גרידה

אמרו לך לרוץ ולבצע הפלה כי לעובר שלך אין דופק? חכי!

החל מהשבוע ה-6 להיריון ניתן לראות בבדיקות האולטרסאונד לב פועם. מתחקיר כלבוטק עולה שהטעויות קורות בעיקר בין השבועות 7-8 להיריון, בהם קשה יותר לראות ולהאזין לפעימות לבו של העובר. כתוצאה מכך מאות נשים שהעובר שלהן חי, מתבשרות מידי שנה בשבוע ה-7 עד ה-8 להיריון שהעובר שלהן מת ועליהן לבצע הפלה מידית

  • ו' אדר ב' התשע"ו
אא

פרופסור שמעון דגני, מנהל יחידת האולטרסאונד בביה"ח בני ציון בחיפה, מסביר שאחת מהפעולות הראשונות שהרופא מבצע על מנת לדעת האם ההיריון תקין היא בדיקת דופק עוברי. מרבית מהבדיקות בשבועות הראשונים להיריון נערכות בעזרת מכשיר האולטרסאונד המשדר את תמונת הדמיה של העובר. ישנם כיום גם מכשירים משוכללים יותר, המשמיעים את פעימות לבו של העובר, וגם מספקים תמונה תלת ממדית צבעונית.

עדותו של פרופ’ גוסטבו מלינגר - על היד הקלה על ההדק בביצוע הפלות בארץ. צפו

 

"סליחה, תחזרי בעוד כמה ימים, כי אני עדיין לא רואה דופק"

פרופ' דגני: "בשבוע ה-8 להיריון אנחנו אמורים לראות את פעימות לב ותנועות העובר. במידה ולא מבחינים בהן, עולות שתי האפשרויות: או שהמכשור אינו תקין או שהרופא טועה באבחון שלו. לפעמים ישנה טעות בגיל ההיריון והוא צעיר במספר ימים, ובמקרים כאלו, יתכן שלא נראה דופק. הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לומר לאישה: 'סליחה, תחזרי בעוד כמה ימים, כי אני עדיין לא רואה דופק', ואז לפתע, בבדיקה הבאה מבחינים בדופק".

ג.נ, אם לפעוטה בת שנתיים, נכנסה להיריון ופנתה אל הגינקולוג שלה. הריונה נמצא תקין, אך הגינקולוג לא הצליח להבחין בדופק העובר, ועל כן ביקש ממנה לשוב לבדיקה חוזרת כעבור שבוע. ג.נ.: "המתנתי שבוע וחזרתי למרפאה. כשאמרו לי שהרופא לא יגיע באותו היום פניתי למיון, כי הייתי חייבת לדעת שהכול בסדר עם העובר שלי. כשהגעתי לבית החולים, הפנו אותי לחדר מיון נשים לבדיקת גינקולוג. סיפרתי לרופא שבשבוע הקודם הגינקולוג שלי לא שמע דופק והסביר לי שיכול להיות שמדובר בבעיה טכנית או שההיריון שלי צעיר, והגעתי למיון כי אני רוצה להיות שקטה.

 

"הרופא שאל אם יש לי דימומים ועניתי שלא, אז הוא עבר לבדיקת אולטרסאונד. מיד כשהתחיל עם הבדיקה הוא אמר שהוא לא רואה דופק, ולאחר מכן החל למדוד את העובר וציין שאני בתחילת השבוע ה-9, אבל ההתפתחות של העובר מתאימה ל-7 שבועות, ומכיוון שאין דופק, אני חייבת לסיים מיד ההיריון הזה, כלומר לעשות גרידה".

ג.נ. סרבה להאמין לאותה בשורה מרה. היא ביקשה מהרופא לשוב ולבדוק, אז הוא סובב את המוניטור ואמר: "תראי, אין דופק". כשג.נ. אמרה לרופא שהיא מבחינה במשהו שזז, הרופא ענה: "את כנראה לא רואה טוב. אם היה דופק, הייתי מבחין בו על המסך". הרופא היה החלטי ונחרץ, וכתב בטופס השחרור "קוטב עוברי ללא דופק", לא לפני שהפנה לאשפוז לשם ביצוע גרידה.

 

"זה כאילו שרוצים לקחת ממני את התינוק שלי אחרי 9 שבועות"

ג.נ.: "אם הרופא אומר שצריך לבצע גרידה, אז צריך לבצע גרידה. הרי הוא הרופא ולא אני. ככה חשבתי. אבל בכל זאת היה לי איזה ספק שניקר, איזו תחושת בטן, שאולי אני לא צריכה לעשות הפלה. שאולי הכול יהיה בסוף בסדר. חזרתי הביתה, ואני בחיים לא אשכח את השבוע הזה. זה כאילו שרוצים לקחת ממני את התינוק שלי אחרי 9 שבועות".

באינסטינקט אימהי החליטה ג.נ. לדחות את ההפלה, וחזרה אל הגינקולוג שלה ובמקום להגיע לבית החולים. ג.נ.: "החלטתי שלא לספר לו כלום ממה שקרה, כי רציתי דעה אובייקטיבית לגמרי. עוד לפני שהוא התחיל לדבר ראיתי את הדופק והתחלתי לבכות, כי הוא החזיר לי את החיים לחיים". מסתבר שהעובר התפתח יפה, והחלטתו של הרופא במיון על הפסקת היריון תקין לחלוטין הייתה רשלנית ופזיזה.

פרופסור ישראל מייזנר, מנהל יחידת אולטרסאונד במרכז הרפואי רבין: "כל מי שעוסק המון שנים בתחום רואה מקרים כאלה. במקרה כזה אסור לרוץ. צריך רק סבלנות. הזהירות מעולם לא הזיקה אף פעם לאף אחד. גם אם הרופא משוכנע שאין דופק, חובה לחזור על הבדיקה כדי לוודא את העניין ולהבטיח שלא מדובר בטעות". פזיזות הרופאים לקבוע על סמך בדיקת אולטרסאונד אחת שצריך להפסיק הריון מהווה תופעה שכיחה במיוחד, ושני הפרופסורים שבתחקיר מציינים שנתקלו בה מאות פעמים, ולא מעט נשים שנשלחו לבצע להפלה, ניצלו רק בזכות הבדיקה החוזרת.

 

"הרופא הפנה אותי הפלה מידית, אבל החלטתי לשמוע חוות דעת נוספת"

את אותה החוויה בדיוק עברה גליה, ולו הייתה מקשיבה לעצת הרופאים שלה, אז, לפני כ-10 שנים, אזי עומר, בנה, לא היה נולד. גליה: לפני כ-10 שנים גיליתי שאני בהריון באמצעות ערכה ביתית לבדיקת הריון. ניגשתי למכון שאליו הפנו אותי מהקופה כדי לעבור בדיקת אולטרסאונד. הרופא שבדק אותי ציין שהרחם מתאים להריון של 8 שבועות אבל אין דופק. הרופא הפנה אותי להפלה מידית, אבל החלטתי לשמוע חוות דעת נוספת. כבר באותו הערב הרופא השני בישר לי שהלב פועם, ההיריון תקין ושהעובר שלי מתפתח יפה. איזה אושר.... לא להאמין כיצד דעה יכולה להשתנות בתוך כמה שעות.

מתחקיר כלבוטק עולה שמכיוון שבחודשיים הראשונים להיריון ישנו לעתים קרובות קושי להבחין בלבו הפועם של העובר, רופאים רבים מידי ממהרים להורות על ביצוע הפלה. מדובר במאות אבחנות שגויות, אם לא יותר, מידי שנה. כל הרופאים המומחים תמימי דעים שאסור להפסיק את בהיריון בהסתמך על בדיקת אולטרסאונד אחת, היות וכל מכשיר עלול לזייף וכל רופא עשוי לטעות.

המסקנה היא חד משמעית ופשוטה: במידה והרופא שלך אומר "צריך הפלה, העובר מת, אין דופק", רוצי מיד אל רופא שני וגם אל רופא שלישי, כדי לעבור בדיקת אולטרסאונד נוספת, לאחרי שבוע וגם אחרי שבועיים אם צריך, רק אל תתני בשום אופן שגורל עוברך ייקבע על סמך בדיקה אחת!

אומרים "לא" להפלה: סיקור על פעילות מחלקת אמ"א. צפו

מתלבטים? רוצים להתייעץ? מחלקת אמ"א תשמח לשמוע מכם. בשמחות תמיד.לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:הפלותעוברהפלהבדיקות הריוןהפסקת הריוןבדיקת אולטראסאונד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה