הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: שעון שבת - מה זה, ובשביל מה צריך?

אחד הצעדים בשמירת שבת כהלכתה היא ההימנעות לכיבוי והדלקת אור וחשמל בשבת. שימוש בשעון שבת יעזור לכם להתקדם צעד נוסף ומשמעותי בשמירת שבת כהלכתה

שעון שבתשעון שבת
אא

שבת קודש. זכינו להכיר ולטעום מעט את קדושתו של היום הגדול, ואנו מנסים לפסוע צעדים ראשונים ביעד הגדול והנכסף: שמירת שבת כהלכתה.

שבת, היום הגדול בו שבת בורא עולם, מבקשת מאיתנו לשבות אף אנו ממלאכה. על כן בשבת אסור להפעיל מכשירים חשמליים, להדליק ולכבות את האור.

הימנעות מהדלקת מכשירים חשמליים ותאורה בשבת היא אחד הצעדים שנוכל להתחיל בהם בדרך לשמירת שבת מלאה. "שעון שבת" יכול לעזור לכם לעשות זאת בקלות.

"שעון שבת" הוא מכשיר פשוט ונוח. המכשיר מותקן באופן חד פעמי על ידי חשמלאי מוסמך, וניתן לכוונו על פי הצורך. שעון זה קובע באילו שעות ידלקו ויכבו האורות בבית, באופן אוטומטי ללא מגע יד אדם - ובאופן כשר למהדרין.

נכון. בשבת איננו מדליקים או מכבים שום מתג חשמלי, ואיננו מפעילים או מנתקים שום מכשיר חשמלי, אבל מותר לנו לבקש מראש מהחשמל עצמו להידלק ולהיכבות בשעות שנוחות לנו.

ההסבר לכך הוא שהתורה אוסרת ליצור יצירה חדשה במהלך השבת, אך אינה אוסרת לתזמן מראש את הפעולות שייעשו בשבת. לכומר: למרות שהפעולה קורית בשבת, האדם עצמו לא גרם לה להתרחש, ולכן מותר להשתמש ב"שעון שבת".

בערב שבת, לפני הדלקת נרות, אנו פותחים את לוח החשמל שבביתנו ומעבירים את השעון למצב של "הפעלה", וגם בודקים שהשעות שהוא מציג אמנם מתאימות לנו. ובמוצאי שבת, מחזירים את לוח החשמל לעבוד במצב של "יום חול", עד לשבת הבאה.

באמצעות שימוש בשעון השבת, אנו יכולים ללכת לישון בשלווה ובנחת, ולדעת שעוד מעט שעון השבת יעשה את העבודה בעבורנו, והאורות יכבו מאליהם.

 

טיפים לשימוש בשעון שבת:

1. כמובן לבקש מהחשמלאי המתקין לדאוג שתישאר תאורה בבית, בעיקר במסדרון ובשירותים, שאינה מחוברת לשעון השבת בכלל, כדי שגם אחרי ששעון השבת כיבה את החשמל, עדין יהיה בבית מספיק אור, כך שנוכל לקום באמצע הלילה בעת הצורך ולהסתובב בבית בנוחות.

2. את חדרי השינה כדאי להשאיר לאורך כל השבת במצב של חושך, כדי שנוכל להירדם בחושך גם לפני ששעון השבת מכבה את האורות.

3. את האורות בסלון, במטבח ובפינת האוכל כדאי להדליק בערב שבת, ולכוון אותם כך שהשעון יכבה אותם בשעת הלילה, וידליק אותם שוב למחרת בבוקר.

4. פרט לשעון שבת מרכזי, יש גם שעון שבת של תקע, שניתן לחברו למכשירים כמו מאוורר, מזגן, תנור חימום, פלטה חשמלית וכדומה. גם את המכשירים הללו יש לכוון מראש כדי שיפעלו ויכבו בשעות שנוחות לכם ביותר.

לאחר מספר שבתות של שימוש בשעון שבת, תדעו להשתמש בשעון השבת על פי צרכיכם, ותקבעו אלו אורות יישארו דולקים, ועד איזו שעה, באופן שיהיה הכי נוח ומתאים ובאופן שכל בני הבית יהיו מרוצים, וייהנו משבת מקסימה, חמה, מוארת, רגועה וגם חסכונית. 

מה הקשר בין שמירת השבת לברכה בכסף? מהו ההסבר לרלוונטיות של הלכות שבת גם היום? מה עונים למי שחש שעל אף רצונו, קשה לו להתחזק בשמירת השבת? הרב זמיר כהן בהרצאתו המרתקת והתמציתית עם כל התשובות. אל תחמיצו:

תכנים נוספים אודות שמירת שבת:

כך שומרים שבת כהלכתה

הדלקת נרות שבת

תגיות:שעון שבתהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה