חדשות בארץ

מורה מאשדוד ושתי תלמידות תיכון בקצרין נדבקו בחצבת

בעקבות גילוי מחלתה של המורה באשדוד, הוחלט במשרד הבריאות להקדים את מתן החיסון נגד חצבת לתלמידי כיתה א' בבית הספר בו היא מלמדת שטרם חוסנו

תמונת אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)תמונת אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אא

החצבת ממשיכה להתפשט: מורה בשנות ה- 40 לחייה, המלמדת בבית הספר היסודי "רימונים" באשדוד, אובחנה היום (ראשון) כחולה בחצבת. בעקבות הגילוי – שבא כתוצאה מבדיקות שערכה המורה לאחר שחשה בשבוע שעבר ברע – הוחלט במשרד הבריאות להקדים להיום את החיסונים לתלמידי כיתות א' שטרם חוסנו. אחיות מטעם המשרד הגיעו בשעות הצהריים לבית הספר והחלו במבצע מזורז של הענקת חיסונים לילדים.

בהודעה שהוציאה עיריית אשדוד להורים הובהר כי "עד כה, ללא שום קשר למקרה הנדון ועל פי תוכנית החיסון של משרד הבריאות, חוסנו מחצית מתלמידי כיתות א' בבית הספר. לאור המקרה החליט משרד הבריאות להקדים את החיסון ליתר תלמידי כיתות א'".

הילדים בישראל מקבלים שתי מנות חיסון נגד חצבת: בגיל שנה ובגיל 6. החיסון השני, שמתבצע במסגרת בית הספר, מעלה את ההגנה נגד החצבת מ- 90% ל- 97%.

בנוסף להוראה בבית הספר היסודי, המורה שלקתה בחצבת מדריכה צוותי הוראה בשלושה בתי ספר אחרים. במשרדי החינוך והבריאות נערכים כעת לבדוק מי בא במגע עם המורה והאם יש חשש שנחשף למחלה המדבקת.

מאוחר יותר היום דווח על שתי תלמידות כיתה י"ב בבית ספר תיכון בקצרין שנדבקו בשבוע שעבר בחצבת. מהמועצה המקומית נמסר כי השתיים הגיעו לבית הספר כשהן חולות, ולאחר בדיקות שנערכו להן התברר כי לקו בחצבת. בהודעה הודגש כי מדובר בשתי תלמידות שלא קיבלו חיסון נגד המחלה.

ביום חמישי האחרון נפטרה בירושלים תינוקת בת שנה וחצי שנדבקה בחצבת. התינוקת, בת למשפחה משכונת "מאה שערים", איבדה את ההכרה בביתה. צוותי מד"א שהוזעקו אל הבית מצאו אותה ללא דופק ונשימה. על גופה היו סימני פריחה מפושטים, האופייניים למחלת החצבת. היא פונתה לבית החולים "שערי צדק" בעיר, תוך כדי ביצוע פעולות החייאה. הרופאים בבית החולים המשיכו בניסיונות ההחייאה, אולם נאלצו לקבוע את מותה. לאחר מכן התברר כי התינוקת לא חוסנה נגד חצבת. גם בני המשפחה האחרים לא קיבלו חיסון, ושניים מאחיה של התינוקת סבלו מחום גבוה ופיתחו אף הם תסמיני חצבת.

הפטירה הטרגית הייתה מקרה הפטירה הראשון בישראל מחצבת מאז שנת 2003. על פי נתונים עדכניים של משרד הבריאות, מתחילת 2018 נתגלו 1,334 מקרים של הידבקות בחצבת, לעומת 34 בלבד בכל שנת 2017. חודש אוקטובר היה קשה במיוחד: במהלכו כמעט הוכפל מספר החולים. קרוב ל- 60% מסך כל מקרי ההידבקות מגיעים מאזור ירושלים.

חצבת היא מחלה זיהומית חמורה הנגרמת כתוצאה מנגיף המורביליווירוס, המתפשט באמצעות מגע עם בני אדם הנגועים בו. תסמיני המחלה הם: שיעול, נזלת, חום גבוה, פריחה אופיינית, נגעים בחלל הפה ודלקת בלחמית העין. ילדים מתחת לגיל 5 או מבוגרים מעל גיל 20 שנדבקו בנגיף עלולים להימצא בסכנת חיים של ממש. הסיבה העיקרית למוות היא דלקת ריאות, הנובעת מחיידקים שתוקפים את הריאות וגורמים לזיהום משני ומסכן חיים. אין כיום תרופה לחצבת, ולכן ישנה חשיבות עילאית להתחסנות כדי למנוע הידבקות במחלה הקשה.

במשרד הבריאות מציינים כי למעלה מ- 90% ממקרי ההידבקות בחצבת אירעו בגלל אי התחסנות, ומגע עם אוכלוסייה שלא התחסנה, ומדגישים כי הדרך הטובה והבטוחה ביותר למנוע הידבקות במחלה היא על ידי קבלת חיסון. כאמור, יעילות החיסון במניעת חצבת גבוהה מאד – כ- 97% לאחר קבלת 2 מנות חיסון. החיסון מקנה הגנה החל משבועיים ממועד קבלת החיסון וממשיך להגן עשרות שנים לאחר קבלתו.

תגיות:חיסוןחצבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה