מוזיקה יהודית

משנכנס אדר – יעקב ברינה. ראיון מפתיע

ביום כיפור הוא ישב מול המחשב, פיתה ביד אחת, בקבוק קולה ביד השניה, ו"נפל" ביוטיוב על שיעור תורה. כאחד שדברים פשוט קורים אצלו ברגע, הוא זרק את האוכל והחליט לצום. ראיון מפתיע

אא

 

ליעקב ברינה (39) מהוד השרון היה הכל בחיים, או כך לפחות היה נדמה: הוא למד קולנוע, התמסד, והפך לאב לשלוש בנות מקסימות. האהבה למוזיקה פיעמה בו כבר בגיל צעיר, וכילד הוא זוכר עצמו 'לוקח את הרדיו לכל מקום שאני הולך', ומחבר שירים להנאתו. כבר אז ידע שהתחביב הגדול שלו יהפוך מתישהו למקצוע – הוא חייב את זה לנשמה, כך הרגיש.

אלא שכמו כל תהליך בחיינו, גם זה לא קרה מיד. "אבי, שחלה בסרטן, נפטר לפני כשנתיים והשאיר לי הרבה חומר למחשבה", משחזר ברינה בכאב, "אחרי פטירתו הייתי במשבר מאוד גדול שהוביל אותי לחיפוש רוחני אינטנסיבי. אני זוכר עצמי יושב עם ערימת ספרים שמצאתי פה ושם, ופשוט מחפש בהם תשובות. שנה שלימה, לילה לילה, לא הייתי מסוגל לכתוב שירים. כתבתי רק תובנות. ואז הגיע יום כיפור".

ומה עושה אדם שגדל על ברכי החילוניות, ביום כיפור? יש כאלו שהולכים לבית הכנסת, אבל ברינה בחר להישאר בבית. "הסתכלתי למטה על כל האנשים בלבן, ולא הבנתי כיצד המראה הזה קשור אליי. פשוט ישבתי מול המחשב, עם פיתה וקוקה קולה ביד, ונכנסתי ליוטיוב. על המזל שלי, 'נפלתי' על שיעור תורה. מתוך סקרנות, הקשבתי לכמה מילים".

אבל זה לא נגמר בזה, שהרי המילים ששמע הן לא 'עוד' מילים. מילים הן תמיד משמעות גדולה – והפעם, המשמעות הזו גרמה לו להבין את קדושת היום הזה, יום הכיפורים. "כמו שהרבה דברים קורים אצלי, מצאתי עצמי 'קופץ' על המציאה בבת אחת. בלי שהיות זרקתי את האוכל, ופשוט החלטתי שמעכשיו אני צם". 

 

התסריט שכתב - הגשים את עצמו

נחזור קצת אחורה בזמן. לפני אותו יום כיפור, התחיל ברינה לכתוב תסריט בשם 'חסדים', שעד כמה שזה אולי נשמע מוזר – די הגשים את עצמו בחייו הפרטיים. "הרבה מאוד פרטים שתיארתי בתסריט 'התגלו' בשלב שבו גיליתי את ה' בחיי. זה היה מדהים ופתח אצלי את העניין 'היהודי' שקודם לכן כלל לא העסיק אותי. דרך הגילויים האלו, תפסתי את עצמי ואמרתי 'לא יכול להיות שזה מקרי'. לאט לאט התחלתי להתחבר לעצמי דרך קיום המצוות".

בד בבד עם התהליכים הרוחניים שמתרחשים אצלו פנימה, מגלה אשתו יעל שעל השקט הזה התפללה כל הזמן, בשבילו. אחרי שלושה שבועות מרגע שהחליט לשים כיפה וציצית, החליטה אף היא לכסות את ראשה. "אשתי יעל היא אדם מאוד רוחני. היא מקור השראה בעבורי ואני מנסה ללמוד ממנה כמה שיותר. תמיד הייתי אדם מחפש, וקשה לי עם דברים שהם לא אמת. אני חושב שיעל כנראה זיהתה שאני במקום אבוד, בחיפושים מתמידים אחר מי שאני באמת – וכשראתה שסוף סוף טוב לי, החליטה שמה שטוב לי -טוב גם בעבורה".

זה היה הרגע שהרגיש, שכל השנים שכתב וניגן היו בעצם הכנה להעברת מסר. איך? בעזרת הכלי הכי טוב שלו, זה שמתרגם את המיית הלב והשתוקקות הנשמה אל בוראה – המוזיקה. בימים אלו שוקד ברינה על אלבום הבכורה שלו 'שמיים חדשים', שעתיד לראות אור בחודשים הקרובים. מלבד האלבום, ישנן סקיצות של 40 פרקי תהילים שהלחין, כמו גם פרויקטים עתידיים שהוא מתכנן להוציא אל הפועל.  "דרך הלחנת פרקי התהילים גיליתי כמה מוסר יש בפסוקים, וכמה כוח יש במילים שאנחנו מוציאים מהפה".

"יש לי המון חומרים שכתבתי בשלוש השנים האחרונות, והחלטתי שזה הזמן לצאת איתם החוצה. מצד אחד אני יודע שמדובר בחומר טוב ומחזק, מצד שני אין לי יותר מדי יומרות. אני יודע שמדובר בתהליך, ולכן אני לא קופץ יותר מדי למעלה. אני מעצמי לא אומר כלום, רק מנסה לקחת את האמת שלי ולחבר אותה לאמת שהיא יותר גדולה ממני, לבורא עולם". 

תגיות:מוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה