ספרים

משימת המהפך הושלמה: ראיון עם הרב זמיר כהן

בימים אלה יוצא לאור "המהפך 4", שחותם סדרה שחוללה שינוי ממשי בתפיסת תורה ומדע. בראיון מיוחד מספר הרב זמיר כהן על ההחלטה לסיים את הסדרה, על המחקרים שהפתיעו אותו במיוחד, וגם על ספריו הבאים, שנמצאים ממש לקראת קו הסיום

אא

היום, בשנת תשע"ה, החיבור בין תורה ומדע נראה טריוויאלי ומובן מאליו לרובנו. הנושא מדובר בקרב חוקרים רבים, לאחרונה אף הוקמה קבוצת מחקר של 200 מדענים ישראליים שמשלבת בין אמונה למדע, ספרים שונים חוקרים את הנושא, וכמובן שגם מדענים גדולים ובעלי שם, דוגמת פרופ' דורון אורבך, פועלים בתחום ללא לאות. אבל מי זוכר שאי שם, לפני עשור ומעלה, החיבור נשמע הרבה פחות טבעי.

השינוי החל לפני יותר מעשור, כשבמקביל להתעוררות חוקרים שונים באקדמיה, שביטאו בגלוי את אמונתם והחיבור למדע - הרב זמיר כהן הוציא את החוברת "תורה ומדע", שבהמשך חלקה הפך לספר הראשון בסדרת "המהפך", שהופץ עד היום באין-ספור עותקים, ותורגם לשפות שונות. הספר היה פורץ דרך בכל קנה מידה, והיה אך טבעי שאחריו יגיעו נוספים. כך יצאו בחמש השנים האחרונות גם "המהפך 2" ו"המהפך 3", כאשר בימים אלה ממש יוצא החלק הרביעי בסדרה, שגם נחתמת ומסתיימת. הספר החדש מכיל רשימה ארוכה של פרקים, ביניהם נציין את "זכרונות כוזבים", "השפעת הצבעים על ריפוי האדם", "ריבוי ילדים", "משך הריון הנחש", "פלאי הפאי בתנ"ך", "מצבי הצבירה", "השפעת שם האדם על אופיו", "הישרדות הנותנים", "ה-DNA והכרומוזומים בתורת הקבלה", "פלאי גוף האדם" ועוד. בסוף הספר מופיע פרק מיוחד, "מענה לשאלות והשגות על ספרי המהפך", שבו משיב הרב זמיר לכל השאלות שצצו בעקבות המחקרים שפורסמו בספריו.

האם זהו אכן הספר האחרון בסדרת המהפך, כפי שאמר בעבר הרב?

"אכן כן, בעזרת ה'. עיקר הזמן צריך להיות מושקע בלימוד תורה - כלומר משנה, גמרא והלכה. זה בבחינת ה'לחם והבשר' שבסעודה. העיסוק בהקבלה שבין תורה למדע נועד רק לחיזוק הרבים, ולהשיב תשובות לנבוכים במה שנראה כסתירה בין התורה לבין המדע. כמדומני שבסדרת המהפך ביררנו את כל הנושאים החשובים בזמננו מההיבט המדעי, כמו התהוות היקום, מוצא האדם והמינים, ושאר עניינים יסודיים, וכל אדם משכיל שמבקש לדעת מהי עמדת התורה בהם יוכל למצוא את מבוקשו באחד מספרי המהפך".

בשנים האחרונות יצאו ספרים נוספים בתחומי התורה והמדע, וגם השיח המדעי על כך הולך ומתרחב. חלק מהשינוי ניתן לייחס לסדרת "המהפך". האם הרב תיאר לעצמו כבר בשלבים הראשונים של כתיבת הספר הראשון, שזה יוביל למצב כזה?

"אינני יודע אם השינוי הזה קשור באמת כדבריך לסדרת המהפך, שהציפה את הנושא וגרמה למודעות ציבורית רחבה יותר לקשר המרשים שבין התורה לבין המדע, או שדווקא הריבוי הגובר והולך של אנשי אקדמיה שאינם חוששים להביע דעתם ברבים ולא להסתיר את אמונתם בה' ובתורתו היא שגרמה להתפשטות התופעה. כך או כך, בוודאי שהתופעה מבורכת ומחזקת את הרבים. לאחרונה שמעתי שהוקם פורום מיוחד שבו חברים אנשי מדע שומרי מצוות רבים, בראשות פרופ' דורון אורבך, וזו ההזמנות לאחל להם הצלחה רבה".

איך הרב אימת מחקרים שונים? איך ניתן לוודא שכל מה שנכנס לספר אכן מדויק ועומד בכל הקריטריונים המדעיים?

"כידוע לך, כל ימי למדתי רק בישיבה, שהיא בעצם אוניברסיטה ללימוד תורה באופן מקצועי מפי מי שקיבל את התורה מהדורות הקודמים, דור אחר דור, עד משה בסיני. בישיבה לא עוסקים במחקרים מדעיים בני זמננו. אבל כאשר פגשתי בתורה ובמאמרי חז"ל מידע מדעי, ביררתי עד היכן שידי מגעת מהי עמדת המדע העכשווי באותו נושא. וכאשר התבררה לי בוודאות עמדת המדע העדכני, העליתי את הדברים על הכתב, והעברתי לבירור מדעי נוסף באמצעות הרב ניסן לברון, עורך הספר, הבקי בתחומים מדעיים שונים ובשפות שונות. בכל מקרה של ספק, הועבר הפרק כולו או לפחות המידע המדעי שבו לחוות דעת אנשי מדע המומחים באותו תחום. ורק לאחר שהמידע נמצא אמין, הוא נכנס לספר עם פירוט המקורות המדעיים, כדי לאפשר לקורא לבדוק בעצמו את אמינות הדברים. וזה המקום להודות לרב ניסן לברון ולצוות הגרפיקאיות על עבודתם המסורה. אציין שכמה פרקים נגנזו לאחר כתיבתם כאשר בעת אימות הנתונים התברר שהמקורות המדעיים שהובאו לידיעתי אינם אמינים דיים".

היה מחקר שהפתיע במיוחד את הרב?

"ישנם כמה וכמה כאלה. אציין במיוחד מהספר החדש את אורך חידוש הירח, פלא הפאי בתנ"ך, משך הריון הנחש, הכרת כל יצורי המים בעולם, וההקבלה שבין מבנה ה'דין אן אי' ליסודות ידועים בתורת הקבלה. בספרים הקודמים ישנם נושאים מפליאים אחרים".

בחלק הראשון של המהפך, היתה נוכחות מובהקת לנושאים מדעיים מובהקים כמו גיל העולם, דינוזאורים וכו'. בחלק הרביעי נראה שיש הליכה ברורה יותר לכיוון הרוחני, עם פרקים כמו "השפעת שם האדם על אופיו", "ריבוי הילדים", "השפעת הצבעים על ריפוי האדם" וכן הלאה. עד כמה באמת ניתן למדוד נושאים כאלה בכלים אמפיריים?

"בכל הפרקים שציינת הובאו המקורות המדעיים שחקרו את הדבר בכלים מדעיים לחלוטין. למעשה המדע כולו הולך ונעשה רוחני יותר, ככל שהוא יודע יותר וככל שהכלים שברשותו משתכללים יותר. נושאים שבעבר נחשבו כמיסטיים הופכים כיום להיות מדעיים, וכפי שהרחבנו בדוגמאות רבות לכל ב'המהפך 3' בפרק על מכניקת הקוונטים, פרק שמבחינתי הוא אחד המיוחדים והמרשימים בכל סדרת ספרי המהפך".

בספר מופיע גם פרק מיוחד, שמכיל התייחסות נרחבת לשאלות ולתהיות שעלו מצד גורמים שונים כלפי חלק מהמחקרים בחלקים הקודמים בסדרה. היה די מפתיע למצוא פרק כזה.

"מטבע הדברים, בנושאים כל כך מורכבים ודינמיים, צפות ועולות שאלות. ובפרט שישנם גורמים אתאיסטים שנפל עליהם פחד המתחזקים הרבים בארץ ובעולם, והם מנסים לעשות הכל כדי לקלקל ולהזיק באמצעות מאמרי וסרטוני כפירה, שיש בהן לעג ודמגוגיה זולה יותר מטענות ענייניות. אליהם אין טעם להתייחס, כדברי שלמה המלך 'אל תען כסיל כאיוולתו', אבל מאחר ודבריהם עלולים לבלבל אחרים, מבקשי אמת שיחשבו שאולי יש ממש בטענות אלו, היה נכון להציג את התשובות לשאלות המצויות".

מה יהיו הספרים הבאים של הרב?

"ישנו ספר הנמצא בע"ה בשלבי עריכה וגרפיקה העוסק בארכיאולוגיה תנ"כית, וכמובן חלקו השני של שו"ת בהלכה 'נזר כהן'. והנני תפילה שנזכה לברך על המוגמר בהם וגם בשאר הספרים הנמצאים בשלבי כתיבה שונים".

לרכישת "המהפך 4" הקליקו כאן.

ספרי הרב זמיר כהן בהידברות שופס.

תגיות:הרב זמיר כהןהמהפך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה