חדשות בעולם

נשיא איראן רוחאני: נשבור את הסנקציות האמריקניות

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, אמר כי הסנקציות החדשות הן "הקשות ביותר שהוטלו על איראן אי פעם". נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הבהיר כי על המשטר בטהראן לבחור האם "לנטוש את התנהגותו ההרסנית או להמשיך בדרך מטה לעבר אסון כלכלי"

רוחאני (צילום: שאטרסטוק)רוחאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

מספר שעות לפני שהסנקציות האמריקניות הנוספות שהטיל ממשל טראמפ על איראן נכנסות לתוקף, בטהראן ממשיכים לנסות ולשדר "עסקים כרגיל". נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס הבוקר (שני) לסנקציות. בפגישה עם כלכלנים, ששודרה בטלוויזיה המקומית, אמר רוחאני: "אמריקה רצתה להוריד את מכירות הנפט שלנו לאפס, אבל אנחנו נמשיך לייצא נפט. נשבור את הסנקציות".

מפקד משמרות המהפכה האיראניים, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, הזהיר אתמול את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שלא לאיים על איראן. בהפגנה שנערכה מול הבניין בו שכנה השגרירות האמריקנית בטהראן, לציון יום השנה להשתלטותם של סטודנטים איראניים על השגרירות בשנת 1979, אמר ג'עפרי כי כוחה של ארצות הברית נמצא בדעיכה. הוא טען כי האמריקנים ספגו תבוסה במלחמתם הכלכלית נגד איראן, וכי מכשיר הסנקציות בו הם משתמשים הפך לחסר תועלת. הוא הדגיש, כי ההשתלטות ב- 1979 על שגרירות ארצות הברית בטהראן – "מאורת הריגול", כלשונו – תרמה לשרידותה של המהפכה האסלאמית, שהביאה בתחילת 1979 לנפילתו של משטר השאה המלוכני.

טראמפ הודיע בחודש מאי על החלטתו לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. בחודש אוגוסט נכנס לתוקף גל ראשון של סנקציות, שהשפעתן על הכלכלה האיראנית כבר מורגשת. הסנקציות החדשות מופנות נגד מגזרי הספנות, הבנקאות והאנרגיה של איראן, ומכוונות למנוע מאיראן לייצא את הנפט שלה לרחבי העולם. במסגרת הסנקציות הפיננסיות, יותר מ- 600 חברות ואישים איראניים לא יוכלו לסחור עם המערב. בהצהרה שהוציא טראמפ בסוף השבוע האחרון נאמר כי מטרת הסנקציות הינה "לכפות על המשטר האיראני בחירה ברורה: או לנטוש את התנהגותו ההרסנית או להמשיך בדרך מטה לעבר אסון כלכלי".

בראיון אתמול לרשת "פוקס", אמר מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, כי מדובר ב"סנקציות הקשות ביותר שהוטלו על איראן אי פעם". הוא הבהיר כי "הסנקציות מכוונות למטרה אחת: למנוע מנותנת החסות הגדולה ביותר בעולם לטרור את היכולת לעשות דברים שעשתה בשבועות האחרונים, כמו ניסיון ההתנקשות בלב אירופה". פומפאו הגן על החלטת הממשלה לתת לשמונה מדינות פטור זמני מהסנקציות, שיאפשר להן להמשיך ולייבא נפט מאיראן, בהדגישו כי "לסנקציות כבר הייתה השפעה עצומה: הפחתנו את יצוא הנפט הגולמי האיראני ביותר ממיליון חביות ליום, ומספר זה ימשיך לרדת". הוא סירב לומר מיהן המדינות שהוחרגו מהסנקציות, אם כי הבהיר כי לא מדובר ב- 28 המדינות החברות באיחוד האירופי, שיצטרכו להפסיק לחלוטין את הסחר עם איראן. לדבריו, המדינות שקיבלו את הפטור "זקוקות לעוד קצת זמן כדי להגיע לאפס", אבל "הצעדה לעבר האפס נמשכת". הפטור, המאפשר לשמונה המדינות לייבא נפט, ניתן לשישה חודשים. את התשלום עבור איראן הן יצטרכו להפקיד בחשבון נאמנות, כך שטהראן תוכל להוציא אותו לצרכים הומניטריים מוגבלים בלבד.

בישראל שוררת שביעות רצון מהחרפת הסנקציות האמריקניות נגד איראן. שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו כי "החלטתו האמיצה של הנשיא טראמפ היא שינוי המציאות שלו חיכה המזרח התיכון. במכה אחת פוגעת אמריקה אנושות בהתבססות של איראן בסוריה, בלבנון, בעזה, בעיראק ובתימן. הנשיא טראמפ, עשית זאת שוב! תודה". ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה כבר שלשום לטראמפ: "האפקט של הסנקציות הראשוניות כבר מורגש", אמר, "הריאל בשפל, כלכלת איראן בשפל ואנחנו רואים את התוצאות כבר בשטח. תודה לך, הנשיא טראמפ, על המהלך ההיסטורי".

ובתוך כך, יחידות ההגנה האווירית של חיל האוויר האיראני ושל משמרות המהפכה האיראניים החלו הבוקר בתמרון צבאי נרחב הזוכה לכינוי "ולאית". התמרון מתקיים בשטח של כחצי מיליון קמ"ר בצפון איראן, במרכזה ובמערבה.

תגיות:סנקציותדונלד טראמפחסן רוחאנימייק פומפאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה