מידע ליולדת

לא רק אפידורל: שיטות נוספות לאלחוש בזמן הלידה

האם יש אלטרנטיבות לאלחוש האפידורלי? והאם הן יעילות כמוהו? כל מה שרצית לדעת על שיכוך כאבים בלידה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האלחוש האפידורלי מוכר לכל יולדת, על יתרונותיו הרבים במניעת כאבי הלידה. עם זאת, לאלחוש האפידורלי הרגיל ישנם מספר חסרונות, אשר גורמים לנשים להימנע מן הביצוע שלו. במאמר זה נדון במספר סוגים נוספים של אלחושים שדרתיים, אשר עשויים לפתור את הבעיות השונות של האלחוש האפידורלי הרגיל.

 

אפידורל בהליכה (walking epidural)

סוג זה של אלחוש נעשה באופן דומה לזה של האלחוש האפידורלי הרגיל, אלא שלאחריו האשה עדיין יכולה ללכת בעצמה ולנוע בחופשיות – אך ללא כאב. שיטה זו של אלחוש מונעת את הירידה בלחץ הדם, האופיינית לאלחוש הרגיל, וההשפעה של האלחוש היא על הכאב בלבד, ללא תוצאות נוספות של שיתוק מוטורי וסנסורי. עם זאת, לא כל אשה יכולה לקבל אלחוש אפידורלי שכזה, ולמתן אפידורל בהליכה ישנם מספר תנאים, כמו אישה בריאה, עובר בריא ויחיד (לא תאומים וכו'), עובר במצג ראש, ירידת מים נקיים ולא מקוניאליים, ראש התינוק מבוסס באגן והמוניטור תקין וראקטיבי. בנוסף, אין לתת לאישה פתידין לפחות שלש שעות לפני האלחוש.

לאלחוש מסוג זה ישנם, כמובן, יתרונות רבים: הוא מאפשר לאישה להישאר עצמאית, מונע, כאמור, ירידה פתאומית בלחץ הדם, כמו גם טשטוש שעלול להופיע עם זריקת האפידורל הרגילה. האישה פעילה יותר ויכולה לשתף פעולה בלידה עצמה באופן טוב יותר. במקרים רבים, אלחוש מסוג זה מקצר את השלבים הראשונים של הלידה. מרבית הנשים שמקבלות אלחוש אפידורלי בהליכה מרוצות מאד מן התוצאות שלו. הן אינן מוגבלות בתנועתן עד ללידה עצמה, ובנוסף, אחוז ההתערבויות הרפואיות והלידות המכשירניות בקרב יולדות שקבלו אלחוש זה היה נמוך במיוחד.

 

caudal anaesthesia

האלחוש הזה דומה גם הוא לאלחוש האפידורלי הרגיל, אלא שהוא מבוצע בחלק נמוך יותר של הגב ושל עמוד השדרה. היתרון של האלחוש הזה הוא ההשפעה המהירה שלו, כך שניתן להשתמש בו גם סמוך מאד ללידה. לאלחוש ישנם, כמובן, גם חסרונות, כמו סיכון לפגיעה בעובר, בגלל המיקום הנמוך של הזריקה. ישנו גם חשש שהלידה עצמה תתעכב, משום שבעקבות השיתוק של השרירים באגן, התינוק עלול להתקשות לסובב את ראשה במהלך הלידה. בנוסף, על מנת ליצור את האלחוש המתאים, יש צורך בכמות גדולה יותר של חומר הרדמה, ובמיומנות גבוהה יותר של המרדים.

 

Saddle Block Anaesthesia

שיטת אלחוש זו מתאימה גם היא לשימוש ממש לפני הלידה עצמה. בשיטה זו, האלחוש נעשה לקראת סופו של השלב הראשון של הלידה, והאישה נשארת בו במצב של ישיבה. חומר האלחוש יוצר פחות ירידות בלחץ הדם, ובזה יתרונות המשמעותי ביותר.

 

אלחושים אלטרנטיביים – מלבד האלחוש האפידורלי

ישנן שיטות אלחוש אחרות בהן נעשה שימוש בזמן הלידה, במקרים שונים, שיטות שאינן אפידורליות. לרוב, הן מומלצות פחות או יעילות פחות, אך נדרשות במקרים שונים. הנה סקירה קצרה על האלחושים הללו:

הרדמה כללית – לרוב משמשת רק במקרה שבו נוצר צורך בניתוח חירום. עם זאת, לעיתים נעשה בהרדמה זו שימוש על מנת להרפות את שרירי הרחם, כאשר נוצר צורך בפעולות תוך רחמיות שונות, כמו היפוך פנימי של העובר, יילוד עובר במצג עכוז, הוצאה של השיליה באופן ידני, תיקון מצב של היפוך רחם, וכן הלאה. לעיתים, השימוש בחומרים של הרדמה כללית לצרכים אלה חוסכת את הצורך בניתוח בהרדמה מלאה.

אלחושים מקומיים – pudendal nerve block הוא אלחוש מקומי, אשר מרדים את אזור הפרינאום, ומתאים כאשר סוגים אחרים של אלחוש אינם מספיקים על מנת להרגיע את הכאב באזור. paracervical block גם היא שיטת אלחוש מקומי, אשר ניתנת רק כאשר שיטות אחרות אינן אפשריות מסיבה זו או אחרת. זריקה זו ניתנת ברקמה התת רירית של הנרתיק – משני צידיו של צוואר הרחם. הזריקה ממוקמת קרוב לעורך הרחם, ולכן יש סיכון שחלק גדול מחומר ההרדמה יעבור לעובר.

פתידין – חומר טשטוש. הפתידין משמש בעיקר לשלבים המוקדמים של הלידה, כאשר ישנו עוד זמן רב ללידה, וההתקדמות קשה. לעיתים ניתן פתידין כאשר אין אפשרות לתת ליולדת אלחוש אפידורלי. עם זאת, אפשרות זו אינה יעילה במיוחד: היא יוצרת בעיקר טשטוש, אך אינה מפחיתה את הכאב באופן משמעותי. לעיתים קרובות, מכיוון שהיולדת ממשיכה לחוש כאב, ישנה השפעה שלילית על העובר, ולעיתים אף ירידות דופק שלו. גם מתח השרירים של היולדת נותר גבוה, מה שעלול להפריע להתקדמות של הלידה. לעיתים, הפתידין אף יוצר דיכוי נשימתי או חמצת נשימתית, ואם הוא ניתן סמוך מאד ללידה – יש צורך בטיפול בתרופות נוגדות לתינוק שזה עתה נולד. לעיתים, הפתידין יוצר שינויים בדופק העובר, ומקשה על הניטור העוברי. פגים רגישים לפתידין עוד יותר מתינוקות רגילים.

בגלל החסרונות הרבים שלו, הפתידין ניתן בתחילה במינונים קטנים ואיטיים. סימנים לדיכוי אמהי או עוברי נראים בתוך 20-25 דקות, ולכן דואגים לתת את החומר בשלב מוקדם של הלידה, ולא סמוך מאד לה. לרוב מוסיפים לפתידין חומר נוסף, פנרגן, אשר נועד להרגיע חרדה אצל היולדת.

קטמין – חומר מאלחש חלש, אשר מסייע בעיקר כתוספת לאלחוש מקומי. זהו אלחוש שיעיל רק סמוך מאד ללידה. ישנו סיכון קטן לדיכוי נשימתי של העובר, אך רק במקרה של מינונים גבוהים מאד של התרופה.

מסכת חמצן או חומרים מקבילים – משמשים בשלבים המאוחרים יותר של הלידה. מינון יתר של התרופות הללו עלול לגרום להקאות, לאיבוד נשימה, לבלבול וטשטוש או להתרגשות יתר.

שיטות אלטרנטיביות – לידת מים היא צורת לידה אשר מסייעת בהרפיה של שרירי האגן, ויוצרת סביבת לידה טבעית יותר הן לאם והן לתינוק; מכשיר טנס משתמש בשיטה ייחודית של הזרמת פולסים חשמליים לגוף האישה, מה שאמור להפחית את רמות הכאב; היפנוזה מסייעת לעיתים בהפחתת הכאב; כך גם שיטת פאולה העובדת על השרירים הטבעתיים של הגוף; גם אקופונקטורה (דיקור סיני) עשויה להפחית את רמות הכאב; וכן שיטות הרפיה שונות. שיטות אלה יעילות במידת מה, אך אינן מגיעות לרמת ההרפיה שמגיעה עם האלחוש האפידורלי, אשר הופך את הלידה לחוויה נעימה במקום חוויה כואבת.

 

האם יש ממה לחשוש?

רוב הנשים היולדות אינן צריכות לחשוש כלל מאלחוש אפידורלי, כל עוד הוא נעשה על ידי מרדים מומחה. להיפך: נשים רבות אשר חוששות מהריון נוסף בגלל כאבי הלידה, יכולות למנוע את הפחד הזה באמצעות השימוש באלחוש האפידורלי, וכך להרבות את הילודה בעם.

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:אפידורלאילחושהפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה