ונשמרתם

מה הקשר בין דלקות מעיים כרוניות למשחת שיניים? גם אתם עומדים להיות מופתעים

כימיקל קטלני שהתגלה בשנות ה-70 עדיין מתווסף לחומרים רבים בתעשייה העולמית, למרות שהמנהל האמריקני חוקק חקיקה ברורה לגביו. מה אומר עליו המדע כיום, ומה אנחנו צריכים לעשות בקשר לזה?

אא

כשזה מגיע להיגיינה אישית, כולנו מודעים לחשיבות של תכשירים אנטי-ספטיים ולשימוש בהם - אלא שמעטים יודעים שבין כל החומרים המצוינים הללו, ישנם כמה כימיקלים שמשפיעים לרעה על בריאותנו. אחד מהם הוא כימיקל בשם טריקלוזן, שהתגלה בשנות ה-70 ומאז לא מניח את דעתם של חוקרי מנהל המזון והתרופות האמריקני. 

את הכימיקל מוסיפות חברות הייצור מאז, לא רק לתכשירים אנטי-ספטיים כי אם גם לחומרי ניקוי, סבונים, מגבונים לחים ומשחות שיניים שונות, זאת למרות שבשנת 2016 יצאה חקיקה חד משמעית באמריקה, שאוסרת את נוכחותו בסבונים. 

 

מה בעצם כל כך מסוכן בכימיקל הזה?

לדברי מנהל מחלקת המחקר של ה-FDA ג'ון וודקוק - מדובר בכימיקל שמכיל בתוכו תרכובות מסוכנות ו"אין שום הוכחה למידת יעילותו בתכשירים אנטי-ספטיים ומשחות שיניים, לעומת חומרים אחרים". ממחקרים שערך מנהל המזון והתרופות בשני העשורים האחרונים, עולה כי ככל הנראה, הטריקלוזן משבש את התפקוד ההורמונלי בגופנו, והשימוש בו לאורך זמן מעלה את רמת הסיכון ללקות בשלל מחלות - כולל דלקות מעיים ואפילו סרטן. 

ממשלת קנדה שלקחה ברצינות את ההשלכות מרחיקות הלכת של הטריקלוזן בדקה אותו לעומק ומצאה כי אם נעשה בו שימוש בצורה מבוקרת והצריכה שלו נמוכה - אין בו נזק לבריאות האדם אך הוא בהחלט מזיק לסביבה ובאמריקה הצפונית כבר הכתירו אותו לאחד מתוך עשרת החומרים המזהמים ביותר שקיימים ביבשת. 

 

מה אומר עליו המדע העכשווי, ומה אנחנו צריכים לעשות?

מחקר שנעשה באחרונה באוניברסיטת מסצ'וסטס מצא כי יש קשר בין הטריקלוזן לבין דלקות מעיים כרוניות ובעיות אחרות במערכת העיכול. עכברי המעבדה שנחשפו לטריקלוזן פיתחו עד מהרה תסמינים של דלקת מעיים לרבות קוליטיס כיבית שידועה כמגבירה את הסיכוי ללקות בסרטן המעי. 

מעניין לציין כי עכברים שלא הונדסו גנטית ולא נמצאו חיידקים כלשהם במעיים שלהם - לא פיתחו דלקות כאשר נחשפו לטריקלוזן. רק עכברים שהונדסו גנטית ולמעיים שלהם הוכנסו חיידקים - לקו בהשפעות השליליות המוזכרות. 

עוד מצאו החוקרים מאוניברסיטת מסצ'וסטס כי לטריקלוזן ישנה נטייה להישאר לאורך זמן בין הסיבים של מברשת השיניים, גם כאשר עבר זמן רב מאז השימוש האחרון שעשינו במשחה שהכילה אותו. המלצתם היא לוודא בעת רכישת משחת השיניים שהיא אינה מכילה טריקלוזן, ובמידה וכן השתמשנו בה - להחליף את מברשת השיניים ולא להמשיך להשתמש בה עם המשחות שאינן מכילות אותו. 

תגיות:משחת שינייםחומר מסוכןטריקלוזן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה