ספרים

הרב פנגר: "אני רוצה לשנות את העולם"

אחרי הצלחת ספרו הקודם, שעסק בהתמודדות עם אתגרי החיים, הרב יצחק פנגר מוציא ספר נוסף באותו נושא. "רוב האנשים היום עסוקים בהישרדות ונעדרים כלים להתמודדות", הוא אומר, וגם מבטיח שכל הבדיחות מההרצאות נמצאות גם בספרים – רק בלי הבעות הפנים הנלוות

אא

את הרב פנגר המרצה מכירים כולם, אבל הרב פנגר הסופר הוא בריה חדשה יחסית, לפחות בתודעה הציבורית. עם זאת, סביר להניח שלא ירחק היום ו'הספרים של הרב פנגר' יהיו מושג מוכר ומקובל לא פחות מאשר 'ההרצאות של הרב פנגר'.

אחרי הצלחת ספרו הקודם 'מהיום והלאה', העוסק בהתמודדות עם אתגרי החיים, מוציא הרב יצחק פנגר ממש בימים אלה ספר חדש בהוצאת 'יפה נוף', ספר בשם 'ארגז הכלים'. ואם תשאלו אותו, נראה שבהחלט יש ספרים נוספים בקנה.

הספר החדש של הרב יצחק פנגרהספר החדש של הרב יצחק פנגר

הרב פנגר, מה גרם לך להתחיל לכתוב?

"ראשית, אני כותב לפני כל הרצאה. את כל החומר העיוני אני מכין בכמה ימים של לימוד ועיון וכתיבה. את הרעיונות הללו אני עוטף אחר כך בהומור בהרצאה, אבל המסרים תמיד כתובים מראש".

בכל זאת, יש הבדל בין כתיבה להרצאה לכתיבת ספר.

"בהחלט. גיליתי מניסיוני כמרצה שאדם ממוצע ששומע הרצאה זוכר בערך עשרים אחוז ממנה. שלא לדבר על השמיעה הסלקטיבית שכולנו התברכנו בה: כל אחד שומע בהרצאה את מה שהוא רוצה לשמוע. הרבה פעמים אנשים באים אלי אחר כך, ומבכים את זה שהם לא זוכרים את כל מה שאמרתי. לכן החלטתי שכדאי לעבד את החומר הכתוב שיש לי לספר. ההרצאה משמשת מבחן לרעיונות שאני מביא: אני רואה למה אנשים מגיבים, מה הם מקבלים, ובהתאם עורך ומעצב את הפרק שאני בונה על סמך ההרצאה".

ספריו של הרב פנגר מתמקדים בהתמודדות עם אתגרי היום-יום. "יש דברים שכולנו מתמודדים איתם: כעס, קנאה, קשיים בזוגיות. השוני הוא במינון: יש מי שנושא אחד מאתגר אותו יותר, ויש מי שדווקא נושא אחר מהווה את הבעיה שהכי מעיקה עליו. אבל כולנו מתמודדים. הרבה פעמים אנשים רוצים להתמודד אבל פשוט מרגישים שאין להם כלים: הספרים שלי נועדו עבור אותם אנשים".

מלבד תוספת הבהירות שמעניק טקסט כתוב, והיכולת לשוב ולקרוא את הרעיונות והמסרים, הרב פנגר מצביע על שני יתרונות נוספים של ספר העוסק בהתמודדויות החיים: "ציבור דתי או מתקרב ליהדות נמצא פעמים רבות בסיטואציות שהמדיה לא זמינה בהן – כל השבתות והחגים. ספר אדם יכול לקרוא גם בשבת, שזה גם בדרך כלל זמן נינוח ופנוי יותר. זוגות יכולים לקרוא בספר ביחד, בעל משפחה יכול לצטט רעיונות קליטים בשולחן שבת".

היתרון השני, אומר הרב, הוא היכולת להעניק את הספר לבני משפחה וחברים רחוקים מיהדות. "כשאני עצמי חזרתי בתשובה, היה חסר לי מאד ספר שמציג בשפה נגישה רעיונות יהודיים, שאותו אוכל לתת לחברים וקרובים. את הספרים שלי אני כותב באופן שיתאימו לכולם: מצד אחד, חרדים מבטן ומלידה קוראים אותו ונעזרים בו, מצד שני, גם אנשים רחוקים מיהדות יכולים לקרוא אותו ולהתחבר אליו".

איך אתה מסביר את זה שאנשים ממגזרים שונים כל כך מוצאים את עצמם בספרים שלך?

"זה כוחה של היהדות", מסביר הרב פנגר, "היא מלמדת אותנו שרק המאפיינים החיצוניים של בני אדם משתנים: פעם נסענו בעגלה, היום אנחנו נוסעים ברכב, למשל. אבל בתוך תוכו המין האנושי לא משתנה. הגאון מווילנה אמר שלכל אדם יש שבעים כוחות בנפש – ההבדל בינינו הוא רק במינון שיש לנו מכל כוח. המכנה המשותף בין כל בני האדם הוא עצום. קחי לדוגמא זוגיות: הרבה בני זוג חושבים ש'רק הבעל שלה כזה בעייתי' או 'רק האישה שלו כזו קשה' בעוד האמת היא שרוב הגברים נוהגים באותה צורה ורוב הנשים נוהגות באותה צורה".

 

"גם ענייני מידות ניתנו בסיני"

אין מי שנכח בהרצאה של הרב יצחק פנגר ולא התרשם מכושר המשחק שלו. הספרים מציעים חוויה שונה במקצת: "ההומור הוא אותו הומור, אבל ההעוויות הפנים שלי אכן לא עוברות בכתב", הוא אומר בחיוך. הקהל שנוהר להרצאות ללא ספק אוהב את סגנונו הייחודי של המרצה, אבל הרב פנגר סבור שמה שאנשים בעיקר מחפשים זה התפתחות רוחנית אישית. "רוב האנשים עוסקים היום בהישרדות, אין להם באמת כלים להתמודד עם אתגרי החיים בצורה יעילה. כשהם מרגישים צורך לפתח את עצמם מעבר לחומרניות ולקריירה, הם מתחילים להתעניין ברוחניות".

הרב יצחק פנגרהרב יצחק פנגר

רוחניות, כמובן, יכולה ללבוש מגוון צורות, אבל הרב פנגר לא חושש מתחרות עם שום גורו. "עוד לא מצאתי משהו טוב באף שיטה שלא היה משהו עוד יותר טוב ממנו ביהדות. בהרצאות שלי אני בהחלט מביא דברים מכל מיני חכמות – שהרי חכמה בגויים תאמין. אני גם מראה את המקור ביהדות, שנותן תמונה הרבה יותר שלמה".

הרב פנגר מזכיר את מסכת אבות, המסכת שעוסקת כולה בענייני הנהגות ודרך ארץ, אבל פותחת בהצהרת השתלשלות מסירת התורה: "משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה".

"למה מתחילה המסכת במילים הללו? להראות לנו שגם ענייני מידות ודרך ארץ קיבל משה בסיני! היתרון של היהדות על כל שאר הדתות והשיטות היא שהחכמה היהודית היא אלוקית. מי יודע יותר טוב מהיצרן איך צריך להשתמש במוצר? אף אחד".

יש ספרים נוספים בתכנית?

"אני מתכנן ספר של השראה יומית, מעין נקודה למחשבה קצרה. אני גם צפוי לשדרג ספרון ישן שהוצאתי בשם 'המכתב' שעוסק יותר בצד השכלי של היהדות".

אבל עיקר העבודה של הרב פנגר, בהרצאותיו ובכתביו, היא על פיתוח האישיות על פי היהדות. "יש לי חלום", הוא אומר, "אני רוצה לשנות את העולם. אבל איך אני יכול לעשות את זה? הרי לעולם לא אוכל לגבש אג'נדה שכולם יתחברו אליה. אלא שהדרך היא שכל אדם ישתפר קצת בעצמו, וכך אנחנו מקבלים עולם משופר בהרבה".

לאתר "עולמות נפגשים" של הרב פנגר: https://www.fanger.co.il

לרכישת הספר "ארגז הכלים" בהידברות שופס.

תגיות:הרב יצחק פנגרספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה