פסח

המדריך המקוצר להגעלת כלי מטבח

איך מגעילים סירי נירוסטה, כלי טפלון, מלחיה וקולפן? התשובות במדריך המקוצר שלפניכם, לקראת חג הפסח

אא

כלים שזקוקים בהגעלה הם כלים שהתערבב או בושל בהם דבר איסור. זה יכול להיות טרף, חמץ (בפסח כמובן), או כלי בשרי שהתערבב בו מזון חלבי, ולהיפך. כלי כזה, בין אם הוא עשוי מעץ, אבן או מתכת – חייב בהגעלה. כלומר, יש לטבול את הכלי בתוך דוד עם מים רותחים - שכמות המים שלו, גדולה פי 60 מגודל הכלי שאנחנו מגעילים, כדי שיוכל לפלוט החוצה את האיסור ש'בלוע' בו. אחרי הטבילה במים הרותחים, טובלים את הכלי בדוד עם מים קרים, ופעולה זו מכשירה את הכלי. כמו כן, אין צורך לטבול את כל הכלי בבת אחת בדוד המים, אלא אפשר לטבול ראשית את חציו האחד, ולאחר מכן את חציו השני.

אופן הגעלת כלים שונים במטבח

סירים חלודים – כדי להגעיל סירים שהעלו חלודה, צריך להקדים ולשפשפם היטב בצמר פלדה וסבון כלים, ולהשתדל להסיר את החלודה ככל שניתן. אם בכל זאת נשארו שרידי חלודה, זה בסדר. אפשר להגעיל את הסיר כמות שהוא. אולם, אם יש בסיר חריצים ובתוכם יש חלודה שלא ניתן להסיר – הסיר חייב בליבון, קודם ההגעלה.

סכו"ם וכלים קטנים - למרות שצריך להגעיל כל כלי וכלי בנפרד, כשמדובר בסכו"ם וכלים קטנים, אפשר לשים את כולם באותה סלסלה ולהגעילם יחד. רק צריך לדאוג שיהיה רווח ביניהם.

סיר לחץ – צריך לפרק את הידיות שלו ולשפשף היטב עם צמר פלדה, במקום החיבורים. לאחר מכן, מגעילים את הסיר, את המכסה ואת הידיות בנפרד.

סיר נירוסטה – אם גם ידיות הסיר אינן חלולות, משפשפים היטב את כל חלקי הסיר להסרת שומנים ושאר לכלוך, ולאחר מכן מגעילים אותו. אם ידיות הסיר כן חלולות וקשה לנקות מתחתיהן, לא ניתן להגעיל את הסיר.

סירי אימייל – אין אפשרות להגעיל, מכיוון שדין חומר האימייל הוא כדין החרס, וכלי חרס – אין מועילה לו הכשרה.

הגעלת כלים (צילום: פלאש 90)הגעלת כלים (צילום: פלאש 90)

כלי טפלון – גם לכלים העשויים מטפלון (מחבתות וכדומה) – לא מועילה ההגעלה, כי טפלון הוא סוג של ניילון (כעין פלסטיק), וכשם שלפלסטיק לא מועילה הגעלה, גם לטפלון היא לא מועילה.

מיחם מים – אם משתמשים במיחם רק למים, אין צריך להגעיל אותו. מספיק לשטוף אותו היטב מכל צדיו. אולם, אם יש חשש כלשהו שיצקנו מים חמים על חמץ – ישירות מהמיחם – צריך לנקותו היטב מכל שאריות האבנית, למלא אותו במים עד הסוף, ולהרתיח אותם. אותו הדין בקומקום חשמלי, אלא שבקומקום מערים עליו מים רותחים גם מבחוץ.

פומפייה מנירוסטה – אם לא השתמשו בה למזון חמץ, מספיק לשטוף אותה היטב במים וסבון. אם יש חשש שחמץ בא איתה במגע – צריך לשפשף היטב עם צמר פלדה וסבון, ולאחר מכן לערות עליה מים רותחים.

קולפן – לכתחילה, קולפן אינו צריך הגעלה או ליבון. אך אם שטפתם אותו במים חמים ביחד עם כלי חמץ – צריך לשטוף אותו היטב במים וסבון, לשפשף, לשפוך עליו מים רותחים וזו הכשרתו.

מלחייה ממתכת – מכיוון שהמלחייה לא באה במגע ישיר עם הלחם, מספיק לשטוף אותה במים וסבון. אולם אם יש חשש שנפל לתוכה חמץ, כשהוא רותח – צריך לערות עליה מים רותחים לאחר הניקוי.

כותש שום – לכתחילה מספיק רק לשטוף אותו, אבל אם הוא בא במגע אם בסכין חמץ (כדי להוציא מתוכו את השום), צריך להגעילו.

פותחן שימורים – אין צריך הגעלה, ומספיק רק לנקותו היטב. 

תגיות:פסחהגעלת כלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה