עובדות שלא ידעתם

הידעתם שסנאים תורמים לצמיחת היערות?

ממה מיוצרת האנטיביוטיקה? ומדוע רואים את הברק לפני ששומעים את הרעם? 7 עובדות מפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם שהאנטיביוטיקה פותחה מעובש? אלכסנדר פלמינג, שגילה את האנטיביוטיקה, גילה שבצלחת שבה התפתח עובש – נעצרה ההתרבות של החיידקים. פלמינג חקר את התופעה לעומק, ויצר מן העובש חומר כימי – האנטיביוטיקה הראשונה.

2. הידעתם שכל החומרים בעולם מורכבים מאטומים? האטום הוא היסוד הקטן ביותר שקיים בעולם. ישנם כ-140 סוגים של אטומים בסיסיים, וכאשר הם מורכבים יחד, הם יוצרים מולקולות – החלקיק היסודי שממנו נוצר החומר.

3. הידעתם שיש בעולם יותר מ-350,000 סוגי חיפושיות? כן, כן, לנו הן אולי נראות זהות, רך משפחת החיפושיות היא משפחת החרקים הכי גדולה בעולם החי. הן חיות כמעט בכל מקום בעולם. אורכה של החיפושית הקטנה ביותר הוא פחות ממילימטר, וזה של הגדולה ביותר הוא כ-18 ס"מ.

4. הידעתם שסנאים תורמים לצמיחת היערות? הסנאים קוטפים אצטרובלים, אגוזים וגרעינים מעצים שונים, ומחביאים אותם באדמה לשימוש עתידי. בחלקם הם אכן משתמשים, ואילו האחרים יצמחו ויהפכו לעצים גדולים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. הידעתם שיש מחלות שאפשר לחלות בהן רק פעם אחת? המחלות הללו מכונות "מחלות ילדות", משום שבדרך כלל "פוגשים" בהן לראשונה בגיל צעיר. מחלות כאלה הן למשל אדמת, חזרת, חצבת ועוד. אחרי שחולים בהן פעם אחת, הגוף מייצר נוגדנים שאינם מאפשרים למחלה להתפתח בשנית. כיום, ישנם גם חיסונים כנגד המחלות האלה, כך שילדים רבים אינם חולים בהן כלל.

6. הידעתם שהקול נע לאט יותר מהאור? מהירות האור גבוהה יותר ממהירות הקול. זוהי הסיבה לכך שכאשר נוצר פירוק חשמלי בענן בזמן סערה, אנו רואים קודם כל את הברק, ורק לאחר מכן שומעים את הרעם – אף ששניהם נוצרים באותו רגע.

7. הידעתם שעץ יכול להגיע לגובה של 20 קומות? העץ הגבוה ביותר שנמדד אי פעם בעולם היה עץ אשוח שהגיע לגובה של 126 מטרים – כ-20 קומות. העץ הגבוה ביותר שקיים כיום הוא עץ סקוויה שנמצא בקליפורניה, וגובהו 112 מטרים.

תגיות:סנאיעובדת שלא ידעתםחיפושית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה