חדשות יהדות

בעקבות טיסת השבת: ועדת הרבנים למען השבת נפגשה עם רב חברת אל על

הפגישה של חברי הוועדה עם הרב יוחנן חיות נועדה לקבל הבהרות ולרענן את הנהלים בכל הנוגע לשמירת השבת בטיסות אל על וליחס אל הנוסעים שומרי התורה והמצוות

חברי ועדת הרבנים למען השבת בפגישה עם רב חברת אל עלחברי ועדת הרבנים למען השבת בפגישה עם רב חברת אל על
אא

הסערה שפרצה בעקבות "טיסת השבת" ממשיכה עדיין לעורר הדים. חברת אל על ניסתה אומנם בשבוע שעבר לסיים את הפרשה המביכה והמזיקה מבחינתה באמצעות הודעת הבהרה כי "לא הטילה אשם בציבור החילוני, הדתי או החרדי באירועים עליהם דווח". היא גם הודיעה על מתן פיצוי סמלי לכל נוסעי הטיסה – כרטיס טיסה הלוך ושוב לאירופה, "נוכח אי הנוחות שנגרמה ללקוחות החברה", כהגדרתה. למרות זאת, בקרב הנוסעים עדיין שורר כעס על התנהלותה של החברה ונשמעות קריאות לפעול להגשת תביעה נגדה. בנוגע לשומרי השבת שבין הנוסעים, הכעס מתמקד לא רק בהתנהלותו של צוות המטוס במהלך הטיסה אלא גם במסע ההסתה האנטי-חרדי אליו הצטרפה אל על במטרה להסיט את תשומת הלב האש הציבורית מכשליה.

בין המשתתפים נכחו חברי הוועדה, שלוחיו של מרן ראש הישיבה הרב שלום כהן שליט"א, הרב אמיר קריספל, מי ששימש כמזכירו של מרן רבינו הגר"ע יוסף זיע"א, הרב ראובן זכאים, ראש ביהמ"ד לרבנות "זכרון יעקב" ומרצה בכיר בהידברות, והרב דוד בן שמעון, יד ימינו של מרן ראש הישיבה שליט"א.

על הרקע האמור, נפגשה לפני מספר ימים ועדת הרבנים למען קדושת השבת עם רב חברת אל על, הרב יוחנן חיות. הפגישה התקיימה לבקשתו של הרב חיות, ובעקבות הפניות הרבות שהגיעו מאז האירוע אל הוועדה, המטפלת בנושא שמירת השבת בפרהסיה הציבורית. הישיבה נועדה, בין היתר, לקבל הבהרות ולרענן את הנהלים בכל הנוגע לשמירת השבת בטיסות אל על והיחס אל הנוסעים שומרי התורה והמצוות.

מזכיר הוועדה, הרב יצחק גולדקנופף, דרש בשם חברי הוועדה לקבל הבהרות ביחס להתנהלותה של אל על במהלך הטיסה, בעיקר נוכח מה שנראה כהפרות ההבנות שהשיגה הוועדה בעבר מול ראשי החברה, הן בכל הקשור לשמירת השבת והן בכל הנוגע להתנהלות מול ציבור שומרי השבת בכלל והציבור החרדי בפרט.

הרב חיות גולל באוזני הרבנים את השתלשלות האירועים, וקבע כי החברה אכן מודה שהיו כשלים. הוא הדגיש – מתוך ידיעה – כי החברה אינה מתנערת מאחריות, ואף הקימה ועדת בדיקת מיוחדת לבירור האירוע ונסיבותיו. הוא התחייב, כי כאשר יתפרסמו המסקנות, הוא יביאן במלואן לעיונם של הרבנים. בנוסף, רב החברה תיאר בדבריו את ההשקעה הרבה שהוא משקיע באופן אישי מדי שבוע כדי לדאוג לשמירתה של השבת במסגרת פעילותה השוטפת של אל על.

במהלך הישיבה העלו הרבנים טענות שונות שהגיעו אל שולחנם מנוסעי החברה, שהתלוננו על התנהלותה של אל על בעניינים הנוגעים להלכה ועל היחס אל הנוסע שומר המצוות. הרב חיות התייחס לחלק מהטענות, ואת חלקן רשם לפניו לצורך בדיקה וטיפול. בהקשר זה הוא ציין באופן כללי, כי מזה מספר שנים שכל מי שמועמדים לשמש כדיילים וכדיילות במטוסי החברה חייבים לעבור אצלו קורס מיוחד, שמלמד אותם כיצד להתנהל בצורה נאותה מול הנוסעים שומרי התורה והמצוות.

בסיכומה של הישיבה, הוחלט כי בקרוב ייפגשו חברי הוועדה למען קדושת השבת עם בכירי חברת אל על, במטרה ללבן עמם את הדברים ולהגיע לסיכומים על הרענון הנדרש של הנהלים.

זאת ועוד: הרבנים פנו בקריאה לציבור להשתדל להקדים את טיסותיו לארץ, ולא להצטרף לטיסות האחרונות שנוחתות בנתב"ג בשעות הסמוכות לכניסת השבת. הם הדגישו כי יש להקפיד על כך במיוחד בעונת החורף, בה עלולים להיגרם עיכובים ניכרים בהמראות בשל תנאי מזג האוויר, וכתוצאה מכך הנוסעים המאחרים עלולים להיקלע למצבים בעייתיים בכל הנוגע לשמירת השבת.

הרב חיות סיפר שבאותו יום שישי התרחשה דרמה נוספת  באוויר, כאשר התברר שאחת מהנוסעות במטוס אחר שהיה בדרכו לארץ, שהיא חולה ונלווה אליה רופא לטיסה, חשה ברע ונזקקה לטיפול רפואי שלטענת הרופא המלווה הינו טיפול מציל חיים. והתעוררה דילמה אם להמשיך לישראל למרות הסיכון הכמעט ודאי שהנחיתה תתבצע בשבת. או לחנות חניית ביניים במדינה אחרת. כשהגיעה השאלה לרב חיות כמקובל בחברה, הוא קיים שלל התיעצויות עם גורמים רפואיים בכירים שאישרו שאכן קיימת בהילות רבה להביאה ארצה לקבלת הטיפול. במקביל ביקש הרב חיות את אישורו ההלכתי של הראשון לציון והרב הראשי הרב יצחק יוסף שליט"א, ומשהתבררה מידת הנחיצות הדחופה שהחולה תגיע דוקא לישראל, כיון שרק בבית החולים בישראל שבו היא מטופלת בקיאים היטב בפורצדורה הרלוונטית. הורה הראשון לציון להמשיך לטוס לישראל עם כל הנוסעים, ושלא לעצור בדרך אפילו על מנת להוריד את הנוסעים האחרים ולהמשיך עם החולה לישראל, כיון שהרופאים התריעו שכל עיכוב עלול לסכן את חייה ח"ו. וכך הווה. מה שמלמד על מידת הקשר ההדוק וההתיעצות בכל מקרה הדורש הכרעה.

חבר ועדת הרבנים, הרב ראובן זכאים, מבקש להבהיר: כמובן ברור לכל שפיקוח נפש ואפילו ספק פיקוח נפש דוחה את השבת, וידוע מה שאמרו רבותינו, והזריז הרי זה משובח, וכתבו דברים חמורים על המתמהמה ושואל בפיקו"נ (ראה מש"כ מרן באו"ח סימן שכח סעיף ב ובמשנ"ב שם  (סק"ו), ובמה שהביא בשם הירושלמי על הנשאל). אך כאן מדובר כמובן שלא נגרם שום עיכוב בעצם השאלה, כיוון שהמטוס עדיין בדרך, וכל השאלה היתה האם אכן מדובר במקרה של פיקוח נפש, והאם ניתן לנחות במדינה אמצעית לצורך הטיפול, עוד קודם השבת, או להמשיך את הטיסה לישראל למרות חילול השבת ההמוני שייגרם כתוצאה מכך לכל הנוסעים. ומשהתבררה מידת הפיקוח נפש, והנחיצות לבצע את הטיפול דוקא בארץ, נפסקה ההלכה להיתר, וכתורה יעשה, כי אין לך דבר העומד בפני פיקוח נפש.

תגיות:אל עלשמירת שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה