חדשות בעולם

טראמפ: סעודיה תמשיך להיות בעלת ברית שלנו

בהודעה שפרסם, הבהיר נשיא ארצות הברית כי למרות פרשת חיסולו של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'שוגי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, הוא אינו מתכוון להעניש את סעודיה, וימשיך לדבוק בשותפות עמה

טראמפ, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)טראמפ, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר אתמול (שלישי) כי למרות חיסולו של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'שוגי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, והטענות המצטברות למעורבותו האישית של יורש העצר הסעודי בחיסול, ארצו אינה מתכוונת לנטוש את הברית שלה עם סעודיה.

בהודעה רשמית שפורסמה על ידו הבהיר טראמפ כי בניגוד לתביעות שהעלו חברי קונגרס – דמוקרטים ורפובליקנים כאחד – להעניש את סעודיה על חיסולו של ח'שוגי, הוא מעדיף להגן על האינטרסים של ארצות הברית, ואלו מחייבים לשמור על היחסים עם סעודיה.

"העולם הוא מקום מאוד מסוכן", פתח טראמפ את הודעתו. "איראן, למשל, אחראית ל'מלחמה באמצעות שליח' עקובה מדם בתימן נגד סעודיה. היא מנסה לערער את ניסיונה השברירי של עיראק לדמוקרטיה, תומכת בארגון הטרור חיזבאללה בלבנון, תומכת ברודן בשאר אסד בסוריה (שהרג מיליונים מאזרחיו), ועוד. כמו כן, האיראנים הרגו אמריקנים רבים ואנשים חפים מפשע אחרים בכל רחבי המזרח התיכון. איראן מצהירה בגלוי "מוות לאמריקה", "מוות לישראל". איראן נחשבת ל'נותנת החסות לטרור המובילה בעולם'".

"מאידך, סעודיה תיסוג בשמחה מתימן, אם האיראנים יסכימו לעזוב. הם יספקו מיידית סיוע הומניטרי שנדרש באופן דחוף. בנוסף, סעודיה הסכימה להוציא מיליארדי דולרים בהובלת המאבק נגד הטרור האסלאמי הרדיקלי".

טראמפ ציין גם את ההיבטים הכלכליים של הברית האמריקנית עם סעודיה – ההסכמים שנחתמו במהלך ביקורו בריאד בשנה שעברה, לרכישות סעודיות בארצות הברית בסך של מיליארדי דולרים, בין היתר בתחומי הביטחון. לדבריו, אם ארצות הברית תנהג "בטיפשות" ותבטל חוזים אלו – רוסיה וסין ישמחו להחליף אותה ולספק לסעודיה את מבוקשה: "זו תהיה מתנה נהדרת עבורן, ישירות מארצות הברית!".

הנשיא האמריקני הדגיש כי חיסולו של ח'שוגי היה "פשע נורא ובלתי מתקבל על הדעת". לדבריו, סלמאן מלך סעודיה ובנו, יורש העצר הנסיך מוחמד, "מכחישים בתוקף כל ידיעה על תכנון הרצח או על ביצועו. המודיעין שלנו ממשיך לבצע הערכה של כל המידע, אבל יכול מאוד להיות שיורש העצר ידע על האירוע הטרגי הזו – אולי הוא ידע ואולי לא!".

"ייתכן, עם זאת", הוסיף טראמפ, "שלעולם לא נדע את כל העובדות בנוגע לרצח. בכל מקרה, היחסים שלנו הם עם סעודיה. היא הייתה בעלת ברית גדולה במאבק החשוב ביותר שלנו נגד איראן. ארצות הברית מתכוונת להישאר שותפה איתנה של סעודיה כדי להבטיח את האינטרסים של ארצנו, של ישראל ושל כל השותפים האחרים באזור. המטרה העליונה שלנו היא לחסל לחלוטין את האיום של הטרור ברחבי העולם!".

חיסולו של ח'שוגי, והפרסומים על מעורבותו האישית של הנסיך מוחמד בן סלמאן במתן ההוראה לחיסול, גרמו בשבועות האחרונים כאב ראש גדול לטראמפ, שמדיניותו המזרח-תיכונית מושתתת במידה רבה על השותפות האסטרטגית עם הממלכה. הפרשה גרמה מבוכה רבה למשטר הסעודי, שהתפתל בין גרסאות שונות לתקרית, אך ממשיך לטעון בתוקף כי יורש העצר הסעודי לא ידע על הכוונה לחסל את העיתונאי ולא על ביצוע הרצח בפועל. בניגוד לכך, על פי דיווח שהובא בסוף השבוע שעבר ב"וושינגטון פוסט", בסוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA) התגבשה ההערכה כי למעשה מוחמד בן סלמאן הוא שהזמין את החיסול. הודעתו של טראמפ מלמדת כי למרות הקביעה המודיעינית, הוא ממשיך - לפחות בשלב זה - להעניק גיבוי לסעודיה וליורש העצר שלה.

הביקורת על דבריו של טראמפ לא איחרה לבוא. הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם - למרות היותו אחד מבעלי בריתו הבכירים של הנשיא בסנאט - מוביל, בעקבות פרשת חיסולו של ח'שוגי, קו קשוח נגד סעודיה בכלל, ונגד הנסיך מוחמד בפרט. גראהם כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "סעודיה היא אומנם בעלת ברית אסטרטגית, אך התנהגותו של יורש העצר הפגינה חוסר כבוד ליחסים, והפכה אותו - לדעתי - להרבה יותר מאשר רעיל עבורם. אני מבין לחלוטין שעלינו להתמודד עם שחקנים רעים ועם מצבים לא מושלמים בזירה הבינלאומית, ועם זאת - כאשר אנו מאבדים את הקול המוסרי שלנו, אנחנו מאבדים את הנכס החזק ביותר שלנו". גרהאם הוסיף כי האינטרס האמריקני מחייב שלא להתעלם מהרצח של ח'שוגי, וכי הוא מאמין שתהיה תמיכה דו-מפלגתית בקונגרס בהטלת "סנקציות חמורות" על סעודיה, כולל נגד חברים במשפחת המלוכה.

תגיות:סעודיהדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה