכר כולם, כיוון שללימוד ברבים מעלה גדולה ביותר. כך כתב השדי חמד: "לימוד בחבורה, מכפיל שכרו לפי מספר הלומדים. וכמו שאמרו מצוה שעושים אותה הרבה בני אדם בשותפות, כל אחד נוטל שכר כאילו עשאה כולה לבדו".

על לימוד בחבורה כתב ה'חפץ חיים' כי "הלימוד בחבורה הוא מצוה כפולה ומכופלת, שמתקדש שם שמים על ידי לימוד ברבים. וכמו שכתבו הראשונים שלפיכך אומרים קדיש אחר לימוד בחבורה".  

באופן דומה, כאשר אדם לומד מתוך צער וקושי, למשל כאשר הוא סובל מקשיים בפרנסה, בבריאות ובטרדות נוספות – הוא זוכה לשכר פי 100. כך מובא באבות דרבי נתן: "אם למדת תורה בשעת העושר, אל תשב לך בשעת העוני. אם למדת תורה בשעת שביעה, אל תשב לך בשעת רעב. אם למדת תורה בשעת הרווח, אל תשב לך בשעת הדחק. לפי שטוב לו לאדם דבר אחד בצער ממאה ברווח".

חישוב מהיר מורה כי הזמן של האדם טומן בחובו מיליוני מיליונים של אוצרות שכר, אשר המוח האנושי אינו מסוגל להכילם ולתארם באופן מוחשי ואמיתי.

על אדם חכם להתגבר על פיתויי העולם החומרי, לא לתת למראה העיניים להעלים ממנו את האמת, אלא לקבוע מידי יום זמן ללימוד תורה ולנצל כל רגע פנוי ללימוד תורה. אדם כזה זוכה למלא את הזמן היקר במיטב הקיים בעולם, ורוכש הוא בכך לעצמו אוצרות נצח.

מומלץ מאוד להצטרף לשיעור קבוע, המסייע מאוד להתקדמות רוחנית. אם אין באפשרותכם, מדור לומדים תורה מכיל עבורכם מאות סרטונים ודברי תורה כתובים ומצולמים, כדי לסייע לכם ללמוד תורה בזמנים הנוחים לכם. בהצלחה.

מעובד מתוך הספר המופלא 'מפתחות לחיים', מאת הרב זמיר כהן.

תגיות:לימודתורהשכרהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה