חדשות בעולם

פוטין: התקרית בים אזוב – פרובוקציה מתוכננת של נשיא אוקראינה

בעקבות התקרית הימית בתחילת השבוע, הכריזה אוקראינה על הטלת משטר צבאי בחלק משטח המדינה. רוסיה הודיעה על עיבוי מערכות הנ"ט מסוג S-400 בשטח חצי האי קרים הנתון לשליטתה

פוטין (צילום: שאטרסטוק)פוטין (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים היום (רביעי) את נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו בתכנון "פרובוקציה" ימית כדי להגביר את הפופולריות שלו לקראת הבחירות לנשיאות באוקראינה, שיתקיימו במרץ 2019. במהלך נאום בפורום כלכלי במוסקבה, ששודר בטלוויזיה המקומית, התייחס הנשיא הרוסי לראשונה להסלמה עם אוקראינה: "זו הייתה, ללא ספק, פרובוקציה. היא אורגנה על ידי פורושנקו. הנשיא נמצא במקום החמישי בסקרים ולכן היה חייב לעשות משהו. זה היה תירוץ כדי להכריז משטר צבאי".

דבריו של פוטין באו לאחר שפורושנקו הזהיר אמש (שלישי) את רוסיה שלא לתקוף את אוקראינה. בראיון לרשת NBC אמר הנשיא האוקראיני: "אנחנו נילחם על החופש שלנו, אנחנו נילחם על הדמוקרטיה שלנו, אנחנו נילחם על האדמה שלנו. הרוסים ישלמו מחיר ענק אם יתקפו אותנו".

כזכור, ספינת קרב רוסית פתחה ביום ראשון באש לעבר כלי שיט של הצי האוקראיני שניסה לעבור במצר קרץ', הסמוך לחצי האי קרים ומחבר בין הים השחור לים אזוב. בהמשך השתלטו הרוסים על כלי השיט ועל שתי ספינות אוקראיניות נוספות, לקחו בשבי את 24 המלחים האוקראיניים שהיו עליהן והובילו אותם לקרים. מספר מלחים נפצעו. אוקראינה האשימה את רוסיה בתוקפנות וקראה למדינות המערב להטיל סנקציות חדשות על מוסקבה. רוסיה מצידה טענה כי מדובר בפרובוקציה של אוקראינה, וכי הספינות לא ביקשו רשות מעבר במצר והתעלמו מקריאות לעצור. על פי אמנה שנחתמה בין שתי המדינות ב- 2003, שתיהן רשאיות לעבור במצר קרץ' ולהשתמש בים אזוב באופן חופשי, אך בחודשים האחרונים הרוסים הגבירו את פעולות ההטרדה שלהם במטרה למנוע מצי הסוחר האוקראיני את המעבר. אוקראינה מאשימה את רוסיה בהטלה בפועל של מצור כלכלי על נמליה בים אזוב.

בעקבות התקרית, העלתה אוקראינה את רמת הכוננות בקרב כוחותיה לדרגה הגבוהה ביותר. פורושנקו תבע מרוסיה לשחרר את המלחים האוקראינים. ברחבי הקהילה הבינלאומית נשמעו הודעות גינוי למתקפה הרוסית בים וקריאות דומות לשחרורם של המלחים. רוסיה הגיבה בקשיחות סרבנית: בית משפט בסימפרופול בירת קרים האריך אתמול את מעצרם של 15 מהמלחים למשך חודשיים, וצעד דומה אמור להתבצע כלפי 9 הנותרים. בנוסף, שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) פרסם את עדותם המצולמת של שלושה מלחים, בהם הודו לכאורה כי חדרו ללא אישור למים הטריטוריאליים הרוסיים. מהצילומים עולה כי מדובר בהודאות שנגבו תחת לחץ.

בעקבות בקשתו של פורושנקו, אישר אתמול הפרלמנט האוקראיני להכריז משטר צבאי למשך 30 יום, באזורים במזרח ובדרום המדינה הנמצאים בסכנה של מתקפה רוסית. המשטר הצבאי נכנס הבוקר לתוקף.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הזהיר כי הטלת המשטר הצבאי עלולה להוביל להסלמה נוספת של המתיחות באזור. סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי אוניית מלחמה רוסית החלה לנוע מכיוון הים השחור לכיוון ים אזוב. במקביל הודיע בכיר במשרד ההגנה של רוסיה, כי ארצו תציב סוללת טילי נ"ט מסוג S-400 בחצי האי קרים. הסוללה תעבה את שלוש הסוללות שכבר מוצבות בחצי האי, אותו כבשה רוסיה ב- 2014 מידי אוקראינה וסיפחה אותו לשטחה. אוקראינה והקהילה הבינלאומית אינן מכירות בסיפוח הרוסי.

בדיון חירום שנערך שלשום במועצת הביטחון, אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, כי ארצה עומדת מאחורי אוקראינה מול התוקפנות הרוסית. היילי הגדירה את ההשתלטות על הספינות האוקראיניות כ"הפרה שערורייתית של שטחים אוקראיניים ריבוניים" והוסיפה כי מדובר ב"פעולה יהירה שעל הקהילה הבינלאומית לגנותה". השגרירה האמריקנית הבהירה כי עמדתה "משקפת את החששות ברמות הגבוהות ביותר" של הממשל. "ארצות הברית הייתה מקדמת בברכה מערכת יחסים נורמלית עם רוסיה", הוסיפה, "אבל פעולות כאלו אינן מאפשרות זאת".

סגן השגריר הרוסי, דמיטרי פוליאנסקי, חזר בישיבת המועצה על הגירסה של מוסקבה לפיה התקרית הימית נבעה כתוצאה מפרובוקציה מתוכננת של אוקראינה, שנועדה לחזק את מעמדו של פורושנקו לקראת הבחירות: "איך הוא ישמור על כוחו בנסיבות האלו? ברור, יארגן פרובוקציה ויאשים שוב את רוסיה בכל דבר, בכך ינפח את הפופולריות שלו ויציג את עצמו כמושיע של האומה". פוליאנסקי הזהיר את אוקראינה כי "רוסיה מעולם לא נתנה את המכה הראשונה, אבל היא יודעת כיצד להגן על עצמה".

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, איים הלילה (רביעי) לבטל את פגישתו עם פוטין, המתוכננת להיערך בסוף השבוע בארגנטינה, בשולי פסגת ה- G-20. "אולי לא נקיים את הפגישה", אמר טראמפ בראיון לעיתון "וושינגטון פוסט", "אני לא אוהב את התוקפנות הזו, אני לא אוהב אותה כלל". טראמפ ציין כי הוא ממתין לדוח המלא בנוגע למתקפה הרוסית שיגיש לו יועצו לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. דובר הקרמלין הגיב כי הפגישה אמורה להתקיים כמתוכנן, וכי רוסיה לא קיבלה מידע אחר על כך מארצות הברית.

תגיות:רוסיהאוקראינהולדימיר פוטיןדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה