חדשות בארץ

ראש אמ"ן: סבירות נמוכה להסלמה בצפון – אך פוטנציאל הנפיצות גבוה

האלוף תמיר היימן סקר בפני חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת את ההתפתחויות האזוריות. הוא הבהיר כי לחיזבאללה אין עדיין יכולת תעשייתית להסבה וייצור של אמל"ח מדויק

היימן ויו"ר ועדת החוץ והביטחון, אבי דיכטר, היום (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)היימן ויו"ר ועדת החוץ והביטחון, אבי דיכטר, היום (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
אא

ראש אמ"ן, האלוף תמיר היימן, הגיע הבוקר (שלישי) לדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, וסקר בפני חברי הוועדה את ההתפתחויות השונות בזירה האסטרטגית והאזורית.

היימן – שנכנס לתפקידו כראש אמ"ן לפני כשמונה וחצי חודשים – התייחס, בין היתר, למבצע "מגן צפוני" המתנהל בימים אלו בגבול הצפון, שמטרתו לנטרל את איום מנהרות הטרור החודרות של ארגון החיזבאללה, המהווה אבן יסוד בתוכנית ההתקפה שלו נגד ישראל. הוא טען כי הסבירות למלחמה יזומה שתיפתח נגד ישראל נמוכה, היות ולאויביה אין אינטרס בשלב זה לצאת למלחמה. עם זאת, הוא הבהיר כי פוטנציאל הנפיצות בצפון הינו גבוה ויש חשש שתתפתח דינמיקה של הסלמה. היימן הדגיש כי חיזבאללה מחזיק ביכולת אש סטטיסטית (נשק בלתי מדויק) מזה שנים, אך אין ברשותו יכולת תעשייתית להסבה וייצור של אמל"ח מדויק.

ראש אמ"ן סקר את השפעותיה של מהפכת המידע על המחקר המודיעיני באמ"ן. הוא ציין כי התקופה הנוכחית – אותה הגדיר כ"עידן של שיבוש, עיצוב והתהוות" – מקנה הזדמנות לפעולה בכלל הגזרות במסגרת המערכה שבין המלחמות.

בהתייחסו להתפתחויות של החודשים האחרונים בסוריה – התייצבותו של המשטר הסורי בראשות בשאר אל-אסד, המתרחשת במקביל להתבססות הציר השיעי – אמר היימן כי ישראל נחושה להרחיק את איראן וחיזבאללה ממרחב רמת הגולן. הוא ציין כי מחיר ההתבססות האיראנית בסוריה מעורר מחלוקת בקרב צמרת מקבלי ההחלטות במשטר האייתוללות, ומכאן נובעת מגמת הבלימה והצמצום בעשרות אחוזים שניתן לזהותה בשטח.

ראש אמ"ן הרחיב את הדיבור על המשבר הכלכלי העמוק אליו נקלעה איראן מאז חידש הממשל האמריקני את הסנקציות עליה בעקבות פרישתו מהסכם הגרעין. בהקשר זה הוא ציין כי היקף יצוא חביות הנפט מאיראן ירד בצורה משמעותית. היימן הוסיף כי אמ"ן מנטר בהצלחה את המאמצים העדכניים לעקוף את הסנקציות, ופועל אל מול הגורמים הרלוונטיים בקהילה הבינלאומית.

נשיא לבנון מישל עאון התייחס היום למבצע "מגן צפוני" ולמתיחות באזור הגבול עם ישראל בעקבות חשיפת מנהרות החיזבאללה. במסיבת עיתונאים משותפת שערך עם נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן דר בלן, שהגיע לביקור בביירות, אמר עאון כי ארצות הברית העבירה ללבנון מסר מישראל לפיו אין לה כוונות תוקפניות: "גם לנו אין כוונות תוקפניות מצדנו, ולכן אין סכנה לשלום באזור הגבול". בפגישה שקיים מוקדם יותר עם מפקד כוח יוניפי"ל, הגנרל סטפנו דל קול, אמר עאון כי לבנון ממתינה לתוצאות החקירות שמנהלים צבא לבנון ויוניפי"ל בנוגע למנהרות כדי לפעול בהתאם. הנשיא הלבנוני הוסיף כי ארצו מחויבת ליישום החלטה 1701 של מועצת הביטחון במטרה לשמור על היציבות והביטחון בדרום לבנון. סוכנות הידיעות הלבנונית הרשמית מסרה, כי עאון אמר בפגישה כי "לבנון היא מדינה שוחרת שלום, והיא פועלת לייצב את השלום למרות ההפרות הישראליות החוזרות ונשנות של ההחלטות הבינלאומיות".

מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, ממשיך לשתוק וטרם הגיב על מבצע "מגן צפוני". ארגון הטרור, השרוי במבוכה נוכח חשיפת מנהרות הטרור שחפר לתוך שטח ישראל, פרסם היום תיעוד מצדו הלבנוני של הגבול, בו ניתן לראות את השימוש שעושים חיילי צה"ל ברובוט במסגרת הפעילות לאיתור המנהרות.

תגיות:חיזבאללהאמ"ןמישל עאון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה