חדשות מדע וטכנולוגיה

העתיד כבר כאן: בעזרת טכנולוגיה שפיתח צוות ישראלי, עיוורים כבר יכולים לראות

מה אתם יודעים על הפיתוחים סביב העין הביונית, שכיום מאפשרת לעיוורים בדרגות שונות לראות? לפניכם כמה עובדות מרתקות 

אא

מאות בשנים ניסו חוקרים מכל רחבי העולם להתחקות אחר פיתרון מניח את הדעת שיאפשר לעיוורים לראות, אף באופן חלקי. לפני שנים ספורות זה הצליח, ומי שעומד בראש הפיתוח המעניין הוא לא אחר מאשר צוות חוקרים ישראלי שאף מיהר לרשום את ההמצאה פורצת הדרך שלו כפטנט.

לפני ההמצאה הזו, חוקרים אחרים המציאו עין ביונית שסיפקה לכל הנושא אותה את האפשרות להפוך אותה בין היתר למצלמה, אך צוות החוקרים הישראלי סיפק שתי תשובות נוספות שלא היו קודם לכן בשוק הטכנולוגי הקיים. עדשת מגע ביונית שמורכבת על קרנית העין, ומצלמה זעירה שמתחברת למשקפיים רגילים. 

הטכנולוגיות הקיימות שסיפקו עין ביונית לא הצליחו למשל לעזור לעיוורים מלידה לראות, "שכן האזור שמעבד מידע חזותי - אינו מפותח אצלם", כך אמר פרופ' זאב זלבסקי, ראש המסלול לאלקטרו-אופטיקה בפקולטה להנדסה בבר אילן, בראיון ל'הארץ'. מה שהטכנולוגיה הישראלית אפשרה הוא העברת המידע שנקלט במצלמה, לאזורי החישה במוח. 

השתלת העין הביונית הראשונה שאושרה אצל אדם עיוור, הייתה לפני כחמש שנים בארה"ב. או אז הייתה זו עין ביונית שכללה מצלמה זעירה בקוטר מילימטרים אחדים, שהושתלה בעינו של האדם העיוור תוך שהיא מעבירה אותות חשמליים היישר לעצבי הראייה שמחוברים לרשתית. באופן זה נוצר מעקף של הרשתית והעברת המידע היישר למוח באופן שהוא גורם לגירוי חזותי. 

החיסרון הבולט של העין הזו היה חוסר ההתאמה שלה  לעיוורים מלידה, שהעדר האזורים המפותחים במוח הקשה עליהם ממילא לקבל את התמונות שהועברו אליו. הפיתרון הזה היווה פיתרון חלקי רק עבור אנשים שנולדו עם יכולת ראייה תקינה, והתעוורו בדרגות שונות במהלך חייהם. 

 

עוד כמה עובדות שאולי לא ידעתם על העין הביונית:

- צוות מדענים אוסטרלים שהחל סדרה של ניסויים לפני כשנתיים, הצליח לשפר ראייה בצורה משמעותית, אצל עיוורים שראייתם הידרדרה עם השנים. במערת העין הביונית שהמציאו 'פניקס 99' שמה - משולבות מספר טכנולוגיות שקשורות להדמייה עצבית. שיטת ההשתלה שלהם אף היא הוכחה כמוצלחת. 

- לדברי החוקרים, העין הביונית וההתפחות המאסיבית שלה עשויה להוות את הפיתרון האלוטימטיבי עבור 200 מיליון בני אדם במרחבי הגלובוס, שראייתם נפגמה בדרגות שונות. 

- אב הטיפוס של המערכת כולל 24 מיקרו-אלקטרודות שקולטות אור ומשדרות אותו בחזרה למטופלים, גם ממרחק. 

- ככל שנקודות האור שמועברות באמצעות האלקטרודות בהירות יותר, כך זה אומר שמה שהם רואים - קרוב יותר מבחינה פיזית. 

- בשוק הישראלי קנתה לי חברת 'ננו-רטינה' מוניטין גדול בעולם, היות והיא עובדת כעת על פיתוח שתל שיכיל בתוכו 1600 מיקרו-אלקטרודות שכאלה, בד בבד לתאים פוטו-אלקטריים שיחוברו לעצבים מרכזיים ובעצם יהוו את הקשר שבין העין למוח. 

איך מייצרים את העין הביונית? צפו בתיעוד המרתק, וגלו:

 

תגיות:המצאותמענייןטכנולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה