הפסקת הריון

״לא יודעת איך הייתי ישנה בלילות אם הייתי מפילה, חלילה״

מעיין, אם חד הורית בת 23 מצפון הארץ, היתה עדיין בחופשת לידה עם תינוק בן חמישה חודשים בבית, כשגילתה שהיא בהיריון נוסף. תמיכתם האינטנסיבית של אנשי מחלקת אמ״א של הידברות מנעה הפלה

  • ט' טבת התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

״את ההיריון הראשון אני ובן הזוג שלי ממש רצינו״, משחזרת מעיין בשיחה הטלפונית בינינו. ״היינו זוג צעיר, אך בגלל שיקולים כלכליים איכשהו העניין נדחה. לאחר ארבע שנות נישואין, ועם תינוק בן חמישה חודשים בבית, אני ובן הזוג שלי החלטנו להיפרד, אבל אז פתאם גיליתי שאני בהיריון שני. 

איך קיבלת את זה?

״לא היה לי פשוט בכלל. הייתי בדיוק בחופשת לידה, עבדתי קודם לכן כקופאית בסופרמרקט והמשכורת שלי היתה נמוכה מאד. גם בן הזוג ממנו נפרדתי עבד בעבודות מזדמנות. בקושי עם ילד אחד הסתדרתי, אז לחשוב על ילד נוסף, היה נראה בלתי אפשרי.

מה היתה עמדתם של בן הזוג והמשפחה?

״הוא בעיקרון מתנגד להפלות, ורצה שאשאיר את העובר, אבל זה הגוף שלי, ובסופו של דבר אני הייתי צריכה לקבל החלטה. לגבי המשפחה שלי – אני לא בקשר איתם מגיל מאד צעיר. בגיל אחת עשרה נשלחתי לפנימייה, ומאז הקשר איתם רופף מאד ״.

מעיין רצתה, כאמור, לגשת לוועדה להפסקת הריון ושיתפה בכך את חברתה. ״כשגיליתי שאני בהיריון ושקלתי להפיל, סיפרתי על כך לחברה שלי, שלצערי, כמה חודשים קודם לכן עמדה בניסיון דומה, ובחרה להפיל. כשהיא שמעה שהסיבות שבגללן אני רוצה להפיל הן סיבות כלכליות, היא הציעה לי לפנות למחלקת אמ״א ולבקש עזרה.

החלטתי לשמוע לעצתה, ופניתי אליהם דרך האינטרנט. זמן קצר לאחר מכן קלינה התקשרה אלי וניסתה לשכנע אותי שאמשיך עם ההיריון. בניסיון לשכנע אותי היא השתמשה במילים שנשמעו לי, אז, די קשות, משפטים כמו שהבחירה שלי להפיל זה להרוג את התינוק ולאבד חיים, וכדומה, אבל בתכל'ס – היא ממש צודקת. אך למרות הכל, זה לא פעל עלי בהתחלה. חשבתי לעצמי שאולי במשך ההיריון הם באמת יתמכו בי, אבל העול הזה יהיה כבד גם בהמשך, ואז מה, איך אסתדר? קלינה ניסתה להרגיע אותי שהם יתמכו בי בכל מה שאצטרך, ובאמת, כבר באותו שבוע נשלחו אלי תווי קניה לרכישה בסופרמרקט, והם אף עזרו לי בתשלום חשבון החשמל. אבל״, ממשיכה מעיין ומשחזרת, ״עדיין לא הייתי שלמה עם ההחלטה״.

קפיצות העובר באולטראסאונד – הכריעו את הכף

״קלינה אמרה לי שכדי שהם ימשיכו להעניק לי עזרה כספית – אני צריכה להביא אישור מרופא נשים, שאני באמת בהיריון, ולכן ניגשתי לבדיקת אולטראסאונד. במהלך הבדיקה, ברגע שראיתי ׳בלייב׳ את הקפיצות והתזוזות הקטנות של העובר ואת הדופק שלו, היה לי קשה מאד, זה הכריע את הכף בהחלטה שלי. ראיתי שיש בתוכי חיים, ולא יכולתי לחשוב על זה שאני אגרום לזה להיפסק.

מכאן והלאה המשכתי עם ההיריון. קלינה ומחלקת אמ״א ליוו אותי בתמיכה נפשית וכלכלית לאורך ההיריון כולו. אל בית החולים הגעתי בשבוע ה- 33, בגלל ירידת מים ואחרי שהייתי שם תחת השגחה במשך חמישה ימים – נכנסתי לחדר הלידה וילדתי את הבן השני שלי בלידה רגילה. הוא נולד כפג. מיד לאחר הלידה״, ממשיכה מעיין ומספרת, ״לקחו לי את התינוק כדי להכניס לאינקובטור, ולא יכולתי אפילו לראות אותו, אלא למחרת בפגייה. כששמתי אותו על הגוף שלי הרגשתי שנולדתי מחדש יחד איתו. ביום שהשתחררתי מבית החולים והוא נשאר בפגיה, חזרתי הביתה בידיים ריקות, וזה היה היום הקשה ביותר בחיי, הרגשתי כאילו הקב״ה מלמד אותי לקח על שרציתי לוותר על התינוק שלי כמה חודשים קודם לכן, ועכשיו, הוא בתורו מוותר עלי. תודה לאל שהחוויה הנוראית הזאת כבר מאחורינו.

"בקשר לסיוע שקיבלתי, מיד אחרי הלידה, כמו שקלינה הבטיחה, מחלקת אמ״א ועמותת אפרת דאגו לי לכל הציוד ולמוצרים שדרושים לתינוק – מאמבטיה ועגלה לתינוק ועד למוצצים וסינרים, ואפילו ביגוד לילד הגדול יותר, בן השנה פלוס".

איך את מרגישה עם ההחלטה שקיבלת?

״וואו, אני מרגישה מעולה. אני לא יודעת איך הייתי חיה ואיך הייתי ישנה בלילות אם הייתי מפילה, חלילה. ברגע שהתינוק מגיע אליך לידיים את פשוט מתאהבת, לא נראה לי שיש אפשרות אחרת, ואז הכל באמת מתגמד. יש לי מסר לנשים שעומדות במצב דומה. אני אמנם לא דתייה, אבל מאמינה גדולה מאד, ואני מאמינה שהקב״ה לא נותן לאדם ניסיון שהוא לא יכול להתמודד איתו. אם הוא בחר שיגיע דרכך תינוק בזמן מסוים, גם אם נראה שזה לא בעיתוי המתאים – תקבלי את זה, תקבלי בשתי ידיים".

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. 

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:הפלותהריוןמחלקת אמא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה