זכויות נשים בהריון

מדריך לנשים הרות, והפעם: היעדרויות מהעבודה

איזו הגנה מקנה החוק לאישה הרה בנוגע להיעדרויות לצורך בדיקות, ומתי היא זכאית לגמלה מהמוסד לביטוח לאומי. הפרטים במדריך

אא

מאמר זה עוסק בהגנות שהחוק מעניק לשנים הרות, בפרט בנושא היעדרויות

היעדרויות לצורך בדיקות רפואיות: על פי החוק עובדת רשאית להעדר מעבודתה כדי לערוך בדיקות רפואיות שגרתיות הקשורות בהריון, ולשם פיקוח על תקינות והתקדמות ההריון, וזאת מבלי שינכו משכרה את ימי היעדרותה.

שעות ההיעדרות המותרות: אישה העובדת למשך יותר מארבע שעות ליום, במשך שבוע עבודה מלא כפי הנהוג במקום עבודתה, – רשאית להעדר 40 שעות במהלך כל חודשי ההריון.

אישה העובדת עד ארבע שעות ליום, במשך שבוע עבודה מלא, כפי הנהוג במקום עבודתה, רשאית להעדר 20 שעות במהלך כל חודשי ההריון.

מהי שמירת הריון: שמירת הריון בהגדרתה בחוק היא היעדרות מהעבודה מאחת משני סיבות: מצב רפואי הנובע עקב ההריון. סוג העבודה, מקום ביצוע העבודה, או אופן ביצועה, מסכנים את האישה או את עוברה.

באילו תנאים היעדרות עקב הריון מזכה בגמילה לשמירת הריון: עובדת רשאית להעדר מעבודתה אם אישר רופא בכתב שמצבה עקב ההריון מחייב היעדרות כזאת. במקרה שהיעדרות זו נמשכת פחות מ-30 יום רצופים, האישה אינה זכאית לגמלת שמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי. אולם היעדרות זאת לא תפגע בוותק העבודה של האישה.       לאחר תקופה של 30 ימי היעדרות, בה נאלצת העובדת להפסיק את עבודתה עקב סיכון רפואי לה או לעובר, הנובע מן ההריון. תהיה האישה זכאית לגמלה לשמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי. היעדרות חלקית לשמירת הריון ( כגון צמצום שעות עבודה יומיות) - אינה מזכה בגמלה חלקית.

מתי היעדרות עקב הריון מזכה בדמי מחלה: אם העובדת אינה זכאית לגמלה לשמירת הריון (על פי התנאים שפורטו לעיל) ואינה זכאית לתשלום אחר מכוח חוזה, ימי היעדרות אלו ייחשבו לה כהיעדרות מחמת מחלה.

מתי היעדרות עקב הריון לא מזכה בדמי מחלה: לפעמים ההיעדרות של עובדת בהיריון אינה נובעת דווקא ממצבה הבריאותי עקב ההריון, אלא נובעת מחמת סוג העבודה, אופן ביצוע העבודה או מקום העבודה. לכן, נקבע בחוק כי עובדת רשאית להיעדר מהעבודה, אם אישר לה רופא כי בשל אופי, סוג, או מקום העבודה נבצר מהעובדת לבצע את עבודתה - או אם אופי, סוג או מקום העבודה מסכנים את העובדת או את עוברה. במקרים כאלו, וכשלא נמצאה לעובדת עבודה חילופית מתאימה במקום העבודה, תינתן לעובדת זכות היעדרות, והיעדרות זאת, דינה כחופשה ללא תשלום.

הכותב הוא עו"ד צור יוסף העוסק העוסק בין היתר בדיני עבודה ומשמש כיועמ"ש לארגון הידברות.

אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

 

מעוניינים להצטרף ולסייע לנו?

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקות היריון: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל  kalina@htv.co.il

תגיות:הפלותהפלהזכוויות נשים בהריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה