הרב יצחק זילברשטיין

קלטת "תפילות שבת" שהוקלטה ע"י אדם שטרם קיבל שבת

"האם מותר להאזין לקלטת זו, שבוצעה על ידי חזן שכבר קיבל עליו שבת (שלא היתה לו ידיעה אודות ההקלטה), או שמא יש לאסור את ההנאה ממנה, משום שנחשב הדבר ל'מעשה שבת', או לכל הפחות יש בכך זילותא דשבת"?

אא

מעשה ביהודי ירא שמים שרכש קלטת של "תפילות לשבת קודש". קטעי החזנות בקלטות מעין אלו מבוצעים על ידי חזנים בימות החול, וברור כשמש כי אין הקלטות מכילים "דברים שבקדושה", דהיינו את קטעי התפילה שנאמרים דוקא במניין, כגון "ברכו", או קדיש, וכמו כן בודאי שאין החזן מברך את הברכות שבתפילה בשם ומלכות.

"והנה", מספר האיש, "הכנסתי את הקלטת לטייפ, ונדהמתי לשמוע את תפילת ליל שבת 'בשידור חי' מפי 'החזן העולמי', דהיינו, התפילה התקיימה בהשתתפות קהל רב של מתפללים, והחזן קרא את כל התפילה כולה, ובירך את הברכות בשם ומלכות! מובן מאליו איפוא כי מדובר בתפילת שבת אמיתית..."

אמנם לאחר שבירר אודות ההקלטה המוזרה, נודע לו שאכן התפילה הוקלטה בליל שבת קודש, אלא שמדובר היה בתפילה שהתקיימה "מבעוד יום", ואילו המקליט עצמו עדיין לא קיבל עליו שבת, והחליט לנצל את המעמד הנדיר להפקת רווחים מהפצת קלטת מיוחדת שכזו.

"כעת שאלתי היא", סיים האיש, "האם מותר להאזין לקלטת זו, שבוצעה על ידי חזן שכבר קיבל עליו שבת (שלא היתה לו ידיעה אודות ההקלטה), או שמא יש לאסור את ההנאה ממנה, משום שנחשב הדבר ל'מעשה שבת', או לכל הפחות יש בכך זילותא דשבת"?

תשובה

השיב מורינו הרב שליט"א: יתכן שמן הדין אין כאן חטא, מאחר ולא ידע החזן שמקליטים אותו, והמקליט עצמו עשה את מעשיו מבעוד יום. ברם, צריך ליזהר שלא יצא מזה חילול ה' ח"ו, והזהירה אותנו התורה בפרשת אמור (ויקרא כ"ב, ל"ב): "וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי", והיא עבירה חמורה מאד, כמבואר בדברי חז"ל (ביומא פ"ו.), שמי שיש בידו עוון חילול ה' אין לו כח בתשובה לתלות, ולא ביום הכיפורים לכפר, ולא בייסורים למרק, אלא כולן תולין ומיתה ממרקת... ומסתבר עוד, שעלול לצאת מהדבר תקלה, ולפיכך ראוי שלא לקנות קלטת זו ולהימנע מעשיית מעשים אלו[1].  


[1] ויעויין עוד בשו"ת אז נדברו חלק ו' סי' י"ח וסי' כ"ו.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה