סיפורים אישיים

מטלטל: גופותיהם של לוחמי הלח"י שהועלו לגרדום ע"י הבריטים - נותרו שלימות

מדי שנה בשנה, בח' בניסן - מתקיים טקס זיכרון מיוחד בחלקת עולי הגרדום שבהר הרצל, עבור שני לוחמי הלח"י אליהו חכים ואליהו בית צורי, שמסרו נפשם והועלו לגרדום על ידי הבריטים, בעת שלטונם בארץ. כמה מכם ידעתם שגופותיהם של השניים נותרו שלימות - ללא רימה ששלטה בגופם?

בתמונה: אליהו חכים ואליהו בית צורי בעת משפטם (צילום: מתוך ויקיפדיה)בתמונה: אליהו חכים ואליהו בית צורי בעת משפטם (צילום: מתוך ויקיפדיה)
אא

מדי שנה בשנה, בח' בניסן - מתקיים טקס זיכרון מיוחד בחלקת עולי הגרדום שבהר הרצל, עבור שני לוחמי הלח"י אליהו חכים ואליהו בית צורי - שמסרו נפשם והועלו לגרדום על ידי הבריטים, בעת שלטונם בארץ.

השניים הוצאות להורג לאחר שהואשמו בהתנקשות בחייו של הלורד מוין, שלדבריה של גאולה כהן, כלת פרס ישראל ולוחמת לח"י בעצמה - היה "הסמל שבסמל של האנטישמיות".

לדבריה, אותו לורד מוין היה יכול להציל מיליון יהודים בשואה, אך כשהציעו לו הגרמנים לקנות את אותם יהודים בכסף - שאל "מה אעשה עם מיליון יהודים", ובכך חרץ את דינם למות במשרפות. "כל המדיניות של הלח"י הייתה אז שלא להכיר בזכות המנדט לשלוט ולשפוט", אמרה כהן בראיון לערוץ 7, לפני כארבע שנים. 

 

"זה היה מצמרר לעילא ולעילא"

באותו ראיון אף סיפרה על הנס הגדול שראתה במו עיניה, כאשר גופותיהם של שני לוחמי הלח"י הועלו ארצה בשנת 1975, במסגרת עסקת חילופי שבויים בין ישראל למצרים. מי שיזם את העסקה היה לא אחר מאשר ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר, שהיה אז חבר כנסת ולחם בעצמו בלח"י.

העלאת הגופות הייתה 30 שנה לאחר שהלוחמים הועלו על הגרדום, אך כאשר נפתחו הארונות שלהם - שמיר וכהן נכחו במרחק של כמה עשרות מטרים מהם, וראו במו עיניהם כי הגופות נותרו שלמות וללא רימה. 

"הלכתי אחריו במרחק מסוים, לא נתנו לנו להתקרב יחד איתו", שחזרה כהן את הרגעים המיוחדים ההם. "הארונות הונחו על הקרקע עם משמר חיילים. הוא הגיע לגופות, והחל טקס פתיחת הארונות. זה היה רגע מצמרר. אף אחד לא ידע מה נמצא בתוך הארונות. זה היה מצמרר לעילא ולעילא, כי כשהורידו את הכסות מהפנים התברר שמשקיפים אלינו שני אנשים צעירים ויפים ללא קמט בפניהם - כאילו נולדו מחדש". 

בנקודה זו תיארה כהן את הבעת פניו של ראש הממשלה שמיר, כמי שקפאו שד. "כל מי שצפה במחזה לא יכל שלא להיזכר בקביעה של חז"ל, עך כך שאין הרימה שולטת בגופם של הרוגי מלכות", אמרה. 

 

כמה עובדות מרתקות נוספות בנושא, שאולי לא ידעתם

מי הם אלו שנקראים הרוגי מלכות?

בגמרא מובא שיוסף בנו של ר' יהושע חלה ומת, וחזר לחיים. כשחזר, שאלו אותו מה ראה וכו', ובין הדברים שאמר היה 'ושמעתי שהיו אומרים - הרוגי מלכות אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן'. ושואלת הגמרא: מי הם אלו שנקראים הרוגי מלכות, אם נאמר שזה נאמר על רבי עקיבא וחבריו פשיטה, כי בלאו הכי מקומם גבוה מאוד. ומיישבת הגמרא 'אלא הרוגי לוד' ופירש רש"י שמדובר באנשים שלא היה בהם שום זכות מלבד הזכות הזו, שנהרגו על קידוש השם. 

מי היו הרוגי לוד, ומדוע דווקא הם זכו להיקרא 'הרוגי מלכות'?

שמם של הרוגי לוד היה 'פפוס ולוליינוס' -שמות מתייוונים לחלוטין (אם כי היו צדיקים), ומכאן  שלא הייתה להם שום זכות נוספת מלבד שחירפו נפשם למען עם ישראל. 

האם בימינו ידוע על מקרים נוספים זהים?

אכן, כמה וכמה מקרים כאלה התגלו מאז, אחד מהם הוא המקרה של החייל נדיב מרדכי ז"ל הי"ד - שנהרג במלחמת יום כיפור. עקבותיו נעלמו ונמצאו רק לאחר 30 שנה, ויודעי דבר מעידים כי גם בגופתו לא נראתה רימה.

מיהם הצדיקים שעליהם נתכוונה הגמרא במסכת דרך ארץ א' יז', ש"שבעה שכבו בכבדו של עולם, ולא שלטה בהם רימה'"?

האבות הקדושים - אברהם, יצחק ויעקב. משה רבנו, אהרון הכהן, מרים הנביאה, ובנימין בן יעקב. ויש אומרים שגם דוד המלך. 

תגיות:לוחמיםנסאליהו חכיםאליהו בית צורילח"ירימה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה