חדשות בעולם

ראש ממשלת קנדה התנצל: הפנינו עורף לפליטים היהודים ערב השואה

בנאום בפרלמנט הקנדי, התנצל ג'סטין טרודו על שקנדה סגרה את גבולותיה בפני למעלה מ- 900 יהודים, נוסעי הספינה סנט לואיס, שברחו מגרמניה לפני השואה: "השתיקה שלנו אפשרה לנאצים לממש את 'הפתרון הסופי' שלהם"

טרודו (צילום: שאטרסטוק)טרודו (צילום: שאטרסטוק)
אא

קנדה התנצלה באופן פומבי ורשמי על כך שבשנת 1939, לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, סירבה להעניק מקלט ליותר מ- 900 יהודים שנמלטו מגרמניה. את ההתנצלות מסר אתמול (רביעי) ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, בהודעה בפרלמנט הקנדי.

הספינה סנט לואיס הפליגה בחודש מאי 1939 מהמבורג שבגרמניה, כשעל סיפונה קרוב לאלף נוסעים, ביניהם 907 יהודים גרמנים שביקשו לברוח מאימת השלטון הנאצי ומרדיפותיו. הספינה ניסתה תחילה להיכנס לקובה ולארצות הברית, אך פניה הושבו ריקם. לאחר שגם קנדה סגרה את גבולותיה בפני נוסעי הספינה, הם נאלצו לשוב על עקבותיהם לאירופה. בריטניה, בלגיה, צרפת והולנד הסכימו לקלוט את הפליטים. הנאצים כבשו את בלגיה, צרפת והולנד ב- 1940, ו- 254 מנוסעי סנט לואיס שהיו במדינות אלו מתו במהלך השואה, רובם נרצחו במחנות ההשמדה אושוויץ וסוביבור.

"היום אני עומד בפני בית הנבחרים כדי להביע התנצלות מאוחרת מדי בפני הפליטים היהודים שקנדה הפנתה להם עורף", אמר טרודו. "אנחנו מתנצלים בפני 907 היהודים הגרמנים שהיו על סיפון האוניה סנט לואיס ובפני בני משפחותיהם". הוא גם הוסיף והתנצל על מדיניותה האנטישמית של קנדה בשנים שקדמו לשואה, שלא רק שהנהיגה מדיניות הגירה קשוחה ומגבילה, אלא גם נקטה בצעדי אפליה נגד בני הקהילה היהודית במדינה.

"בשנים שהובילו למלחמה, היטלר העמיד למבחן את נחישותו של העולם", אמר ראש הממשלה הקנדי. "הוא שם לב היטב איך מדינה אחר מדינה גילתה אדישות למצבם של הפליטים היהודים. עם כל פוגרום, הוא בחן את גבולות האנושיות והסולידריות שלנו. הממשלה הקנדית נכשלה במבחן של היטלר. אין ספק שהשתיקה שלנו אפשרה לנאצים לממש את 'הפתרון הסופי' שלהם ל'בעיה היהודית' כביכול".

בין השנים 1945-1933, קנדה קלטה בשטחה מספר מזערי של פליטים יהודים - 5,000 בלבד. בנאומו הביע טרודו חרטה בפני חברי הקהילה היהודית בקנדה, על שבקשותיהם לסייע לפליטים לא זכו לאוזן קשבת, והתנצל בפני כל מי ששילמו מחיר על מחדל אי הפעולה של קנדה, כלשונו. "תקוותי הכנה שבאמצעות התנצלות מאוחרת זו נוכל להאיר פרק מכאיב זה בהיסטוריה שלנו ולוודא שלקחיו לעולם לא יישכחו".

על פי נתונים רשמיים בקנדה, 17% מכלל פשעי השנאה במדינה מכוונים נגד יהודים – הרבה מעבר לחלקם באוכלוסיה.

תגיות:השואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה