חדשות בארץ

צה"ל חושף: המעבדה לגילוי מנהרות הטרור של החיזבאללה

מעבדה מיוחדת שהוקמה בחודשים האחרונים בפיקוד הצפון עמדה בראש המאמצים הטכנולוגיים שהובילו לאיתור מנהרות הטרור החודרות של החיזבאללה. חיישנים ססמיים שנפרסו בשטח שידרו רעשים, שפענוחם על ידי מומחי המעבדה סיפק את המידע הדרוש לגילוי המנהרות

פעילות צה"ל לאיתור מנהרות הטרור בצפון (צילום: דובר צה"ל)פעילות צה"ל לאיתור מנהרות הטרור בצפון (צילום: דובר צה"ל)
אא

צה"ל פרסם היום (שני) פרטים על פעילותה של המעבדה לגילוי ואיתור מנהרות בעוצבת הגליל, המשמשת ראש חץ במאמצים הטכנולוגיים שהובילו לחשיפת מנהרות הטרור של החיזבאללה.

עם פתיחת מבצע "מגן צפוני", חשף צה"ל כי בשנת 2014 הוקם צוות טכנולוגי ומודיעיני מיוחד, משותף לפיקוד הצפון ולאגף המודיעין, שהוביל את המאמצים לאיתור וסיכול מנהרות החיזבאללה. בחודשים האחרונים, לאחר שהצוות הצליח לגבש תמונת מצב איכותית של המתרחש בגבול הצפוני, הוקמה בעוצבת הגליל המעבדה הטכנולוגית לגילוי ואיתור מנהרות.

את המעבדה הקימה החטיבה הטכנולוגית ליבשה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל), וזאת כהמשך ישיר למעבדה דומה שפועלת מזה זמן באוגדת עזה וזכתה להצלחות מרשימות. המעבדה הצפונית לגילוי מנהרות פועלת יחד עם הצוות הטכנולוגי-מודיעיני כזרוע טכנולוגית לגילוי המנהרות. אנשי זרוע זו עושים שימוש במחקר טכנולוגי מתקדם, הכולל – בין היתר – סריקת תאי שטח ופענוח המידע שמתקבל מהם עד שמתקבל 'פאזל' שלם המצביע על קיומה של מנהרה. המעבדה פועלת בשני מסלולים מקבילים: שיפור ושדרוג הטכנולוגיות הקיימות ופיתוח טכנולוגיות חדשות לאיתור, מיפוי וגילוי מנהרות.

פעילות המעבדה הטכנולוגית לגילוי המנהרות בפיקוד הצפון (וידיאו: דובר צה"ל)

ראש מחלקת תקיפה ואיסוף בחטיבה הטכנולוגית ליבשה באט״ל, אלוף-משנה יניב אביטן, הסביר: "המעבדה מורכבת אנשי מקצוע – מהנדסים, חוקרים, פיזיקאים מהתחומים הטכנולוגיים השונים, שמבצעים פעולה משולבת כדי לבצע את הערכת המצב הטכנולוגית בכלל. המאמץ לגילוי ואיתור מנהרות מורכב ממאמצים מודיעיניים, מבצעיים וטכנולוגיים".

אביטן מציין כי "גילוי מנהרה זה לא אירוע נקודתי אלא מתמשך. אנשי המעבדה עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם כוחות ההנדסה בשטח – החל מאיתור המנהרה, דרך חקירתה ולמידתה ועד לסיכולה".

הניסיון הטכנולוגי שנצבר בגילוי המנהרות בגזרת עזה מסייע למעבדה בעוצבת הגליל, תוך ביצוע התאמות בשיטות הפעולה. "בתפקיד הקודם הייתי סגן מפקד המעבדה לגילוי מנהרות באוגדת עזה", סיפר סרן ג', מפקד המעבדה בצפון. "לקחנו את הידע והניסיון המבצעי שצברנו שם ועלינו איתו לצפון. המאמץ הטכנולוגי משתלב יחד עם המאמץ המבצעי והמודיעיני באוגדה. ראינו שכאשר אנחנו לוקחים אנשי טכנולוגיה ושמים אותם בשטח – התוצאות לא מאחרות לבוא״.

אחד הכלים בהם נעשה שימוש הוא פריסתם של חיישנים ססמיים בשטח באמצעות יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה הקרבית. בסרטון שפרסם דובר צה"ל ניתן לשמוע דוגמה לרעשים שנקלטו על ידי החיישנים, אשר פענוח המידע הטמון בהם על ידי מומחי המעבדה הטכנולוגית סייע לאיתור המנהרות החודרות של החיזבאללה.

זיהוי רעשי חפירה בחיישנים הססמיים (דובר צה"ל)

פעילות כוחות צה"ל במבצע "מגן צפוני", שהחלה בשבוע שעבר, הביאה עד כה לאיתורן של שתי מנהרות טרור. המנהרה הראשונה, שהתגלתה ביומו הראשון של המבצע, יצאה מכפר כילא וחדרה כ- 40 מטרים לשטח ישראל, בסמוך ליישוב מטולה. מיקומה של המנהרה השנייה, שהתגלתה שלשום, לא נחשף עדיין. "אנחנו בכוונה לא אומרים את המיקום של המנהרה כדי להשלים את המחקר שלה", הסביר דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס. הוא הדגיש כי תוואי המנהרה נמצא בשליטה של צה"ל ואינו מהווה איום על אזרחי ישראל. מנליס הוסיף כי "התוואי מולכד על-ידי צה"ל וכל מי שייכנס אליו מצדו הלבנוני מסכן את חייו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנאם היום בכנס שגרירים שהתקיים במשרד החוץ בירושלים, אמר כי מבצע "מגן צפוני" לחשיפת מנהרות הטרור בגבול הצפון הוא "חלק ממאמץ – לא רק צבאי לחסום את איום המנהרות, אלא גם מאבק הסברתי, דיפלומטי וכלכלי כדי להטיל סנקציות מוגברות על החיזבאללה, להביא להכרזה על החיזבאללה על כל חלקיו כארגון טרור, וגם להגביר את הסנקציות על איראן שעומדת מאחורי הגוף הזה, כמו גם מאחורי הנסיונות הדומים של החמאס". נתניהו הוסיף כי "הדברים הללו יבואו לידי ביטוי במועצת הביטחון בימים הקרובים". הוא הדגיש כי "צריך לעבוד מדינה-מדינה, משרד חוץ-משרד חוץ ולהגיד: תתייצבו נגד החיזבאללה".

תגיות:מגן צפוניצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה