סלבס בהתחזקות

"נתקלתי בספר הגלגולים של האר"י הקדוש": איך הרב יובל הכהן אשרוב עשה תשובה?

כבר בהיותו נער צעיר סירב הרב יובל הכהן אשרוב לנוח במהלך חיפושיו אחר תשובות. כאשר נתקל בספר הגלגולים של האר"י הקדוש, הוא ראה שיש כאן "משהו שעונה על הכל". סיפור התשובה של הרב אשרוב

הרב יובל הכהן אשרובהרב יובל הכהן אשרוב
אא

יובל הכהן אשרוב בן ה-16 סירב לנוח בחיפושיו. הוא פקד כמעט כל קורס יוגה, מדיטציה או ניו-אייג' שנפתח בתל אביב, עיר מגוריו, אבל משהו לא נתן לו מנוח. השאלות שבהן הציף את מדריכי הקורסים והסדנאות נותרו תלויות באוויר. חלקם אף סילקו אותו מהמקום, אחרי שהטיח בהם, "או שאתה יודע, או שאתה לא יודע. אל תיתן לי תשובות מיסטיות". גם בוויכוחי אמונה מול דתיים לא השתכנע הנער החילוני-מסורתי. הוא חיפש שכל, חיפש היגיון, וניסה להבין מה המקורות של הדברים שכולם ניסו למכור לו, במין טנגו חשדני של אמונה, בריאות וספקנות. היום נמצא הרב אשרוב במקום אחר לגמרי מבחינה דתית, חברתית ורפואית. 

 

איך הרב יובל עשה תשובה?

כחילוני כמעט גמור, המשיך הצעיר במסלול הסטנדרטי, כולל טיולים בעולם וחיפוש עצמי, כשהא מתעקש לא להסתפק בבינוניות ובחצאי תשובות. בשלב הזה הוא נתקל בספר 'שער הגלגולים' של האר"י ז"ל. משם הגיע לכתבי הרב אשלג, וכאן ראה שיש מישהו ש"עונה על הכל", כהגדרתו. "כשקראתי את הרב אשלג ראיתי שאני לא יכול להתווכח איתו", סיפר הרב באחד מהראיונות שהעניק. "למרות זאת הסתובבתי במשך שנתיים-שלוש בלי להיות דתי. סיימתי את לימודי הפיזיותרפיה, טסתי לארה"ב כדי ללמוד דיקור סיני, גרתי בבוסטון במשך שלוש שנים, ושם התחלתי ללמוד יהדות לעומק. שם, בסופו של דבר, עשיתי תשובה".

הרב יובל הכהן אינו אוהב לשוחח על תהליך התשובה שלו, ובהוראת רבו, הרב מרדכי שינברגר, הוא ממעט לדבר על כך. היום, כאמור, מתגורר הרב (59, נשוי ואב לשמונה) עם משפחתו במושב אור הגנוז בצפון הארץ, מושב דתי-סוציאליסטי ייחודי שהוא היה ממקימיו. הרב מנהל במושב את מכללת "אלימה" לרפואה משלימה. הוא מעביר שיעורים רבים ברחבי הארץ על תורה, קבלה, ובריאות נפשית ופיזית ושיעוריו הפכו פופולאריים גם בדיסקים, אתרי אינטרנט וחוברות.

בצעירותו שירת כמ"פ בגולני, נפצע במלחמת לבנון הראשונה ואחר כך למד רפואה משלימה אצל מומחים בארץ ובעולם. עולם הרפואה משך אותו עוד כשהיה ילד. בתיכון הוא למד במגמה לביולוגיה, אבל כיום השיטה בה הוא מטפל, רחוקה מן הרפואה הקונבנציונלית מרחק רב. דבריו על הרפואה והשילוב בין גוף לנפש מובאים מבוססים על מקורות מחז"ל ומתורת הקבלה. הרב אשרוב למד את תורתו של הרב יהודה אשלג המכונה "בעל הסולם" והפך לאחד ממורי השיטה הזו.

"באת לכאן, למה? באת לעבוד. תארו לעצמכם שאדם בא למקום עבודה, וחושב שבא לנופש. אם באת לנופש, טעית. זה לא המקום הנכון. אדם בא לפה, אך ורק לעבוד", צפו בהרצאתו של הרב אשרוב:

"אדם צריך לראות את הדברים הרעים בעולם, אבל לא באחרים, אלא בעצמו. כי האמת היא שהכל נמצא בתוכו. ולהשתדל לנקות את זה", אומר הרב אשרוב.

הרב מסביר כיצד מתבצע הניקוי. "הרעיון העיקרי של הניקוי, הוא לדעת שבאמת הכל בתוכי. לומר: 'תודה ריבונו של עולם שאתה מזכיר לי לנקות את עצמי, לא התייאשת ממני. הנה עוד אחד שמעצבן אותי, ומזכיר לי שיש לי עצבים, כעס'. ואז האדם עושה תשובה ומתחרט: 'חטאתי עוויתי פשעתי, מחל לי, סלח לי'. אבל חשוב שזה יהיה כל הזמן. שההסתכלות תהיה כך תמיד. אנשים יוצאים מזה מדיכאונות, ומכל מיני מחלות נפש. רוב המחלות באות מההאשמות. הוא מאשים מישהו אחר, וזה יוצר פסולת בנפש. אם אני הולך ברחוב, רואה מישהו, ועולה בלבי ביקורת עליו, או רגש של שנאה כלפיו - זה יוצר רעל בנפש".

"ומהי הדרך להוציא את הרעל מהנפש?", נשאל הרב אשרוב והשיב: "בלב נשבר... להתחנן להקב"ה כל הזמן, לנקות כל הזמן. זה נקרא 'כל ימיו בתשובה'. וזה לא רק לדתיים! להיפך, אצל הדתיים יש כאלה שמתנגדים יותר למה שנראה להם כטכניקות חדשות".

"למשל, בעל נכנס הביתה, ומשהו לא בסדר בבית לפי ההרגשה שלו, אז הוא מיד זורק על אשתו קיתונות – במחשבה - של ביקורת, עוד פעם היא ככה, אין לי מנוחה בבית הזה. הוא מאשים אותה. הוא חוזר לטעות של גן-עדן!", קורא הרב אשרוב. "בעל אמור להיכנס הביתה, הוא רואה שיקוף של עצמו בבית. הוא לא מאשים את אשתו. אם אני הייתי יותר טוב, היא היתה במצב הרבה יותר שמח. אם זה קרה למישהו אחר, אז ההסתכלות שלו שזה בעצם אצלו, ואז הוא מפסיק להאשים, שזה הכי חשוב".

"שתי פעולות חשובות בתהליך הזה, ראשית לא להאשים אחרים. ושנית, לקחת אחריות על כל דבר שקורה בעולם שלי. העולם שלי, זה מה שאני רואה ומה שאני שומע, "וגם מה שאני מרגיש! אני יושב בחדר לבדי, פתאום עולה לי מחשבה לא טובה על מישהו, הנה עוד פסולת. או מחשבה טובה שעולה מצד הנשמה האלוקית. כלומר, בתוכנו ישנה נשמה אלוקית שדרכה מתחברים לאין סוף. הנפש הבהמית היא החלק התחתון שהוא מלא במידות הרעות. השאלה היא מי מנצח בתוך הבלאגן בזה. אדם צריך להיות במצב שהוא כל הזמן בניקיון של הבהמיות שלו. הבהמיות מתבטאת ברגשות לא טובים. ואז תהיה הארה מהנפש העליונה, ואז אדם יתחיל סוף סוף להרגיש את עצמו", הוא מסכם את דבריו.

בראיונות שהעניק, נתן הרב אשרוב שבעה כללים לבריאות טובה:

1. חייבים להיזהר משני ה"ממיתים": סוכר ומלח. סוכר - הורג מהר. מלח - הורג לאט.

2. לא לשבוע מהאוכל.

3. לא לאכול אוכל על אוכל. זה גורם לנזק רוחני וגשמי. אכלת? חכה שעה!

4. 60%-80% מהתפריט שלנו צריך להיות מורכב מירקות.

5. בלי התעמלות - אין בריאות. הליכה של חצי שעה מהירה או 10 דקות שחיה יוצרות התנשפות לב-ריאה, וחשוב לעשות זאת פעם ביום לפחות.

6. לא לעכב נקבים. אם יש צורך ללכת לשירותים - אין להתעכב.

7. להיות בשמחה. להיות מבסוט מהחיים שלך, עם כל מה שזה כולל. לחיות חיים נורמליים ובריאים - זה המפתח לבריאות. לא לחשוב רע על אחרים, לחייך לכולם, לשמוח בדברים הטובים שיש לנו בחיים.

מחפשים את האושר ולא מצליחים למצוא אותו? מרגישים תקיעות וחוסר סיפוק מעצמכם? הרב יובל הכהן אשרוב מסביר מדוע. צפו:

אתר הידברות מכיל עשרות הרצאות מרתקות של הרב אשרוב. היכנסו.

תגיות:הרב יובל הכהן אשרובכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה