כתבות מגזין

הבריחה מטול כרם

אחרי 28 שנים רצופות של חיים קשים בטול כרם, לאחר שנישאה לגבר מוסלמי, החליטה דינה ליצור קשר עם קרובת משפחתה. בסיוע ארגון יד לאחים חולצה מהכפר ועברה לישראל ביחד עם שניים מתוך ששת ילדיה. סיפור לא יאומן שאירע בשבוע האחרון

אא
 
היא נולדה לפני 48 שנים למשפחה יהודית מסורתית בעיר לוד. מצוקה רגשית שממנה סבלה באותה עת הובילה אותה לצעד נמהר והרה אסון שבעקבותיו ניתקו עמה הוריה וכל בני משפחתה כל קשר.
 
במשך 28 שנים רצופות שהתה דינה בת לאה בכפר ערבי נידח בנפת טול כרם. איש מקרב בני משפחתה לא ידע את מקום המצאה. במרוצת השנים הוכרזה דינה בידי שלטונות ישראל כנעדרת. בשלב מסוים זימנו הרשויות את הוריה למכון לרפואה משפטית באבו כביר כדי לזהות כביכול את גופתה שנמצאה. הזיהוי לא צלח, וחוסר הידיעה של הוריה על גורל בתם היה יכול להימשך לנצח.
 
לפני שלושה שבועות נוצר במפתיע קשר בין דינה לבין קרובת משפחה שלה. זה היה אות חיים ראשון שקיבלו ממנה בני משפחתה, לאחר 28 שנים רצופות של נתק מוחלט. זה היה השלב שבו נכנס לתמונה ארגון הפעילים יד לאחים. קרובת המשפחה יצרה קשר עם מוקד החירום של יד לאחים, סיפרה על דינה הנמצאת בשבי כל השנים, סיפקה את מספר הטלפון שלה ומסרה את מקסימום המידע שהיה ברשותה. בארגון יד לאחים התרגשו לגלות כי שמה המלא של האישה אינו אלא דינה בת לאה.
 
הפרטים שהצטברו ביד לאחים היו קשים ובלתי ניתנים לעיכול. דינה, התברר, סובלת מאלימות קשה שאינה מוכרת, אף לא בקרב ותיקות העובדות הסוציאליות ביד לאחים. הדברים הגיעו לידי כך כי לאחרונה החמיר איתה בעלה את היחס המתנכר והעניש אותה באופן ברוטלי. הוא שקשר אותה לעץ למשך 13 שעות, ולא הרשה בזעמו לאיש להתקרב אליה ואף לא להגיש לה מים לשתייה. "שכולם יראו מה יקרה לך אם תעזי לצאת עוד פעם בלי רשות", קרא בזעם. כשאנשי יד לאחים הצליחו ליצור קשר עם דינה, היא בכתה והתחננה במר נפשה: "הגיעו מים עד נפש. אנא, חלצו אותי מפה. אני מתחננת ומבקשת לשוב לעמי ולמולדתי".
 
ביד לאחים החלו לרקום תכנית לחילוצה של דינה ושני ילדיה הקטנים, בן השמונה ובת העשר, בעוד אחיהם הבוגרים נותרים לפי שעה מאחור. קשר שנוצר עם קצין בכיר ממפקדת הקישור והתיאום הביא להנפקת אישור מיוחד לשהייה בישראל עבור האם והילדים. חיילי המחסום קיבלו הוראה מיוחדת לפתוח אותו עם הופעת רכב החילוץ שבו דינה ושני ילדיה.
 
השבוע, בבוקר יום שני, באה שעת הכושר. ערב קודם לכן קיבלה דינה מתנה יקרת ערך מהבעל הערבי: 12 שקלים – שבאמצעותם הייתה אמורה לנסוע במונית יחד עם שני ילדיה הקטנים לטול כרם הסמוכה, לצורך טיפול רפואי - לפי הגרסה שמסרה לו.
 
בהתאם לתדרוך שקיבלה מראש, עלתה דינה עם שני ילדיה למונית שירות שבחסותה יצאה מהכפר, כביכול בואכה טול כרם. שתי דקות לאחר היציאה מהכפר, ירדה דינה ממונית השירות ועלתה לרכב החילוץ של המשת"פ שחיכה לה בפאתי הדרך. הרכב פתח בדהרה לעבר המחסום, בנסיעה שארכה קרוב לשעה.
 
בהתאם למסורת שהנהיג יו"ר ומייסד יד לאחים, הרה"ג רבי שלום דובער ליפשיץ זצ"ל, ברגע שבו הודיעה דינה באמצעות הטלפון הסלולרי שבידה כי עלתה על מונית השירות – ניתנה הוראה לכל פעילי יד לאחים באשר הם להפסיק מלאכתם ולומר פרקי תהילים לטובת דינה בת לאה ושני ילדיה, הזקוקים לישועה גדולה.
 
ברגע שבו התקבלה השיחה הטלפונית מהחיילים המאיישים את המחסום הצבאי ובה המסר "אנחנו רואים אותה עם הילדים", השתררה הקלה אדירה בחפ"ק. דקות אחדות לאחר מכן חצה רכב החילוץ את המעבר, גלגלי הרכב נעצרו ומתוכו יצאו דינה ושני הילדים. היא פרצה בבכי, ששילב דמעות גיל על שחרורה הבלתי ייאמן, לאחר 28 שנים קשות מנשוא ובד בבד יגון, בכאב ודאגה לגורל הילדים, שלפי שעה נותרו הרחק מאמם, עמם ומולדתם.
 
את פני דינה והילדים קיבלו עובדות סוציאליות של יד לאחים ובראשן ש', שניהלה עמה במשך כל השבועות האחרונים את הקשר הטלפוני, מתחת לאפו של הבעל הערבי העוין. דינה סיפרה כי כבר בנסיעה ברכב החילוץ, כשגילתה לראשונה לילדיה הקטנים כי הנסיעה היא חד כיוונית וכי הם שמים פניהם לישראל – פרצו הילדים, שבמרוצת השנים חוו בעצמם סבל בל יתואר, בקריאות אושר וביקשו, התחננו: "אימא, תבטיחי לנו שלא נחזור לפה יותר". בעוד הם שותים מים קרים ונרגעים מהמתח האדיר שאפף אותם בשבועות האחרונים והגיע לשיאו בשעה האחרונה, הסירה דינה את הגאלבייה והבנדיל כשהיא מבקשת מפעילות יד לאחים "לזרוק את זה לפח". בבת אחת, נעלמה ממנה החזות הערבית האותנטית והיא נראתה כבת ישראל תועה המתחילה את צעדה הראשון בדרכה לעמה ומולדתה. באותו רגע עין לא נותרה יבשה, וגם עיני החיילים הקשוחים שאיישו את המחסום דמעו.
 
בהמשך היום היה צפוי לדינה מפגש ארוך וממושך במשטרה כדי לספק עדות על הבעל הערבי. בתום החקירה, שיגרה משטרת ישראל תלונה למשטרת טול כרם על חיית האדם המתנהלת בשטחה. איש במשטרה לא השלה עצמו כי הדבר ירגש במשהו את מחבלי המשטרה הפלסטינית, אולם הדבר היה בלתי נמנע כדי שאם וכאשר יהין הלה להסתנן לשטחי ישראל, הוא ייעצר מיידית.
 
דינה וילדיה שוהים בימים אלו בדירת מסתור מוגנת במרכז הארץ. "לאנשי המקצוע שלנו צפויה כברת דרך ארוכה ומשמעותית עד שיעלו את דינה בת לאה עם ילדיה על דרך המלך", אמרו השבוע ביד לאחים. "בינתיים אנו מעניקים להם חום רב, מספקים בידם את כל האביזרים הנדרשים ומתחילים לצעוד עמם, עקב בצד אגודל, בחזרה לעם ישראל בדרך העולה בית א-ל".
 
ביד לאחים העלו על נס את פעילותו והירתמותו של שר הפנים לשעבר, אלי ישי, בכל השלבים הביורוקרטיים שקדמו לחילוץ. "החילוץ המרגש שאירע השבוע", אמרו השבוע ביד לאחים, "ממחיש שוב את מצבן של אלפי בנות ישראל המצויות ברגעים אלו בשבי בכפרים הערביים ומשוועות להצלה. נמשיך לנקוט את כל הכלים שבידינו כדי להביא לפדייתן מהשבי ולהוצאתן מאפלה לאורה, לצד המשך פעילות ההסברה האינטנסיבית למניעת הנגע ועקירתו משורשו".
 
תגיות:התבוללותיד לאחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה