עובדות שלא ידעתם

10 עובדות מעניינות על שינה

בן ה-15 צריך לישון אותו מספר שעות כמו בן ה-5, להירדם מיד זה לא טוב, ובניגוד ללוויינים ודולפינים – בני אדם לא יכולים לישון ולהיות ערים בו זמנית. עשר עובדות שאולי לא ידעתם על שינה

  • י"ז אדר התשע"ה
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. נרדמים תוך פחות מחמש דקות? סימן שחסרה לכם שינה. באופן נורמלי, המעבר מעירות לשינה בלילה אמור לארוך בין 10 ל-15 דקות. אם אתם מאלה שנרדמים ברגע שהראש על הכרית, הייתם צריכים להיות במיטה כבר מזמן.

2. נולד לכם תינוק? מזל טוב. בשנה הראשונה תאבדו בין 400 ל-750 שעות שינה (ואם לא, אל תשכחו לומר תפילת הודיה מיוחדת מדי יום, ולא להתפאר באוזני החברים)

3. בני הנעורים שלכם יכעסו אם תגידו להם את זה, אבל המחקר מוכיח שבגיל הנעורים זקוקים לאותו מספר שעות שינה כמו ילדים קטנים – בערך עשר שעות ביממה. אלה שמעל גיל 65 מסתפקים בשש שעות, בעוד עבור שאר קבוצות הגיל הבוגרות, שמונה שעות הוא המספר האופטימלי.

4. מספר מחקרים גילו בשנים האחרונות כי נשים זקוקות בממוצע לשעת שינה אחת יותר מגברים. קיימת היפותזה רפואית לפיה העובדה שרוב הנשים לא ישנות מספיק אחראית לכך שהן נמצאות בסיכון גבוה יותר ללקות בדיכאון.

5. לא ישנים בלילה אבל גם לא מרגישים עייפות? זה לא אומר כלום. במחקרים בהם נדרשו המשתתפים לקצץ משמעותית בשעות שינה, הנסיינים שמו לב בתחילה להשפעת חוסר השינה על הביצועים, הערנות ומצב הרוח שלהם, אבל אחרי ימים ספורים הם איבדו לגמרי את המודעות לעניין.

להירדם מיד זה לא טוב (צילום: shutterstock)להירדם מיד זה לא טוב (צילום: shutterstock)

6. אסונות רבים בהיסטוריה, כולל התפוצצות הכור הגרעיני בצ'רנוביל ואסון החללית צ'לנג'ר נמצאו קשורים לטעויות אנוש שנגרמו בגלל חוסר שינה.

7. יומנים מהתקופה שלפני המצאת נורת החשמל מראים כי מבוגרים ישנו אז בממוצע בין 9 ל-10 שעות מידי לילה.

8. פיתוח של משרד ההגנה הבריטי מאפשר לתכנת את השעון הביולוגי של חיילים כך שיוכלו להישאר ערים במשך 36 שעות רצופות. המטרה הזו מושגת על ידי שימוש במשקפיים מיוחדים שמקרינים אור זהה לאור זריחת השמש אל עיני החיילים, כך שהגוף 'מתבלבל' ומתנהג כאילו רק התעורר. המערכת נכנסה לשימוש לראשונה כשכוחות נאט"ו הפציצו את קוסובו.

9. בעלי חיים מסוימים, כמו דולפינים ולוותינים, מסוגלים לישון ולהיות ערים בו בזמן: כשהאונה הימנית במוח שלהם ישנה, האונה השמאלית נשארת ערה, וכן להיפך. הסיבה? הם צריכים להישאר ערים-למחצה פשוט כדי לשרוד. אם המוח שלהם יישן כולו, הם לא יוכלו לעלות מעל פני המים כדי לנשום.

10. העובדה שאתם יכולים לקרא את הקטע הזה בכל שעה ביממה היא חלק מהסיבה למגפת חוסר השינה העולמית: מומחים טוענים שהזמינות מסביב לשעון של האינטרנט החמירה מאד את חוסר השינה בחייהם של אנשים רבים. אז אם במקרה אתם קוראים את השורות הללו בשעת לילה מאוחרת – נתקו את המודם ולכו לישון. 

תגיות:עשר עובדותשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה