סיפורי אמונה

למה רבי רפאל ברוך טולדנו העדיף לגור בשכירות? לא תאמינו למשמע הסיבה

רבי רפאל ברוך טולדנו עלה לארץ ישראל, וקנה בה דירה על מנת לקיים את מצות יישוב הארץ. עם זאת, להפתעתם של בני משפחתו, הוא סירב לגור בה. הסיבה לכך תפתיע גם אתכם

מקנס, מרוקו (צילום אילוסטרציה: shutterstock)מקנס, מרוקו (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בשבוע הבא, י"ח בחשוון, יחול יום השנה ה-51 לפטירתו של הרב רפאל ברוך טולדנו זצ"ל, רבה של מרוקו.

בספר 'להגיד' מובא סיפורו הנפלא של המגיד הנודע הרב ראובן קרלנשטיין זצ"ל:  "רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל עלה בסוף ימיו ממרוקו לארץ ישראל, ובא להתגורר בבני ברק. כאשר עלה לארץ רכש דירת מגורים פרטית כדי לקיים מצוות ישוב ארץ ישראל. הוא לא היה בעל נכסים מיוחד, אבל כיוון שרצה לזכות במצות ישוב ארץ ישראל, נטל כסף מפֹה והלוואה קטנה משם, קיבץ כספים עד שאסף לו ממון וקנה דירה. לאחר הקניה תיקנו אותה, שיפצו וסיידו", מספר הרב קרלנשטיין את הדברים, כפי ששמע מבנו של הרב רפאל ברוך טולדנו זצ"ל.

"כאשר המלאכה הושלמה, גמרו לשפץ, באו בני המשפחה ואמרו לו בשמחה: 'אה, ברוך ה', אפשר כבר להיכנס לדירה'. רבי רפאל ברוך שמח איתם יחד, אך אמר להם: 'טוב, את הדירה הזו אשכיר, ובממון שנקבל אשכור דירה במקום אחר. אני אתגורר בדירה שכורה'.

בני המשפחה תמהו, ושאלו בפליאה: "מדוע? מהי הסיבה לכך שלא תתגורר בדירה שלך?", השיב להם הרב טולדנו: "גם במרוקו לא התגוררתי בדירה פרטית שלי. אני מפחד, אני מפחד".

ממי הרב מפחד? תהו הנכדים, ונדהמו לתשובתו של הרב: "אני פוחד שמא אחוש כי כאן הוא המקום הקבוע שלי, שאני קבוע בעולם. בדירה שכורה, בעל הבית מגיע, זורק את השוכר, הוא מחפש דירה אחרת, ולאחר שנה מגיע בעל הבית ומבקש לפנות את הדירה וכו'. כך יותר קל לחוש 'גר אנכי בארץ'. אבל בדירה שלי אני חושש שמא אשלה את עצמו שכאן התכלית, ומתגוררים כאן לעולם"...

מסיים הרב קרלנשטיין את הסיפור המופלא, בקראו: "כתוב בפסוק 'כל האזרח בישראל ישבו בסוכות'. הצדיק יושב תמיד בסוכה. שמש, חום, גשמים וקור, אין מזגן, אין חימום, דירת ארעי. לא הזהב, לא הכסף, הכל ארעי. העיקר הן המצוות, לכבוש את היצר, להיות שקוע בלימוד התורה, זה העולם".

הרב חיים הורביץ ובנו בלימוד מיוחד בשיטת "אבות ובנים". בתוכנית זו נלמד על דיני שכירות:

תגיות:סיפורי צדיקיםהרב רפאל ברוך טולדנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה