חדשות יהדות

למנוע מכשול: הרב שלמה עמאר מזהיר את הנוסעים למרוקו מפני בעיות כשרות חמורות

בעקבות פניות שהגיעו אליו על בעיות חמורות בנוגע לכשרות האוכל במרוקו, הראשון לציון ורבה הראשי של ירושלים פרסם מכתב אזהרה ליהודים הנוסעים לארץ זו להימנע מאכילת בשר ועוף בנסיעות אלו: "האיסור מצוי מאוד מאוד"

הרב עמאר, תמונת ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)הרב עמאר, תמונת ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

הנסיעה למרוקו הפכה בשנים האחרונות לנחלתם של יהודים רבים, מהארץ ומחו"ל, שמגיעים לארץ זו כדי להשתטח על קברי צדיקים או שעושים זאת מתוך געגועים למקום בו נולדו. אלא שלאחרונה מתברר כי נסיעות אלו – שנערכות לרוב בטיולים מאורגנים – טומנות בחובן מכשולים חמורים בתחום הכשרות.

הראשון לציון ורבה הראשי של ירושלים, הרב שלמה משה עמאר, נדרש אל הסוגיה בעקבות פניות שהגיעו אליו, מהן עולה כי התיירים היהודים המגיעים למרוקו סומכים על הבטחת מארגני הטיולים כי האוכל המסופק להם במהלך הטיול הינו כשר. כאשר בפועל מדובר בהבטחות ללא כיסוי, הגורמות להם להיכשל באיסורים חמורים, עד כדי אכילת נבלות וטרפות, לא עלינו.

בתחילת החודש שעבר הוציא הרב עמאר מכתב אזהרה המופנה ליהודים היוצאים למרוקו. בתחילת מכתבו משבח הרב את "בני ישראל הבאים למדינת 'מרוקו' להשתטח על קברות הצדיקים, כמנהג אבותינו מדורות עולם, וטורחים ונוסעים מכל רחבי העולם לבוא לשפוך שיחם, ומר רוחם, לפני השם. בזכותם של הצדיקים לקדושים אשר בארץ ההיא, המה שוכנים כבוד, והרבה חיזוק באמונה ובעבודת ה' יש בה, אשריכם ישראל".

עם זאת, הרב עמאר מתריע מפני בעיות הכשרות הטמונות במסעות אלו: "נודע לי שחלק גדול מ'מארגני הנסיעות' מבטיחים לנוסעיהם שכל האוכל הוא כשר, ולמעשה אין הם יודעים ולא מודעים למצב, ואנשים שמעולם לא אכלו דבר שאינו כשר, ולא מתקרבים לזה בשום פנים ואופן, ומתוך חוסר ידיעה, סומכים על מה שקיבלנו ושמענו מאבותינו שהכשרות שם מתוקנת, ולא שמים ליבם שכיום נשארו רק מעט מאחינו בני ישראל, זעיר שם זעיר שם, ואם לא יעמדו על נפשם בעוז ובתוקף בוודאי שייכשלו בנבלות וטרפות ושאר מאכלים אסורים, ה' יצילנו".

"והלב מזדעזע מהעובדות המובאות לפנינו במכשולים רבים ומגוונים, ואין אני מדבר על חומרות והידורים, אלא על איסורים גמורים וחמורים ביותר".

הרב מזהיר, על כן, כי "כל שומר נפשו ימנע עצמו מאכילת בשר ועוף בנסיעות אלו מכל סוג ובכל מקום, ויסתפקו בפרות וירקות ובאכילת דגים הידועים שהם טהורים, ובלבד שיתבשלו בכלים חדשים ועל ידי יהודים, ויתרחקו מכל דבר שאינו ברור, כי האיסור מצוי מאוד מאוד".

"וכל אשר יראת ה' בלבו לא יקבע נסיעתו עד אשר יבקש תעודת כשרות ברת תוקף לאירוע עצמו, או לאותו טיול, וכדאי שיוודאו שיש משגיחים שישהו עמם לאורך כל הנסיעה".

בסיום המכתב קובע הרב כי "אם לא עלה הדבר בידו יימנע מלנסוע כלל, או שיוותרו על בשר ועוף, ועליהם לברר היטב בדקדוק אצל רב מוסמך ומוכר, שידריך אותו דעת מה לעשות".

"ושומר פיו ונפשו ממאכלים טמאים ואסורים - יזכהו הק-ל ברוך הוא שלא יחלה ח"ו ויזכה לאריכות ימים ושנים. ויהי רצון מלפני שומר ישראל שישמור קהילות ישראל מכל רע לעד אמן. בברכה נאמנה לחיים טובים ולשלום".

תגיות:הרב שלמה עמארמרוקוכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה