מידע ליולדת

הנקה – מה שחשוב לדעת

 עד כמה חשוב להיניק? האם ההנקה חשובה יותר מתפקידים אחרים של האם? איך מטפחים שגרת הנקה בריאה? ומה עושים כשיש תאומים?     עד כמה חשוב להיניק? האם ההנקה חשובה יותר מתפקידים אחרים של האם? איך מטפחים שגרת הנקה בריאה? ומה עושים כשיש תאומים?   ההנקה היא בעלת חשיבות רבה, גם מהפן ההשקפתי וההלכתי...

  • כ"ט שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

   

ההנקה היא בעלת חשיבות רבה, גם מהפן ההשקפתי וההלכתי. חז"ל דברו רבות אודות שבחי ההנקה, וישנן התייחסויות הלכתיות לא מעטות למיניקות. גם בספרות הרפואית ישנה התייחסות רבה לחשיבות של ההנקה עבור התינוק וההתפתחות שלו – הן הפיזית, הן הקוגניטיבית והן הרגשית – ועבור האם עצמה, שכן ההנקה, כפי שידוע היום, מהווה הגנה כלשהי מפני סוגים נשיים של סרטן: סרטן הרחם, סרטן השחלות וסרטן השד. וכל זה עוד לפני שהזכרנו את היתרונות של ההנקה לקשר העמוק שבין האם לתינוקה.

 

כמה זמן מומלץ להניק?

ההמלצה בעניין זה אינה חד משמעית, ויש לבחון כל מקרה לגופו. על אף החשיבות הגדולה של ההנקה, ישנם פרטים חשובים רבים נוספים בחייה של אישה. אם אישה מטפלת בילדים רבים נוספים בבית, ויש לה עיסוקים חשובים נוספים גם מחוץ לבית, ההנקה עלולה להיות עול עבורה – עול שאינו בהכרח חשוב יותר משאר הנושאים המוטלים על כתפיה. לנשים כאלה מומלץ להיניק כחצי שנה. אך כמובן, אם יש לאישה אפשרות להיניק בנחת ובצורה רגועה, בוודאי שכדאי להמשיך ולהיניק זמן רב ככל האפשר. ההנקה, כאמור, מועילה במגוון תחומים, והיא אף מסייעת במניעה של הכתמות במהלך תקופת ההנקה.

עם זאת, ישנן נשים שלא מתאפשר להן להיניק, מסיבות שונות: בעיות רפואיות של האם או של התינוק, בעיות טכניות שונות וכן הלאה. חשוב לדעת שאישה שאינה מצליחה להיניק – אינה צריכה לחוש תחושת כישלון, או לחוות חוסר סיפוק. האימהות מורכבת מפרטים רבים, וההנקה היא רק אחת מהם. הקשר בין האם לתינוק נבנה ועוד ימשיך להיבנות במשך עשרות שנים, ולא על ההנקה בלבד יקום או ייפול דבר. אם שמאכילה את תינוקה בסבלנות ובאהבה מתוך בקבוק – מעניקה לו חום, קרבה וקשר עמוק, לעיתים קרובות יותר מאישה מיניקה, אשר ועשה זו בעצבנות, בחוסר סבלנות או במועקה, בגלל העול הכבד של ההנקה.

נשים רבות תוהות לגבי תרופות שונות שהן צריכות ליטול, והאם הן משפיעות על ההנקה או על התינוק היונק. ישנן הרבה תקופות שמותרות לשימוש בהריון ובזמן ההנקה, ולכן מומלץ להתייעץ עם שירות טרטולוגי, שהוא מרכז מידע שמנוהל על ידי רוקחים מומחים, אשר נותנים מענה לכל שאלה.

 

לישון היטב

אחד הדברים שמשפיעים באופן משמעותי על איכות ההנקה, הוא מספר שעות השינה של האם המיניקה. לעיתים קרובות, עדיף שהתינוק יאכל ארוחה אחת מבקבוק בלילה, על מנת לאפשר לאם יותר שעות שינה ומנוחה. אם שישנה מספיק שעות, וששנתה טובה, יכולה לתפקד בצורה טובה יותר במהלך היום. הדבר נכון בכל תחום, ובהנקה הוא נכון במיוחד – לאחר מנוחה טובה החלב משתבח ומגיע בקלות רבה יותר.

בשנים האחרונות, נוצר טרנד שיתופי בין ההורים, כך ששני ההורים שותפים בהאכלה של התינוק. בזמן שהאם מיניקה, האב מגיש לה שתיה, או מחליף את החיתול של התינוק וטופח על גבו לאחר ההנקה. גם אם התופעה מבורכת, בשעות הלילה מומלץ להסדיר תורנות בין ההורים, על מנת שלא ייאלצו שניהם להיות ערים בלילה, אלא יוכלו לאגור כוח לטיפול בתינוק (ולשאר המטלות שלהם) במהלך היום.

כאשר מדובר בהנקה של תאומים, מומלץ שלא להיניק את שניהם יחד, אלא להיניק בכל פעם תינוק אחד, לסירוגין. הנקה בצורה כזו שומרת על הנקה מלאה של האם, ללא הפסקות ארוכות, ובנוסף, שני התאומים מקבלים את החומרים החיוניים להם מחלב האם, וגם קשר אישי עם האם בזמן ההנקה. במקביל, האם יכולה להיות רגועה יותר, ולהקדיש תשומת לב לכל אחד מן הילדים – כאשר שני התינוקות יונקים יחד, קשה להיניק בצורה רגועה, ולהעניק תשומת לב לכל אחד ואחד מהם. מומלץ שיהיה בן משפחה שיוכל לסייע לאם, ולהאכיל את התינוק השני מבקבוק בזמן שהאם מיניקה את הראשון. כך, האם גם תוכל לנוח בין ההנקות, ללא ייסורי מצפון.

וכמובן, בל נשכח להודות בכל יום על המתנה היקרה שניתנה לנו, מתנת האימהות, ומתנת ההנקה.

שוקלת הפלה ? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים? 

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:הנקההפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה