חדשות בארץ

ארגון "נתיב" מצדיע ללוחמי העלייה לארץ: "נלחמו את מלחמת דוד בגוליית"

בירושלים ייערך הערב אירוע הוקרה ייחודי ללוחמי העלייה ממדינות ברית המועצות לשעבר וממזרח אירופה. את האירוע מקיים ארגון "נתיב", שפעל בחשאי בקרב יהודי מזרח אירופה ומדינות ברית המועצות לשעבר כזרוע מבצעת מטעמה של ממשלת ישראל

ההזמנה לאירוע ההוקרה (קרדיט: "נתיב")ההזמנה לאירוע ההוקרה (קרדיט: "נתיב")
אא

ארגון "נתיב" ("לשכת הקשר") במשרד ראש הממשלה יקיים הערב, לראשונה בתולדותיו, אירוע הצדעה ללוחמי העלייה ממדינות ברית המועצות לשעבר וממזרח אירופה.

אסירי ציון, מסורבי עלייה, פעילי התנועה הציונית-מחתרתית, אנשי "נתיב" בארץ ושליחיו בחו"ל, וכן תיירים יהודים ולא יהודים, היוו חוט מקשר בין יהודי ברית המועצות לשעבר ויהודי מזרח אירופה לבין מדינת ישראל והמערב. לוחמי עלייה אלו פעלו בחשאי משני צדי מסך הברזל, כשעל ראשיהם מרחפת סכנת מאסר או אף מוות, וזאת בשל הניסיונות שעשו לקיים קשר עם מדינת ישראל והעם היהודי. גם בני משפחותיהם וסביבתם הקרובה שילמו מחיר כבד, בגוף ובנפש. אירוע ההצדעה נועד להוקיר את פועלם של לוחמי העלייה הללו ולספר את סיפורם, שנותר פעמים רבות בלתי ידוע.

ארגון "נתיב", הידוע גם בשם "לשכת הקשר", הוקם בשנת 1952 בהוראת ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון, כדי לקיים קשר עם הקהילה היהודית במזרח אירופה בכלל, ובברית המועצות בפרט. מאז הקמתו ועד ראשית שנות ה- 90 של המאה הקודמת, פעל "נתיב" כזרוע קדמית מבצעת וחשאית של ממשלת ישראל לשמירה על זיקתם של יהודי ברית המועצות ומזרח אירופה לעם היהודי ולמדינת ישראל. הארגון ריכז את המאבק בארץ ובחו"ל, שמר על קשר עם הפעילים, העניק סיוע ואפשר לכל מי שרצה בכך לממש את זכותו לעלייה. בנוסף, "נתיב" עמד מאחורי שיגורם של יהודים וישראלים בעלי אזרחות זרה לברית המועצות כדי להפיץ ספרות יהודית וישראלית, חומרים ללימוד עברית ודפי מידע עדכניים על ישראל. פעילותם של שליחי "נתיב" הייתה מורכבת, ולעיתים קרובות אף מסוכנת, לאור המעקב המתמיד של הק.ג.ב. ושל שירותי הביטחון במדינות מזרח אירופה, שהיו נציגיה של מערכת דורסנית אשר שמה לה למטרה למחוק כל סממן של זהות יהודית ולמנוע את זכותם של היהודים לעלות לארץ אבותיהם.

כיום פועל ארגון "נתיב" כיחידת סמך במשרד ראש הממשלה בתחום הפצת התרבות הישראלית במדינות ברית המועצות לשעבר ובמזרח אירופה מתוך מטרה להרחיב בהן את הידע אודות מדינת ישראל והישגיה. "נתיב" אמון גם על בדיקת זכאותם של ילידי ברית המועצות לשעבר, מזרח אירופה ומרכזה לעלייה לישראל מתוקף חוק השבות.

אירוע ההוקרה – שיתקיים בתיאטרון ירושלים – ייערך במעמד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת, זאב אלקין, שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, חברת הכנסת סופה לנדבר, ראשי "נתיב" לאורך השנים ולוחמי העלייה. אדלשטיין, בעצמו מסורב עלייה ואסיר ציון לשעבר, יהיה הנואם המרכזי.

בין משתתפי האירוע הייחודי יהיה אדוארד קוזניצוב, ממתכנני "מבצע חתונה" – שם הקוד שניתן לניסיונה של קבוצת יהודים מסורבי עלייה לחטוף מטוס אזרחי ריק ביוני 1970 בעיר לנינגרד (כיום סנט פטרבורג). באמצעות המבצע, שאפו חברי הקבוצה להסב את תשומת לבה של הקהילה הבינלאומית למצוקתם של יהודי ברית המועצות המבקשים לעלות לישראל ומבוקשם נמנע מהם. על קוזניצוב נגזר עונש מוות, אך בעקבות לחץ בינלאומי הומר העונש ל- 15 שנות מאסר.

"לוחמי העלייה נלחמו משני צדי מסך הברזל את מלחמת דוד בגוליית וסיכנו את חייהם למען מימוש הזכות הטבעית של כל יהודי לעלות למדינת ישראל", אומרת נטע בריסקין-פלג, ראש ארגון "נתיב". היא מציינת כי "פעילי התנועה היהודית-לאומית היו נתונים לסכנת חיים ולעונשי מאסר כבדים. הק.ג.ב עקב אחריהם ואחרי קרוביהם, חלקם איבדו את מקומות עבודתם, וכל קשר עם מדינת ישראל היה כרוך בקשיים אדירים. גם אנשים ממדינות המערב ומישראל, שהגיעו לברית המועצות כדי לשמור על קשר עם יהודיה למרות הכול, הסתכנו במעקב, התנכלויות ואף במאסר. כעת הגיע תורה של מדינת ישראל להצדיע לכל הגיבורים הללו ולספר את סיפורם העלום, שנותר חבוי במשך שנים רבות".

תגיות:עלייה לארץנתיביולי אדלשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה