חדשות בארץ

לבישת בגד המיוחד לגברים ונשים

האם יש איסור משום "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה" בלבישת בגד המיוחד לאנשים וגם לנשים, כגון מעיל שלובשים אותו גברים ונשים?

אא

האם יש איסור משום "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה" בלבישת בגד המיוחד לאנשים וגם לנשים, כגון מעיל שלובשים אותו גברים ונשים?

תשובה

הגמרא במסכת נדרים (דף מ"ט עמוד ב') מספרת אודות חיי הדחק והעוני של רבי יהודה: דביתהו (אשתו) דרבי יהודה נפקת (יצאה), נקטת עמרא - לקחה גיזי צמר בלתי מעובדים, היות ולא היה לה כסף לרכוש בגד בשוק, עבדה גלימא דהוטבי - עשתה גלימה טובה ומכובדת. כד נפקת לשוקא - כשהיא היתה יוצאת לשוק, מיכסיא ביה - היתה מתכסה בו, וכד נפיק רבי יהודה לצלויי הוה מיכסי ומצלי - וכשהיה רבי יהודה יוצא על מנת להתפלל היה מתכסה בו. וכד מיכסי ביה הוה מברך - וכשהיה מתכסה בו היה חשוב בגד זה בעיניו כל כך עד שהיה מברך: ברוך שעטני מעיל[1].

לאור דברי הגמרא, למד רבנו המהרש"א, כי כל איסור לא ילבש מתייחס רק לבגד המיוחד דוקא לנשים או לאנשים, אך בבגד הראוי לשניהם לא שייך איסור זה, והמעיל שלבשו רבי יהודה ואשתו אכן היה מיוחד בין לגברים ובין לנשים[2]. וע"ע בבית יוסף ביור"ד סי' קנ"ו.


[1] ואגב, מספרים על אחד מגדולי חכמי ירושלים בדור הקודם, שחי בדוחק שלא ניתן לתארו, אשר מידי שנה בתשעה באב, תושבי המקום ראוהו להפתעתם יוצא לטייל זמן מה בסמטאות העיר יחד עם רעייתו!

המה ראו כן תמהו. היתכן? לא מצאו הרב והרבנית זמן אחר לטייל בו מאשר ביום זה?!

לאחר פטירתו התגלה הסוד. סיפרה הרבנית, כמשיחה לפי תומה, כי מעולם לא הזדמנה לבעלה האפשרות להוציא אותה להתאוורר קמעה, מאחר ובביתם, ששרר בו עוני רב, היה רק זוג נעלים אחד, המשמש אותם בתורנות. אבל בתשעה באב - בין כך הולכים הבריות כולם יחפים, או אז ניצל הרב את ההזדמנות לקחתה לטיול קצר.   

[2] אם כי יש לציין את דברי הגר"ח שמואלביץ זצ"ל (שיחות מוסר תשל"ג י') שכתב: ויש להתבונן איזה בגד היה זה, שהרי על כלי גבר היא מצווה ב'לא יהיה כלי גבר על אשה', ואם שמלת אשה היא הוא מצווה ב'לא ילבש'? וצריך לומר שהגלימה לא היתה אלא חתיכת בד, שלא שייך בה שֵם בגד איש או אשה, ובכל זאת שמח היה בה כאילו היתה מעיל, ולא רצו להנות מהעולם הזה כמבואר שם בגמרא, וזוהי גם בקשת יעקב אבינו "בגד ללבוש", לצורך לבישה ולא יותר מזה... 

 

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה