דמויות ביהדות

10 עובדות על יוכבד, שהיו פניה דומים לכסא הכבוד

יוכבד, אמו של משה רבנו מושיעם של ישראל, זכתה לנס גלוי כאשר ילדה את משה כשהיא בת 130 שנה. 10 עובדות שאולי לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. יוכבד היתה בתו של לוי, דודתו ואשתו של עמרם, והיא ילדה לו בתקופת גלות מצרים את אהרן, משה ומרים.

2. יוכבד נולדה כאשר ירדו למצרים, בין החומות. כאשר נמנים בני יעקב שירדו למצרים, נראה כי רק 69 נפשות ירדו, ואילו התורה מציינת כי "בשבעים נפש ירדו אבותיך מצרימה". מבארים רבותינו כי יוכבד השלימה את ישראל למנין 70, והיא נולדה בין החומות.

3. עובדת הולדת יוכבד עם הירידה לגלות והולדת בנה, משה (בתור מושיע עם ישראל מהגלות), מהווה את אחת ההוכחות לכך שבעת הצרה והקושי, כבר נסללת הדרך לישועה. כך, עם עם ירידתם של ישראל למצרים, כבר הוכנה יציאתם ממנה, באמצעות לידתה של יוכבד, אמו של משה.

4. במסכת סוטה מובא שלאחר גזירת פרעה להשליך את התינוקות הזכרים לים, גירש עמרם את אשתו יוכבד. כה דברי הגמרא: "עמרם גדול הדור היה. כיון שראה שאמר פרעה הרשע: 'כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו', אמר: 'לשוא אנו עמלין'. עמד וגירש את אשתו. עמדו כולן וגירשו את נשותיהן. אמרה לו בתו: 'אבא, קשה גזירתך יותר משל פרעה. שפרעה לא גזר אלא על הזכרים, ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקיבות. פרעה לא גזר אלא בעוה"ז, ואתה בעוה"ז ולעוה"ב. פרעה הרשע ספק מתקיימת גזירתו ספק אינה מתקיימת, אתה צדיק בוודאי שגזירתך מתקיימת'... עמד והחזיר את אשתו, עמדו כולן והחזירו את נשותיהן".

5. על הנישואין מחדש (על פי התלמוד) של עמרם ויוכבד נאמר בספר שמות "וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת-בַּת-לֵוִי", ובהמשך נולד משה. רש"י מפרש על פי התאריכים כי יוכבד היתה בת 130 שנה כאשר ילדה את משה. כה דברי הרמב"ן: "והנה פלא גדול משל אברהם... מפני שרצה האלוקים לגאול את ישראל על ידי האחים האלה ולא הגיע הקץ, ולכן איחר לידתם ימים רבים עד כי זקנה אימם ולא ייפלא מה' דבר".

6. הגמרא במסכת בבא בתרא שואלת על הפסוק "וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי", כך: "ומדוע קראה הכתוב 'בת'? אמר רב יהודה בר זבידא: מלמד שנולדו בה מחדש סימני נערות, נתעדן הבשר, נתפשטו הקמטין, וחזר היופי למקומו".

7. על פי התלמוד, יוכבד היא שפרה, אחת משתי המיילדות העבריות, שסירבו להרוג את תינוקות בני ישראל על אף דרישתו של מלך מצרים, יוכבד היתה מפורסמת ביראת השמים שלה, ועליה מעיד הכתוב: "וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת האלוקים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת-הַיְלָדִים", ובשכר זאת זכתה שיוולד ממנו משה, וניתנה התורה על ידו ונקראת על שמו 'תורת משה'. (שמות רבה)

8. במדרש תדשא מובא כי "כ"ג נשים ישרות גדולות בצדקות היו בישראל ואלו הן: שרה, רבקה, רחל, לאה... יוכבד וכו'".

9. במדרש הגדול מבואר הפסוק במשלי "זממה שדה ותקחהו" – "זו יוכבד, שעל ידה נקראו ישראל כרמו של הקדוש ברוך הוא, ולמה נקרא שמה יוכבד? שהיו פניה דומים לזיו הכבוד".

10. על פי המסורת, יוכבד קבורה בקבר האמהות שבטבריה, יחד עם צפורה אשת משה, אלישבע בת עמינדב, בלהה וזלפה נשות יעקב, ורחל אשת רבי עקיבא.

תגיות:יוכבדדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה