חדשות מדע וטכנולוגיה

קבוצת מחקר של 200 מדענים ישראלים: יש אלוקים

יוזמה יוצאת דופן ומפתיעה של אנשי מפתח במדע - הובילה להקמת מכון מחקר חדש עם 200 מדענים, שמטרתו יצירת שיח הוגן ונטול פחדים על הרוחניות שקיימת מעבר לחומר, כתנאי הכרחי להמשך ההתפתחות המדעית

אא

מדענים שלא חוששים לחקור את המטאפיזיקה - זה דבר אחד, הגיוני למדי: הרי זהו תחום ההתמחות שלהם – לחקור, לבדוק, לנסות להבין כיצד פועלים החומרים סביבנו. לגלות שיש רוחניות מעבר לחומר זה נהדר, אבל להתאגד יחד בשם המדע, כדי להודות בעובדה הזו ולהצהיר עליה קבל עם ועדה - זה כבר משהו אחר לגמרי, שנדמה ששובר את כל המוסכמות החברתיות שרווחו עד כה.

"אם נמשיך להתעלם מקיום הרוחניות שמעבר לחומר, לא נוכל להתקדם ולפתח את המדע לשלב הבא", זוהי טענתם של 200 מדענים מתחומי התמחות שונים, שהחליטו לקחת צעד אחד קדימה, ולפתוח מכון מחקרי בשם 'המכון למדע ותודעה', שמטרתו אחת היא: להוביל רפורמה אמיתית בכל מה שקשור לשיח על הרוחניות 'המדעית', המציאות שמעבר לחושים. "אנחנו מקווים שהקמת המכון תיתן לכל המדענים שנמצאים בארון, את האומץ לצאת החוצה ולשנות את האווירה בעולם כולו", הם אומרים.

העובדה שמדובר ביוזמה חוצת-התמחויות, מגזרים ומגדרים - יש בה כדי לשפוך אור על התנהלות הקהילה המדעית עד כה, בכל הנוגע לתגליות רוחניות. 200 כימאים, פיזיקאים, רופאים ואנשי אקדמיה - חילוניים על דתיים ומסורתיים – נותנים יד לייסודו של המכון, ולכולם כאחד אותה תחושה: 'יש רוחניות מעבר לחומר, ואנחנו מעוניינים לחקור ולשלב אותה במחקרים שלנו, ללא חשש מתגובה חריפה או היתקלות בחומה בצורה, מצד הקהילה המדעית'.

רעי לוטן גלזר, מיוזמי המכון ומקימיו, אומר כי עצם הקמת המכון הייתה לאור הקושי שנוצר, לפרסם מאמרים מדעיים ובכלל זה להתבטא באופן מדעי – בקשר לנושאים רוחניים. "אפשר לבצע מחקר מדעי לכל דבר ועניין, אבל אם מגיעים לתובנה רוחנית, אף אחד לא ירצה לשמוע על זה. לצערנו, הממסד המדעי מטיל צנזורה לא רשמית ולא מאפשר למדענים לבטא תגליות רוחניות, אפילו אם הן נעשות בצורה מדעית".

הייתכן כי חשש הקהילה המדעית לאפשר דיון בשאלות מטאפיזיות (הנדונות בתפישת החיים היהודית) נעוץ בחשש לגלות אמביוולנטיות וסתירות בתוך המדע? ובכן, לדבריו של פרופ' דורון אורבך מהפקולטה לכימיה באוניברסיטת בר אילן "השקפת העולם התורנית לא יכולה לסתור את המדע, כי גם המדע וגם התורה באו מאותו המקור. אין שום סיבה להתנגד או לחלוק על נושא שיש לו סימוכים מדעיים מסיבות דתיות, כי היהדות מחייבת את המחקר. הגישה הבסיסית של היהדות היא שהמחקר חשוב לאנושות, שכן הוא הכלי הכי יפה להתפעל מהבריאה".

תגיות:מדענים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה