חדשות בארץ

שמחה גולדין: לא להסדרה עם החמאס – לפני השבת הבנים הביתה

אביו של הדר גולדין הי"ד שלח מכתב אישי לחברי הקבינט, בו קרא להם שלא להסכים למתווה ההסדרה המסתמן. הרקע למכתב הוא הדיווחים המתרבים על התקדמות ממשית במגעים לכינון רגיעה בין ישראל והחמאס

שמחה גולדין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)שמחה גולדין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

שמחה גולדין, אביו של סגן הדר גולדין הי"ד שנהרג במהלך מבצע "צוק איתן", שיגר היום (חמישי) מכתב אישי חריף לחברי הקבינט-מדיני ביטחוני של ממשלת ישראל, בו קרא להם לדחות על הסף את המתווה המסתמן להסדרה עם החמאס, שאינו כולל עסקה להחזרת גופותיהם של הדר והחייל אורון שאול הי"ד.

הרקע למכתבו של גולדין הוא הדיווחים המתרבים בכלי התקשורת על התקדמות במגעים לכינון רגיעה בין ישראל והחמאס. סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" דיווחה היום כי המודיעין המצרי הצליח להשיג "התקדמות משמעותית" במשא ומתן זה. על פי המתווה המתגבש, הסכם ההסדרה יהיה מדורג ויכלול שלושה שלבים: בשלב הראשון, קטאר תמשיך לממן את הסולר שישראל מזרימה בתקופה האחרונה לרצועה עבור תחנת הכוח בעזה, ובנוסף תשלם את משכורות הפקידים של החמאס ברצועה. בשלב השני, תחנת הכוח לייצור חשמל תוסב לעבודה באמצעות גז טבעי, תשופר אספקת החשמל המגיעה מישראל, וכן ישופרו התנאים במעבר הגבול ברפיח בין מצרים והרצועה. בשלב השלישי, הרצועה תשוקם בהתאם לתוכנית שהציג שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, שעלותה מוערכת בכ- 600 מיליון דולר. בתמורה לכל זאת, החמאס יעצור את שיגור בלוני התבערה, יפסיק את האלימות על גדר המערכת ואת הניסיונות לחדור אותה, ויפעל להרחיק את המתפרעים הפלסטינים למרחק של כ- 500 מטרים מגדר המערכת. אתר "הארץ" דיווח היום, מפי מקור בכיר בחמאס, כי הפלגים הפלסטיניים הסכימו להפסיק בשלב זה את שיגור בלוני התבערה ואת האלימות על הגדר, וזאת במטרה להפחית את החיכוך עם ישראל ולאפשר בכך למודיעין המצרי להמשיך את מלאכת התיווך לקראת הגעה להסכם הסדרה. החלטה זו התקבלה גם על רקע החלטתה של ישראל להגדיל את המרחב הימי ברצועה המותר לדיג, והסכמתה - כך על פי דיווחים מהרצועה - שקטאר תעביר לעזה כסף עבור תשלום משכורות הפקידים.

במקביל למגעים המתקדמים בין ישראל והחמאס, המתווך המצרי פועל להשגת התקדמות במגעים לפיוס פנים-פלסטיני בין החמאס והפת"ח. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הבהיר כי לא יסכים לחתימת הסכם הסדרה בין ישראל והחמאס לפני שיושג פיוס פנים-פלסטיני שיחזיר את האחריות המלאה על הרצועה לידי הרשות. בהקשר זה, ג'קי חוגי דיווח הבוקר בגלי צה"ל כי מצרים הציגה בפני אבו מאזן מתווה לפיוס מדורג בין עזה ורמאללה. פיוס זה יכלול בתחילה את העברת האחריות האזרחית על הרצועה לידי הרשות. בהמשך תועבר לידיה האחריות על כוחות המשטרה ברצועה, ורק כעבור מספר שנים, ובאופן הדרגתי, יועבר לידיה הפיקוח על מנגנוני הביטחון של החמאס, ובכללם הזרוע הצבאית של הארגון, "גדודי אל-קסאם". על פי הידיעה, ההצעה המצרית גובשה בשבועיים האחרונים, במהלך ארבעת הביקורים שערך באזור האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין המצרי, הגנרל אחמד עבד אל-ח'אלק. אתמול פורסם, כי אבו מאזן ישתתף מחר בכינוס בשרם אל-שייח', ובשוליו ייוועד עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. קרוב לוודאי שהנשיא המצרי ינסה ללחוץ על יו"ר הרשות, במטרה לשכנעו לקבל את ההצעה החדשה ולהסכים להסכם ההסדרה המתגבש עם ישראל.

במכתבו לחברי הקבינט, קורא להם גולדין, במילים קשות, שלא להסכים לחזור להבנות שהושגו בסיום מבצע "צוק איתן" כל עוד החמאס אינו מחזיר את גופות החיילים. "אם תצביע שוב להסכם הפסקת אש עם החמאס מבלי לתקן את מחדל הפסקת האש הקודמת – אתה מסכן את חיילי צה"ל, וחוזר באופן נפשע על המחדל של שנת 2014. דמם בראשך, גם אם תכבס את המונח 'הפסקת אש' ותקרא לו 'הבנות', ו'שקט ביטחוני'. אזרחי מדינת ישראל אינם טיפשים. קח את זה בחשבון - בחשבון המוסרי שלך ובחשבון הפוליטי".

גולדין יצא במכתבו גם נגד הזרמת הסולר לרצועה, והביע אכזבה עמוקה מהעובדה שישראל עשתה מחווה זו מבלי לנצלה כמנוף לחץ להשבת הבנים: "אתה, כחבר קבינט, יודע עד כמה אפשרת את המעורבות הקטארית בעזה מבלי שתדרוש כתנאי את החזרת החיילים, מבלי שתדרוש שקטאר תביא את החמאס למשא ומתן על החיילים, מבלי שתנצל את החשש של החמאס מכך שהאוכלוסייה העזתית תרים ראש בעת החורף הקר. אתה אפשרת להכפיל את מספר שעות החשמל בעזה ללא העמדת דרישה מוסרית ולגיטימית, המגובה גם בחוק הבינלאומי, לגרום לכך שהחמאס יביא חזרה את החיילים. גרוע מכך, אתה שותף להשתקה ולספינים מסביב ל'הסדרה'".

בסיום המכתב הוסיף גולדין, בפנותו לכל שר באופן אישי: "השבוע שוב נכנעת לאיומי האויב, איומי סחיטה של יחיא סינוואר הדורש חמישה עשר מיליון במזומן. הסחיטה הצליחה עד עכשיו – ואתה שותף לכך. ככה מקבלים סיוע מהטורקים, ככה מקבלים משאיות מלט לבניית מנהרות, וככה מקבלים דלק. ועדיין אתה לא דורש את החיילים".

תגיות:חמאסרצועת עזהשמחה גולדין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה