זכויות נשים בהריון

בהריון? חשוב שתדעי שיש לך זכויות מיוחדות

נשים בהריון נזקקות לא פעם לצאת מהעבודה, לצורך בדיקות וטיפולים שונים, וחוששות מתגובות המעסיק לכך. מה שרבות מהן כלל אינן יודעות, הוא שיש להן זכויות מיוחדות בשל מצבן, המגן עליהן מבחינה חוקית. בארבעת הגיליונות הקרובים של הירחון, נעסוק בהרחבה בזכויותיה של אישה עובדת, במהלך הריון ולידה

אא

את בהריון? מזל טוב. הבשורות הטובות ודאי מלוות גם בלא מעט חששות, שחלקן מתקשרים גם עם מקום העבודה שלך. המצב המיוחד שבו את נמצאת, מצריך ממך לא פעם לגשת לבדיקות מסוימות, לקבל טיפול רפואי כלשהו ולהיעדר מהעבודה. אז מה עושים? מה החוק קובע בעניין? ומה בדבר אישה שצריכה להיעדר לא מעט? האם המעסיק יכול לפטר אותה מהעבודה בשל כך? ומה בדבר זכויות היולדת בתקופה שאחרי הלידה? בדיוק בגלל זה, הכנו לכן תקציר של פירוט הזכויות שלכן.

השבוע, נסקור את נושא חובת ההודעה למעביד על הריון, ואקדים במספר מילים כלליות: חוקי העבודה בישראל 2014, נועדו להגן על ציבור הנשים העובדות במהלך הריון ולידה, אך למרות המטרה הסופית, בחיי המעשה, ההגנה היא מוגבלת.

נשים רבות מופתעות מקורת הגג החלקית שהחוק נותן. לדוגמא: אין לפטר עובדת בהריון – אך האיסור ניתן לעקיפה, היות והמעביד יכול לבקש היתר לפיטורי אישה הרה ממשרד הכלכלה, ומשרד הכלכלה אף יתיר זאת במקרים רבים, והעובדת תישאר בלי עבודה, ובלי האפשרות למצוא עבודה.

בנוסף, מעביד החושש לפטר לעתים עובדת הרה, יכול "למרר את חיה" של העובדת: לשנות את תנאי עבודתה, להעבירה לתפקיד אחר, לחדר אחר, או לחילופין "לחפש אותה", ולפקוח עין על כל שעה וכל היעדרות, כשהמטרה הסופית היא המאסת העבודה על העובדת ההרה, עד להתפטרותה.

אמנם, יש כמה פסקי דין האוסרים התנכלות כלפי אישה בהריון, אך המאבק להוכיח שזוהי התנכלות, ולא דרישות עבודה מוקפדות ולגיטימיות מהעובד, ייקח המון זמן, כסף ואנרגיה, ולא תמיד יצליח.

 

מתי חלה חובה להודיע על הריון?

עובדת צריכה להודיע למעבידה על הריונה בחודש החמישי להריונה. חוק עבודת נשים, אינו קובע במפורש את חובת ההודעה למעביד אודות ההיריון, אך החוק קובע בעניין עבודה בשעות נוספות, במנוחה שבועית ועבודת לילה, בסעיף 10 לחוק עבודת נשים, כי עובדת שהיא בחודש החמישי - תודיע על כך למעסיקה, ומשעשתה כן, אין להעסיק אותה במנוחה השבועית, שעות נוספות או בעבודת לילה. הפרשנות המשפטית המקובלת לעניין, היא כי יש להודיע למעסיק במהלך החודש החמישי על היות העובדת בהריון.

 

האם עדיף לספר על ההיריון מיד, ולפני מועד החובה?

לעיתים מופנית למשרדי השאלה, האם עדיף להקדים ולספר למעביד על אודות ההיריון, ובכך למנוע מהמנהל להתוודע להריון דרך צד שלישי, ואז לפטר את העובדת, ואף לטעון שלא ידע אודות ההיריון כלל, והפיטורין נעשו ללא קשר. התשובה לשאלה זו נעוצה בנסיבות כל מקרה לגופו. ישנם מעבידים שלאחר שיתוודעו להריון ימהרו לפטר את העובדת, וישנם שלהפך. אך חשוב להבין שהודעה על אודות הריון אינה מהווה תעודת ביטוח נגד פיטורין. מכל מקום, כשעובדת ההיריון היא סוד גלוי במקום העבודה, המלצתי היא לספר למעביד, ובכך למנוע טענת אי ידיעה מצידו.

 

האם לספר על הריון במהלך ראיון עבודה?

בית הדין הארצי לעבודה פסק לא מכבר פיצויים בסכום של מעל 100 אלף ₪, לטובת עובדת שלא סיפרה בראיון העבודה אודות הריונה, ופוטרה כחודש לאחר תחילת העסקתה, מיד כשנודע למעסיקה אודות ההיריון אותו הסתירה ממנו. בפסיקה זו קבע בית המשפט מסמרות לגישה שנקבעה בבתי הדין בעבר כי אין חובה ליידע את המעביד על ההיריון בראיון עבודה, אלא אם כן מדובר בנסיבות חריגות ויוצאות דופן, ולכן במקרה שהתברר שהעובדת בהריון, המעביד חייב "לספוג" את הנזקים הכרוכים, היעדרויות העתידיות עקב בדיקות ו/או מחלה, וכן הצורך במציאת מחליף לתקופת חופשת הלידה וכיוצא בזה.

במאמר בשבוע הבא בע"ה נסקור את נושא ההיעדרויות מעבודה במהלך ההיריון.

המאמר נכתב ע"י עו"ד צור יוסף – העוסק בין היתר בדיני עבודה ומשמש כיועמ"ש לארגון הידברות. אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

 

מעוניינים להצטרף ולסייע לנו?

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקות היריון: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל  kalina@htv.co.il  

תגיות:הפלותהפלהזכויות האישה בהריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה