מידע ליולדת

אלחוש אפידורלי – איך זה עובד?

האם מותר לקחת אפידורל בלידה? כמה ניסיון יש לרופאים בביצוע הרדמות אפידורליות? ואיך בדיוק מבצעים אותן? כל מה שרצית לדעת  

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאבי הלידה מתוארים בתורה לא אחת. הם חלק מן הקללה שנתקללה בה חוה, "בעצב תלדי בנים". כאבי ההריון והלידה נמשלו לצרות של עם ישראל, שמביאות אותו בסופו של דבר אל הישועה, כפי שכאבי הלידה מובילים אל האושר הגדול של לידת תינוק. וכפי שנאמר: "כמו הרה תקריב ללדת, כן היינו מפניך ה'". לעתיד לבוא, הקללה הזו עתידה להתבטל, וההריון והלידה יהיו מהירים ונטולי כאבים.

גם כיום, ישנה אפשרות לאלחש את כאבי הלידה. נשים רבות תוהות – האם מותר להשתמש באמצעים הללו? והלא הכאבים הללו הם חלק מן התיקון של האישה, כפי שנגזר על חוה? אך למעשה, לאורך השנים ישנם תיאורים לא מעטים של נשים צדיקות, שזכו ללדת ללא כאבים. אפשר ללמוד מזה, שצער הלידה הוא צער שאפשר להיפטר ממנו, ועל אחת כמה וכמה שאין איסור להיפטר ממנו. היהדות אינה דורשת מן האדם כאב ואינה מחייבת אותו בכאב – גם לא בכאבים של הלידה.

הנושא הזה פשוט כל כך, עד שמעולם לא נערך עליו דיון הלכתי משמעותי. למעשה, כבר לפני הרבה דורות התירו חכמים לאישה שמצטערת יותר מידי בזמן הלידה, למנוע הריון באמצעות "כוס של עקרין". הדבר היחיד שעומד לדיון בכל הנוגע לשיכוך כאבים בלידה, הוא החשש שהאלחוש יגרום לסיכון ליולדת עצמה או ליילוד. זוהי הסיבה שעומדת מאחורי ההסתייגות של חלק מן הפוסקים לסוגי אלחוש שונים, ובעיקר לאלחוש האפידורלי.

יש לציין שגם הפוסקים המחמירים ביותר מקלים ומתירים נטילת אפידורל כאשר יש בכך צורך משמעותי. ואכן, כיום, האלחוש האפידורלי הוא האמצעי המקובל והנפוץ ביותר להקלה על הכאבים בזמן הלידה.

 

אפידורל – כל מה שרצית לדעת

השימוש באפידורל אינו חדש – החלו להשתמש בו כבר לפני כ-100 שנה. בתחילת דרכו, שימש האלחוש האפידורלי בעיקר לניתוחים אורתופדיים בפלג הגוף התחתון. לפני כ-30 שנה החלו להשתמש באפידורל גם בתחום המיילדות.

ישנן נשים אשר נמנעות מהאלחוש הזה, מתוך מחשבה שעדיין אין ניסיון מספיק בביצועה – אך כמובן, אין זה נכון. אלחוש אפידורלי הוא הרדמה מקומית, שבה מוחדר חומר הרדמה לרווח שבין הדורה – השכבה המקיפה את חוט השדרה – לבין המרווח הקשתי – החלק הפנימי יותר המקיף את חוט השדרה. ברווח זה נמצא נוזל השדרה. חוט השדרה עצמו הוא מרכז עצבים, אשר ממוקם בתוך תעלת השדרה שעוברת לאורך חוליות הגב ומגיעה עד למוח. האלחוש האפידורלי משתק רק את העצבים התחושתיים שבחוט השדרה, ולא את העצבים המוטוריים, על מנת שהאישה תוכל לזוז ולהשתמש בשרירי גופה, אך לא תחוש בכאב.

הרדמה אפידורלית נעשית במיומנות גבוהה של המרדים. מדובר בפעולה חודרנית, ולכן לפני ביצוע של אלחוש אפידורלי, האישה נדרשת לחתום על הסכמה לביצוע ההרדמה. לפני ביצוע של אלחוש אפידורלי, על האישה לקבל בין ליטר לשני ליטרים של נוזלים בעירוי דרך הווריד. זאת מכיוון שחומר ההרדמה האפידורלי גורם להרפיה של השרירים בדופן כלי הדם, מה שעלול לגרום לירידה חדה בלחץ הדם. הנוזלים המרובים מונעים זאת.

לאחר קבלת הנוזלים, הרופא המרדים מוודא שאין סיבות כלשהן שמגבילות את האישה מלקבל את ההרדמה, ולאחר מכן בודק את חוליות הגב, על מנת למצוא את המקום המתאים שבו ניתן להחדיר את המחט לביצוע ההרדמה.

על מנת לקבל את זריקת ההרדמה, על האישה לשכב על הצד בתנוחה עוברית, או לשבת כשהיא כפופה קדימה ככל האפשר. הרופא המרדים מחטא את האזור הנחוץ בגב, מזריק זריקת הרדמה מקומית חיצונית, ולאחר מכן מחדיר את המחט העבה של ההרדמה אל הרווח האפידורלי. הרופא מוודא שהמחט הגיעה למקום הנכון, אל המרווח האפידורלי. לאחר מכן הוא מחליף את המחט בצינורית דקה, אשר מאפשרת הוספה של חומר אלחוש במהלך שעות הלידה, במקרה הצורך.

החומר שמוחדר אל הרווח האפידורלי מתפשט ומרדים את העצבים, ואת תחושת הכאב. למעשה, זוהי שיטה אחת של מתן האלחוש (סינגל בולוס). ישנה גם שיטה נוספת, בה ההרדמה ניתנת באופן איטי וממושך, ונמצאת בשליטתה של היולדת עצמה (PCA).

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il    

  

תגיות:אפידורלאילחושהפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה