עובדות שלא ידעתם

הידעתם שהספוג המקורי הוא בעל חיים?

איך הומצא כתב ברייל? מדוע צריך גבס כשנשברת עצם? ואיפה גדלים זיתים שחורים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם שהספוג המקורי הוא בעל חיים? עד שהומצאו חוטי הניילון שאפשרו יצור של ספוגים שימושיים, נעשה שימוש במקור החי – בעלי חיים ספוגיים אשר שייכים למשפחת חסרי החוליות. המים נספגים בגופו של הספוג, ונפלטים דרך פתח בחלק העליון של הספוג.

2. הידעתם שהעננים הם טיפות מים? העננים מורכבים מטיפות זעירות של מים וגבישי קרח. כאשר הרוח מזיזה את העננים, הטיפות מתנגשות ונעשות גדולות יותר. כאשר הטיפות מגיעות לגודל של כמילימטר – היא נופלת מן הענן אל האדמה, וכך נוצר הגשם.

3. הידעתם שהעצמות מתאחות גם ללא גבס? כאשר נוצר שבר בעצם, עוטפים הרופאים את האיבר בגבס. הסיבה היא שהעצמות מתאחות בעצמן, ואין צורך לחבר אותן – אך הן עלולות להתחבר גם בצורה לא נכונה, אם חלקי העצם אינם מונחים במקום. הגבס מסדר את העצמות במקום ומונע מהן לזוז, עד לאיחוי.

4. הידעתם שהדם עצמו מונע איבוד דם? כאשר נוצר פצע בגוף בריא, דם עלול לזרום ממנו בכמות גדולה, כך שייגרם איבוד דם לגוף. לכן ברא ה' מנגנון מיוחד, אשר גורם לדם להצטבר באזור הפגוע ולהתקרש. קריש הדם מונע מדם נוסף לנזול, וכך נמנע נזק חמור.

5. הידעתם שהרעיון לכתב ברייל הגיע מהצבא הצרפתי? בצבא הצרפתי קראו החיילים הוראות ממפקדיהם גם בלילה, באמצעות 12 נקודות בולטות בצירופים שונים. לואיס ברייל התפעל מהרעיון, והחליט להפוך אותו לכתב פשוט יותר, שיאפשר לעיוורים לקרוא ולכתוב. כיום, הכתב שהמציא מקובל בכל העולם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. הידעתם שזיתים שחורים וירוקים גדלים על אותו העץ? הזיתים הצומחים על העץ הם ירוקים, והן נקטפים כמו שהם, נכבשים או נסחטים לשמן. כמה שבועות אחרי המסיק הופכים הזיתים הירוקים לזיתים שחורים, אשר נמכרים גם הם בחנויות.

7. הידעתם שהשימוש הראשון במקרר נעשה בסין? דבר זה התרחש כבר לפני כ-2000 שנה: הסינים אגרו במהלך החורף קרח אותו חצבו מאגמים קפואים או קרחונים, ושמרו אותו לשימוש בקיץ. המקרר החשמלי הראשון הומצא לפני כ-100 שנים, באמריקה, והוא תפס גודל של חדר שלם.

תגיות:עובדות שלא ידעתםכתב בריילזיתים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה