כתבות מגזין

טל שגב פותח "דף חדש"

השתיקה המוזיקלית של טל שגב נגרמה כתוצאה ממחלה נדירה באוזנו. כיצד הוא חזר ליצור, ומה חיבר בינו לבין יונתן רזאל? בראיון מרתק הוא מספר על תלאות המחלה ועל החיבור ליהדות

אא

אחרי שהתגלה כי לקה במחלה נדירה שאילצה אותו לשמור על שתיקה מוזיקלית ארוכה, היוצר טל שגב עושה קאמבק ומוציא אלבום – "דף חדש". באלבום דואטים שונים עם זמרים ששיתפו פעולה עם שגב. אחד מהם הוא הדואט "אין ייאוש", עם יונתן רזאל, שהפך לשיר הנושא של ישיבת 'מקור חיים', בה למדו שלושת הנערים שנחטפו בקיץ האחרון. "זאת ההצלחה הכי גדולה שלי באלבום", אומר שגב בראיון להידברות. 

שגב (41), זמר יוצר ומפיק מוזיקאלי, שאחראי להנפקת לא מעט להיטים מוכרים ומושמעים, נשוי לסיסי ואב לחמישה ילדים. לפני כשבע שנים, בשיאה של יצירה מוזיקלית ועבודה עם המוזיקאי יעקב למאי, הכול נקטע. שגב לקה במחלה נדירה באוזנו השמאלית, כך שהצלילים שהוא שומע בה, אינם תואמים את המציאות. המשמעות היא ששגב שומע שני צלילים שונים – בשתי אוזניו. מאחר שאוזן ימין לא נפגעה, הוא יודע מהו הצליל הנכון. מאז שחלה, שגב הסתגר במשך שנה, נמנע ממגע עם אנשים, אבל אחר כך פתח בתהליך שיקום, ששיאו כך נראה הוא בצאת האלבום ובהופעות שהוא מקיים.     

"אני חוזר למוזיקה עם הבעיה שיש לי באוזן", אומר שגב, "החלטתי שהמגבלה הזאת לא יכולה לעצור את האהבה הגדולה שיש לי למוזיקה. לקח לי שבע שנים להתגבר על הבעיה, היא לא עברה לגמרי, אבל החלטתי שאני הולך עם זה עד סוף, עושה אלבום ומתחיל להופיע. לאלבום קוראים 'דף חדש' – השם  יכול לעורר תמיהה, למה צריך לפתוח דף חדש? האם הדף הישן לא טוב? מבחינתי בדף הישן הסתיימה המחברת ונפתחה חדשה, אבל זאת עדיין מחברת".

 איך הקהל קיבל אותך?

"באהבה מטורפת. התרגשנו יחד ברמה מאוד גבוהה, בעיקר חברים ומשפחה שידעו על הבעיה ולא ראו אותי הרבה זמן במוזיקה. זה היה משמח. זה סוג של ניצחון על הבעיה. רואים שעם אהבה, אמונה ובריאות אפשר לעשות הכול".

 תספר קצת על תהליך היצירה של האלבום?

"לאלבום קוראים דף חדש. לפני כמה שנים התקשר אליי ברי סחרוף, אחרי שהוא שמע על הבעיה. הוא הציע את עזרתו. עברה תקופה וניצלתי את ההזדמנות. ביקשתי ממנו שיפיק לי כמה שירים כי אסור לי להיחשף לרעש. ככה הכול התחיל. מאחר שאסור לי להיחשף לרעש בעוצמה גבוהה, ישבתי בחדר עם הפסנתר, הקלטתי למחשב ושלחתי לו אותם, כדי שיפיק אותם. ברי נרתם לעניין, הוסיף לי ארבעה שירים וגם שר איתי. אחר כך שלחתי שירים לאמנים שאני אוהב ואמרתי לעצמי 'נראה מה יצא'. לפני כשנה נכנסתי להילוך גבוה, לחדד את העניינים, כדי שיהיו דואטים. הכול זרם באהבה והדיסק מוכן".

טל שגבטל שגב

אחד משיתופי הפעולה המיוחדים באלבום, הוא עם יונתן רזאל. "הכרתי אותו עוד בימים ששירתנו במקביל בלהקה צבאית", נזכר שגב, "ראיתי אותו אז מנגן שיר של מתי כספי. אחרי שכתבתי את השיר "אין ייאוש" החלטת לשלוח לו אותו. לא ידעתי אם הוא יסכים לעשות דואט, אבל הוא מאוד אהב את השיר ושרנו אותו יחד. עם השיר הזה הופענו יחד בעצרת שנערכה לשלושת הנערים החטופים, עוד לפני שידעו על הסוף הנורא. ההצלחה האישית הכי גדולה שלי היא שהשיר הפך להיות שיר הנושא של ישיבת 'מקור חיים'".   

למה בחרת בשם אין ייאוש?

"ברגע שאתה עובר משהו עם עצמך, זה לוקח אותך לתהומות הייאוש, אבל רק משם אני יכול להעלות נקי למקום של אין ייאוש. אם הייתי אומר 'הכול בסדר, אין בעיה'  אז לא הייתי מגיע לזה. השמש דולקת כל השנה וכל הזמן. היא מאירה אבל חצי מהזמן אנחנו ישנים, וחצי מהזמן היא לא מאירה אצלנו, אלא במקום אחר בכדור הארץ. מכאן שאנחנו יכולים מוארים ומאירים".

גלוי המחלה באוזן הייתה חוויה די מטלטלת בחייו של שגב, מן הסתם דווקא בפרט בשל עיסוקו במוזיקה. "יש לי בעיה נדירה כאשר כל אוזן מזהה באופן שונה את הצלילים", הוא אומר, "אני שומע כל צליל בשני אופנים שונים. אוזן ימין שלי לא נפגעה, כך שכמנגנים שיר את שומע בכל אוזן סולם אחר לגמרי, ואני יודע מה הסולם הנכון, כיוון שבאוזן ימין לא נפגעתי. זאת בעיה נדירה שיש לה כל מיני סיבות, אבל זאת מתנה".

מתנה - עד כדי כך?

"בזכות זה הגעתי למסקנות ותובנות על החיים ועל חברים, שלא יכולתי להגיע אליהן לפי היציאה מהמרוץ של החיים. זה אומר שיש לי יותר רוגע, שקט והתחזקות מבפנים". דף חדש? זה יכול לעורר תמיהה למה צריך לפתוח דף חדש? הדף הישן לא טוב? בדף הישן הסתיימה המחברת ונפתחה חדשה, אבל זאת עדיין מחברת.

איך בכלל עלית על זה?

"עבדתי באולפן עם יעקב למאי, אחד מהמפיקים המוכרים, ויום אחד כשניגנתי אמרתי לו 'יעקב אני שומע לא נכון יש לי בעיה באוזן'. מאותו יום לא חזרתי לנגן באולפן. למעשה, לא חזרתי עדיין לעבוד. סיימתי את האלבום, לא להיחשף לרעש. אני מקליט בעצמי את השיר בווליום שאני יכול לשמוע ושולח אותם לברי סחרוף. הרעש באולפן רק מחריף את הבעיה. לכן קבעתי מראש 2-3 הופעות, כדי שאחשף לרעש, אתגבר ואמשיך. ההופעה הראשונה הייתה מדהימה, אבל אחר כך הייתה החמרה באוזן, אם כי אחרי שבועיים זה הסתדר וחזר למצב הרגיל".

צפו: ראיון עם טל שגב מתוך התכנית "בכיוון אחר":

ממה אתה נמנע בעקבות הבעיה?

"כל סוג של רעש חזק, בית קולנוע, ימי הולדת, קניונים, כשגוזמים ברחוב, כשחותכים עם דיסק - ברגע שיש רעש אתהה לא בא קרוב יוצא ממנו. בהתחלה זה היה קשה מאוד, התבודדתי שנה שלמה, אבל לאט לאט חזרתי לעצמי. מבחינת המשפחה - כנראה שהיום אנחנו עוד יותר קרובים ועוד יותר מכילים אחד את השני - לכן זאת מתנה. לכל דבר יש מטרה השאלה לאן האדם לוקח אותו".

במקביל, שגב עבר תהליך של התחזקות רוחנית ביהדות. "אני לומד, נמצא בקשר עם רב צדיק שאני מעדיף שלא לציין את שמו, ומדי פעם אני לוקח על עצמי משהו שאני יכול לעמוד בו, שלא פוגע במשפחה. בעיקר זה הרבה עבודה עצמית, רצון להידבק בבורא, ולהבין שהזמן קצר והמלאכה מרובה. אני יודע שיש עולם שלם של יצירה וגם אנחנו נוצרנו. הבנתי שיש היכל של מוזיקה שהוא מאוד גבוה משם מגיעים צלילים ומנגינות, נראה לי שזה הבסיס, כי אנחנו לא יוצרים את התווים הם קיימים, אנחנו מחברים אותם בצורה מסוימת".

מה אתה עושה בימים אלה?

"מבלה הרבה עם המשפחה, ומנסה לשלוח שירים לזמרים שעבדתי איתם במהלך השנים כמו שלומי שבת, ישי לוי, אייל גולן, משה פרץ ודודו אהרון. הכול בטוב".

ב"ה איפה נראה אותך עוד שנה?

"לפני הבעיה באוזן הייתי מסתכל על החיים במובנים אחרים. כיום אין אצלי מושג כזה 'עוד שנה'. אני מקווה שהיום בערב אלך לישון, ומחר אקום ואשמע שעם ישראל חי ומאושר. אסור לי לשכוח את הבעיה ואת הזכות שקבלתי לעבוד על זה. אני זוכה ליישם ולתעל תובנות שונות. יכולתי להאשים את כל העולם ולהתייסר כל החיים אבל זה לא אני. אני מאחל רק טוב, ומודה לה'". 

תגיות:טל שגבמוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה