חדשות בארץ

בנט ושקד הודיעו: לא מתפטרים מהממשלה, נסייע לנתניהו להוביל מהפך ביטחוני

לאחר שראש הממשלה הודיע אתמול כי תיק הביטחון יישאר בידיו, חזרו בהם שרי הבית היהודי מהאולטימטום שהציבו להעברת התיק לבנט: "נסייע לנתניהו במשימה האדירה - שישראל תחזור לנצח"

בנט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)בנט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד הודיעו הבוקר (שני) כי אינם מתפטרים מן הממשלה. "בנאומו אתמול הבטיח ראש הממשלה לציבור הישראלי לשנות נתיב, להוביל למהפך בביטחון", אמר בנט, "אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, ואני רוצה להאמין למילים שלו – אני אומר כאן לראש הממשלה: אנו מסירים ברגע זה את כל דרישותינו הפוליטיות, ונתייצב לסייע לך במשימה אדירה זו – שישראל תחזור לנצח".

ההודעה של בנט ושקד באה לאחר שאתמול דחה נתניהו את האולטימטום שהציבה בפניו מפלגת הבית היהודי – למסור לידיו של בנט את תיק הביטחון שהתפנה עם התפטרותו של אביגדור ליברמן מהתפקיד. ראש הממשלה הודיע כי התיק יישאר בידיו, וקרא לכל שותפיו לקואליציה שלא לפרק את הממשלה: "אנחנו נמצאים באחת התקופות הביטחוניות המורכבות ביותר, ובתקופה כזו לא מפילים ממשלה והולכים לבחירות. זה חוסר אחריות".

למרות ההערכות המוקדמות לפיהן בנט ושקד עומדים להודיע על התפטרותם, אמרו השניים כי הם "לוקחים אחריות" ונשארים בממשלה. "מדינת ישראל מצויה במשבר אמון ביטחוני", אמר בנט, "הבעיה איננה באויבינו. אויבים תמיד היו לנו. לא האויב הוא שמדאיג אותי, משהו לא טוב קורה לנו מבפנים. כבר שנים לא מועטות, כולל בעשור האחרון של הממשלות בראשות נתניהו, שמדינת ישראל הפסיקה לנצח. ראיתי זאת במו עיניי במלחמת לבנון השנייה, כמפקד של כוח בגזרה המערבית בדרום לבנון. ראיתי את המבוכה, את הבלבול, את חוסר הנחישות, ראיתי את היעדר הרוח". הוא הוסיף: "אנחנו מפילים על לוחמינו חישוקים על גבי חישוקים – משפטיים ותפיסתיים. החיילים פוחדים יותר מהפרקליט הצבאי מאשר מיחיא סינוואר. מהכרעת אויב עברנו להכלת אויב. משום מה היה מי שהחליט לכנות את המחבלים שמשגרים בלוני תבערה במונח השקרי 'ילדים', למרות שרובם בשנות העשרים שלהם. ומרגע זה – המוסר המעוות העדיף שהם יסכנו את ילדינו מאשר אנו אותם".

בדבריו של בנט נשמעה ביקורת על מדיניותו הביטחונית של נתניהו: "ממשלת ישראל חוששת לפנות את המאחז בלתי חוקי ח'אן אל-אחמר. מהפחד מה יגידו עלינו באירופה, מה יעשו לנו בהאג. השכל הישר פינה את מקומות לפלפולים משפטיים מנותקים. רוצחי ישראלים זוכים למול עינינו למשכורות של 15 אלף שקלים בכל חודש. בתיהם לא נהרסים, ומשפחותיהם זוכות לכבוד. ברגע זה עומדים 102 בתי מחבלים שצה"ל מדד אותם ואין לנו את הרוח, אין לנו את הכוח להרוס אותם".

בהתייחסו לסבב הלחימה האחרון מול החמאס, אמר בנט: "לאחר ירי של יותר מ- 500 רקטות אל עבר יישובי ישראל וטיל קורנט לעבר אוטובוס עם חיילים, אנחנו פתאום מספרים לעצמנו באותות ובמופתים שבעצם הכל בסדר ושחמאס מורתע כפי שלא היה מעולם".

"חמאס וחיזבאללה חצופים יותר מיום ליום", המשיך בנט, "כי הם מאמינים שאנחנו חוששים להתעמת איתם. מה שראש הממשלה מכנה אחריות מתפרש לעיתים על ידי אויבינו כהססנות, והקו ביניהם דק. הספינה של ביטחון ישראל שטה בעשור האחרון לכיוון לא טוב. והדבר הכי מסוכן – שהתחלנו לחשוב שאין פתרון לטרור ולטילים". שר החינוך הבהיר כי "יש מה לעשות. כשישראל תרצה לנצח – היא תנצח. זו לא גזירת גורל. אפשר לשנות את הנתיב של הספינה. באנו לפוליטיקה כדי להציב אלטרנטיבה. להחליף את ההססנות בעוצמה, את העייפות ביוזמה, את המבוכה באמונה". 

בנט הוסיף כי הוא מניח שישלם "מחיר פוליטי מסוים" בתקופה הקרובה. "לא נורא, נתגבר", אמר, "עדיף שראש הממשלה ינצח אותי בקרב פוליטי מאשר שהנייה ינצח את מדינת ישראל". הוא ציין כי לא שינה את הערכתו שיהיה קשה לקיים את הממשלה, הזוכה כעת לרוב מצומצם של 61 חברי כנסת. אך, לדבריו, "אם הממשלה תתחיל לפעול כממשלת ימין – כדאי לנסות". שר החינוך הבהיר כי "הכדור עובר לראש הממשלה. בשבועות הקרובים המהפך הביטחוני המובטח יעמוד למבחן. האם אנחנו נשתחרר מהמדיניות הרופסת מול חמאס? האם סוף סוף נצא מהתבהלה ונפנה את ח'אן אל-אחמר? האם יפסיק להיות כדאי לרצוח יהודים בארץ ישראל?. המבחן יהיה במעשים, לא במילים. הציבור שבע מילים. לא נעמוד כצופים ביציע שבוחנים את ראש הממשלה, אלא ניתן כתף ונעשה כמיטב יכולתנו לסייע".

שקד, שדיברה לאחר נאומו של בנט, אמרה כי בנט הוא "האיש המתאים לכהן כשר הביטחון של מדינת ישראל. להפיח רוח חדשה במערכת. להביא לכך שישראל תחזור לנצח. שאויבינו יחזרו לפחד מאיתנו". היא הוסיפה כי "למזרח התיכון כללים משלו, ולצערי מדינת ישראל פועלת בכללים משל עצמה. המדיניות הביטחונית של ישראל, אם יש כזו, משדרת גמגום, הססנות. את התעוזה הישראלית החליפה מדיניות של 'שב ואל תעשה'. את הסולידריות הישראלית מחליפה מדיניות של הכלה, כל עוד מדובר 'רק' בתושבי העוטף. את היצירתיות הישראלית והחשיבה מחוץ לקופסה החליפו העייפות, והמחשבה שאין פתרון לעזה".

שרת המשפטים הבהירה כי היא וחבריה לסיעה רואים בפוליטיקה שליחות: "אנחנו מאמינים שהפוליטיקה היא כלי לממש מדיניות ולשרת את הציבור. רבים הפצירו בנו להתפטר במהלך הימים האחרונים. לאחר שליברמן קם ועשה זאת, היו מי שכעסו עלינו כיצד פספסנו את המומנטום. צר לי לאכזב את אותם קולות. אנחנו שליחי ציבור עם אחריות על הכתפיים. לעולם לא נברח מאחריות".

מוקדם יותר היום, שב ראש הממשלה נתניהו וקרא למפלגות הקואליציה שלא לפרק את הממשלה. נתניהו, שהגיע לדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אמר: "אנחנו בתוך מערכה שעדיין לא הסתיימה. בתקופה ביטחונית רגישה כזאת זה חוסר אחריות להפיל את הממשלה. בין אם שותפינו יחליטו להפיל את הממשלה ובין אם לאו, אנחנו נמשיך לפעול כדי להבטיח את ביטחון המדינה שלנו וביטחון אזרחינו. נעשה זאת בשום שכל, באחריות ובנחישות".

תגיות:נפתלי בנטאיילת שקד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה