חדשות בארץ

שבע עובדות על יחס הממשלה האחרונה לנושאי דת ומדינה

בכמה קוצץ תקציב הישיבות על ידי הממשלה האחרונה, איך נפגעו אימהות עובדות הנשואות לאברכים, ולמה אתם משלמים הרבה יותר לתלמוד התורה של הבן. כל העובדות

אא

הרבה מהפעולות שנקטה הממשלה האחרונה פגעו פגיעה קשה בציבור החרדי ובמוסדותיו. פעולות אחרות פגעו בעצם תדמיתה היהודית של המדינה. לפניכם שבע פעולות שביצעה הממשלה היוצאת.

יודגש: הרשימה לפניכם מתמקדת רק ב'הישגים' בפועל שבהם התפארו חלק ממרכיבי הממשלה היוצאת. לא כללנו תכניות שלא יצאו אל הפועל, כמו חוק הגיור השנוי במחלוקת והתכנית להעניק פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה – בתנאי שאינם חרדים.

סנקציות פליליות לתלמידי ישיבה

לראשנה בתולדות מדינת ישראל העבירה הממשלה חוק המאפשר לשלוח תלמידי ישיבות לכלא אם לא יתגייסו לצבא. הסדר 'תורתו אומנותו' שאושר על ידי בן גוריון והתקיים לכל אורך שנות המדינה בוטל למעשה, בעוד התהליכים הרגישים של גיוס חרדים שאינם לומדים לצבא, שהותוו במסגרת 'חוק טל' הופסקו כמעט כליל. אם ימשיכו נתוני הגיוס מקרב הציבור החרדי להיות נמוכים ולא להגיע למכסת 4,000 המתגייסים בשנה שנקבעה על ידי הממשלה, נראה מראות של שוטרים צבאים פושטים על ישיבות וכוללים ועוצרים לומדי תורה, שיעמדו בפני משפט, עונשי מאסר, ורישום פלילי על כל הנובע מכך. לא מראה שמישהו חלם אי פעם לראות במדינת היהודים.

 

קיצוץ בתקציבי הישיבות

גם אם הממשלה הבאה תבטל את הסנקציות הפליליות שהוטלו על תלמידי ישיבות שלא יתגייסו, עדיין הישיבות יצטרכו להתמודד עם סנקציות כלכליות: שלילת תקציבים כעונש על כך שתלמידיהם לא התגייסו לצבא. מצב זה יעמיד את הישיבות בפני שוקת שבורה, אחרי שהממשלה הנוכחית כבר קיצצה למעלה מחמישים אחוז מתקציב הישיבות. (התקציב עמד בשנת 2012 על מיליארד שקלים. ב-2013 קוצצו ממנו מאתיים מיליון שקלים, וב-2014, עוד 400 מיליון שקלים נוספים) התוצאה: הורים לתלמידי ישיבות כורעים תחת הנטל של שכר לימוד שהרקיע שחקים, ישיבות מצמצמות בתפריט המזון הדל ממילא לתלמידים, וראשי ישיבות נודדים בין קהילות יהודיות בעולם כדי לקבץ תרומות לישיבה.

קיצוץ בתמיכת משרד הדתות לכוללים

לפני הקמת הממשלה האחרונה, אברכי כוללים המקדישים את כל זמנם ללימוד תורה קיבלו ממשרד הדתות סכום של 930 ₪ מידי חודש. לא סכום גדול, בוודאי כשמדובר באב משפחה, אבל סכום שהראה לפחות הכרה מסוימת בערך לימוד התורה למדינה. והיום? הקצבה ירדה לכדי 400 ₪ לחודש, שגם כדי לקבל אותם נאלצים הכוללים לעמוד בשלל בדיקות פתע וחקירות אימתניות כדי לוודא שכל האברכים הרשומים אכן לומדים בכולל, ושלכל אברך נעדר יש אליבי מתועד המקובל על משרד הדתות.

ביטול אבטחת הכנסה לאברכים

האברכים העניים ביותר יכלו לקבל הבטחת הכנסה לפני קום הממשלה האחרונה: אם הוכיחו שנשותיהם אינן עובדות, שיש להם שלושה ילדים ומעלה, ושאין להם רכב, אברכים אלה קיבלו הבטחת הכנסה בסכום של כאלף שקל לחודש. הקצבה הזו בוטלה לחלוטין, ו-11 אלף אברכים מטופלים בילדים, מהמשפחות העניות ביותר בישראל, הגיעו לעיתים עד פת לחם.

פגיעה באימהות עובדות הנשואות לאברכים

המעונות והמשפחתונים בפיקוח משרד הכלכלה נועדו, היסטורית, לעודד יציאת נשים לעבודה. אולם הממשלה האחרונה החליטה, ככל הנראה, שעידוד נשים חרדיות לעבוד אינו בראש מעייניה. בהתאם לכך, נקבע קריטריון חדש לפיו אם עובדת הנשואה לאברך לא תוכל לקבל את מלוא ההנחה לה היא זכאית בהתאם להיקף משרתה והכנסותיה. אם הנשואה לסטודנט, לעומת זאת, תקבל גם תקבל את ההנחה. כתוצאה מכך, במקום הדרגה אותה הייתה זכאית אשת אברך לקבל עד היום, תוקפץ הדרגה של אותה אם בדרגה נוספת, שעלותה כ-150 ₪ לכל ילד. אם הממשלה הבאה לא תשנה את החוק, המצב יחמיר עוד יותר, כאשר כל דרגה של משפחת אברך תוקפץ בשתי דרגות.

הורדת קצבאות ילדים

אחת מהפעולות הראשונות של הממשלה היו לקצץ 2.8 מיליארד שקלים בתקציב קצבאות הילדים. התוצאה: הפסד של מאות שקלים מידי חודש למשפחות ברוכות ילדים. הקיצוץ הזה הצטרף לשאר המכות שחטפו משפחות האברכים וגרמו לכך שרובו המוחלט של הציבור החרדי נמצא היום מתחת לקו העוני – כך על פי נתוני הביטוח הלאומי שפורסמו בתחילת השנה.

שלילת תקציבים מהחינוך החרדי

בעבר תקצבה הממשלה ילדים חרדים במוסדות הפטור (תלמודי תורה) ב-55% מהתקציב לחינוך הממלכתי. הממשלה האחרונה החליטה להעניק למוסדות הללו 30% תקציב בלבד, כחלק מתוכנית המיועדת להפסיק לחלוטין את התקציב למוסדות הללו עד שנת 2018. אם הממשלה הבאה לא תשנה את ההחלטה הזו, הורים לתלמידים במוסדות רבים של החינוך החרדי ייאלצו לשלם סכומי עתק לבתי הספר, בהיעדר תקצוב מהמדינה.

תגיות:פוליטיקהבחירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה