אהבה משפיעה יותר מתוכחה

כאשר כולם רקדו לכבודה של תורה, הבחור עמד מן הצד ולא השתתף בשמחה. הדבר נגע מאוד ללבי. ניגשתי אליו וביקשתי ממנו במאור-פנים להצטרף למעגל הריקודים, אך הוא סירב. ניסיתי שוב ושוב, אך הוא היה בשלו

אא

באחת הישיבות למד בחור שהתברך בכישרונות מיוחדים, אך היה חסר דרך-ארץ, מרדן וחוצפן. לאחר התייעצות, ההנהלה החליטה להוציאו מהישיבה לאחר תקופת החגים, ועד אז הוא נותר בישיבה כתלמיד מן המניין.

כידוע, מנהג הישיבות שהבחורים חוגגים את חג ´שמחת התורה´ בישיבה. בין הבאים היה גם אותו בחור. עם צאת החג, הבחור ביקש להיכנס לביתו של ה´משגיח´. בני הבית אמרו לו שהמשגיח עייף. אך הבחור התעקש, וביקש להיכנס באותה עת. כיון שראו שרצונו עז אפשרו לו להיכנס. מיד כשנכנס, הוא פנה אל המשגיח ואמר: "אני מקבל על עצמי, שמכאן ואילך כל אשר תאמר אלי, אעשה".

בניו של ´המשגיח´ שהכירו את הבחור לא הבינו מה גרם לו לקבל בהחלטיות את מרותו של אביהם. משיצא הבחור, גילה להם אביהם את הסיבה, וכך אמר: בשמחת החג, כאשר כולם רקדו לכבודה של תורה, הבחור עמד מן הצד ולא השתתף בשמחה. הדבר נגע מאוד לליבי ונמלכתי בדעתי כיצד יהיה אפשר לגרום לו להצטרף למעגל הריקודים? ניגשתי אליו וביקשתי ממנו במאור-פנים להצטרף למעגל הריקודים, אך הוא סירב. ניסיתי שוב ושוב, אך הוא היה בשלו.לא ידעתי את נפשי מרוב צער. היה קשה לי לראותו עצוב. לאחר שכל שידולי לא עזרו, התפללתי לקב"ה שיאיר את עיני כיצד לקרב אותו ולשמחו. עוד אני חוכך בדעתי מה עוד עלי לעשות, ניגשתי אליו וחיבקתיו ונשקתיו בכל ליבי, ומיד הוא נתמלא שמחה וגיל והצטרף למעגל הריקודים.

סוד ההצלחה של המשגיח היה – הדאגה הכנה והאמתית לבחור מתוך חיבה ואהבה.

שנים רבות לא ידעו הוריו של אותו בחור את נפשם מרוב צער על מחמד עיניהם – בנם, על-אף שהשקיעו מאונם ומממונם כדי לכוונו וליישרו, לא עלתה בידם להשיג את מבוקשם, עד אותו היום שהמשגיח הזרים בעורקיו חום ואהבה. 

מעשה זה מוכיח בעליל, שבכח האהבה להמיס אפילו את לב האבן. החום והאהבה משפיעים יותר מאלף מילות מוסר.

מאידך גיסא, בֹא וראה מה עלולה פגיעה מילולית לגרום. מעשה ב´משגיח´ בישיבה גדולה, שביום שמחת-תורה, בעיצומם של הריקודים, ניגש לאחד הבחורים והוציאו ממעגל הריקודים, באומרו לו: "בשביל מה שאתה משקיע בלימודים, רקדת כבר מספיק!". הוצאתו מן המעגל והכלמתו ברבים פגעו בו עד עמקי נשמתו, וגרמו לו לפרוש מעולם התורה... על כגון זה נאמר: "חכמים, היזהרו בדבריכם".

החום והאהבה שמעניקים לילד, מחוללת בו פלאים. היא מזרימה בעורקיו חום ומרץ הגורמים לו להשתפר ולהגיע להישגים טובים. מאידך גיסא, העויינות וההקפדה גורמים לו להתרחק.

 

תגיות:אהבהחוםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה